/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Komfur driller
Fra : Spørgejørgen
Vist : 563 gange
60 point
Dato : 11-02-13 15:48

Jeg har et forholdsvis nyt komfur med 4 masseplader, der pludselig er blevet tosset.

Når jeg tænder de to højre plader sker der ingenting. Når jeg tænder ovnen, sker der ingenting.
Der er heller ikke lys i ovnen.

Men, - men, - de 2 venstre kogeplader virker! Og har jeg bare tændt en af dem, virker de højre kogeplader også!Og ovnen virker med lys og det hele.
Så skal jeg bare bruge ovnen, er jeg nødt til først at tænde en af de venstre kogeplader.

Jegb er dybt forundret, og håber, der sidder en, der kan forklare, hvad det er, der sker.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-02-13 16:02

Virker alle plader og ovnen ordentligt når bare du tænder de to andre koge plader? Kører det på 400 Volt (kraft)? Kan det tænkes at det ikke er rigtigt forbundet, så den ene fase mangler? Har du kontrolleret dine sikringer? Har du andet der kører på kraft?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-13 17:17

Det kører på tre faser, og hvis én af faserne mangler, sker det, du oplever. tjek lige, at alle sikringer er hele i komfurgruppen (og det er ikke nok at kigge efter den lille farvede brik i sikringsbunden; den kan sagtens blive siddende selv om sikringen er gået). Du sætter friske sikringer i alle tre huller.
Hvis det ikke hjælper, er det enten galt i tilslutningsdåsen/stikkkontakten bag komfuret eller også inden i komfuret.
Få fat i en person, der kan måle om der er nul og tre faser bag ved komfuret og i ledningsafslutningen indeni.
Er det OK hertil, så er det komfurets indre ledningsføring, den er gal med.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-13 17:22

Hvis installationen ellers er efter forskrifterne, har elkomfuret sin egen gruppe i sikringstavlen. Den sidste udvej (som jeg selv har oplevet i en etageejendom), er at én af faserne er gået fra i lejlighedens fælles forsyning/tilslutningen ude i vejen eller til luftledningen.

Kommentar
Fra : Spørgejørgen

Dato : 11-02-13 17:28

Alle plader og ovnen fungerer perfekt bare jeg tænder een af de venstre kogeplader.
Jeg har et 16 amp HPFI-relæ, der fungerer perfekt. Det kører på 400 volt, og komfuret er det eneste, der er sat til 16 amp relæet.
Men jeg kan ikke forstå, at hvis den ene fase skulle mangle, at jeg så alligevel kan få det hele til at fungere, blot ved at tænde en kogeplade.

Men tak fordi, du vil prøve at hjælpe.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 11-02-13 17:40

Der kan være flere grunde.
Hvis af en eller anden grund eksempelvis neutralledningen ikke er forbundet vil en plade som kobles mellem fase og neutal ikke trække strøm. Hvis så en andenplade ktændes og den ligger mellem en anden fase og neutal, vil de to plader pludselig varme begge to , idet strømmen løber fra fase til fase via den ikke forbundne neutral.

Tilsvarende forunderluge ting kan ske ved andre manlende forbindelser.

Hvis besværet kun er ved komfuret og ikke andet i huset, er fejlen mest sansynlig i dåse, stikprop eller stikkontakt til komfuret. Bare en løs klemme kan gøre det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-02-13 18:02

Der er gået en sikring

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-13 19:27

Hej Spørgejørgen.
Jeg ved tilfældigvis hvad jeg skriver om, og vil gerne hjælpe. Dine symptomer tyder nærmest på, at nulledningen er afbrudt - i vægdåsen, i stik eller komfurledning eller inden i komfuret,men det letteste o hurtigste at prøve er tre friske sikringer i komfurgruppen i tavlen.
pbp

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-02-13 19:55

pbp_et er som sædvanligt sjov, han skriver:
Citat
Jeg ved tilfældigvis hvad jeg skriver om
, underforstået, ingen andre ved hvad de skriver om, KUN pbp_et ved noget om strøm.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-02-13 22:27

JEP !
pbp_et og Transor tror de ved alt om elektricitet !
Surt de også hovedsagligt har ret.
(Som jeg ind imellem også har vedr. dette emne)
Det er nok et spørgsmål skoling og erfaring.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Spørgejørgen

Dato : 12-02-13 06:04

Tak for svaret transor.
Det lyder som om, du har ret med hensyn til nulledningen. For med hensyn til sikringen har jeg automatsikring, og det virker upåklageligt.

Tak for hjælpen!