/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udsugning / Ventilation
Fra : ronald
Vist : 347 gange
100 point
Dato : 12-02-13 13:56

Kære kloge mennesker!

Jeg er i min lille kaffebar blevet pålagt at lave 'ventilation svarende til almindelig emhætte i beboelsesejendom'.

Jeg befinder mig i stueplan, og har tænkt mig at benytte lejlighedens seperate kanal til taget, som er i et tilstødende lokale.

D.v.s. at jeg skal føre et rør ca 4,5 meter hen til lemmen, der fører mod taget.

Mine tre spørgsmål er:

1. Der er 4 meter til loftet over min espressomaskine -kan jeg bare lade udsugningen være i lofthøjde? (jeg laver ikke mad -det er udelukkende ventilation)

2. Hvor er den optimale placering af selve motoren?

3. Skal jeg bare finde mig en alm. emhætte, eller er der en bedre løsning?

Håber at høre noget fra nogen.. Og hvis de skulle befinde sig i nærheden af Flensborggade ved Enghave Plads, så bytter jeg gerne lidt kloge ord for en hel masse kopper kaffe!

Mvh Ronald, Cafe Vogelkop

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-02-13 14:29

Hvis du bare skal udsuge luft fra lokalet er den bedste placering i loftet, idet den varme luft er der. men du får et større varmespild ved denne placering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-13 15:01

Du skal have et udsugningsarmatur af en art. Det kaldes også kontrolventil. Det e nok bedst med en type , hvor du kan stille mængden på den. Der skal en rigtig stålrørskanal derfa. Den elekriske motorsuger sætter du af hensyn til støjen , længst muligt væk. Gerne lige ved overgangen til kanalen.

Man kan få en kanalventilator. Deter nok det nemmeste.

Spirorør og kontrolventil, skal du have fra en særlig leverandør af ventilationsgrej. Udbuddet i et almindeligt byggemarked plejer at være minimalt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-02-13 15:02

En rør-/kanal-ventilator kan placeres i en isoleret kanal, så støjen (næsten) ikke høres. Så vil du heller ikke behøve mere end en alm. afslutning i loftet for enden af kanalen.

http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Ventilationsroer-Tilbehoer-Kanalventilatorer--Ventico-roerventilator-ECA-11-E-413076.html

http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Bad-ventilatorer-Tilbehoer--Ventico-Easipipe-100-luftventil-m-fjederklemme-414184.html

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-13 22:18

Hvorfor spørger du ikke en fagmand? Myg's forslag (og jeg har på mange andre punkter endog stor respekt for hans viden), er intet mindre end katastrofal dårlig. Det er noget rædeligt biligt skrammel.

Transor vrøvler for at holde munden varm og geniver hvad han synes at kunne huske!

Kravet lyder sært og tvetydigt. Og er du i kløerne på en af striglerne fra f. eks Åbenrå Kommune, bør du ruste dig. De bliver ved til du går konkurs. Det kræver mere præcis dokumentation end vrøvl fra Transor.

Men umiddelbart kan det ret nemt løses - kræver bare en fagmand.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-02-13 22:21

Gør det selv er erfaringsmæssigt lidt øv bøv, specielt når myndighederne begynder at spille med de muskler de ikke har. De kan vi andre lidt nemmere sætte dem på plads.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-02-13 00:32

Mine links var egentlig også bare ment som illustration af, hvad jeg mente. Jeg er ikke bekendt med kvaliteten af enhederne men ofte er lavpris også lav-kvalitet (men ikke altid) !
Jeg ville bare ønske, at jeg selv havde mulighed for at lave udsugning med en rørventilator, men jeg er p.t. ved at finde ud af hvad jeg skal købe af støjsvag alm. ventilator (Duka el. Thermex Silent).
Det er selvfølgelig også en mulighed i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-02-13 05:49

Duka, Thermex mm er noget meget billigt skrammel. Har en af de der billige ventilatorer stående på lager. Næsten ny. Har lige pillet den ned hos en kunde og erstattet den med noget der virkede. Har vist også et utidssvarende ventilationsanlæg. Såååå det afhænger lidt af hvad du skal!