/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
ændre størrelsen på en strikkeopskrift
Fra : Rosalil
Vist : 2150 gange
200 point
Dato : 10-02-13 20:01

Jeg har fundet nogle strikkeopskrifter til børn, som jeg gerne vil ændre til voksenstørrelser. Det drejer sig både om kjoler, sokker og trøjer.

Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man skal gøre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-13 20:25

Den er ikke helt nem, men det kan lade sig gøre.

Du skal først lave en strikkeprøve ca 10x10 cm, og så tælle masker og så ellers regne dig frem.

Det er ofte sådan pigerne gør når de strikker på strikkemaskine uden opskrift.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-13 20:35

Her er en bedre forklaring på hvordan du skal beregne

http://www.paapinden.dk/tipsogtricks/beregn-opslag.php

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 10-02-13 21:24

Tak for svaret. Ja hele opskriften skal selvfølgelig ændres.

Jeg er klar over at jeg skal tage udgangspunkt i strikefastheden, problemet er nok mere hvilke udregninger jeg skal foretage i det videre arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-13 21:28

Tag en bluse/trøje e.lig du kan passe, og tag så masker og cm og regn ud fra den. Mon dog ikke du kan finde en opskrift hvor maskeantallet/strikkefastheden passer til strømper og trøjer på drops?

http://www.garnstudio.com/lang/dk/kategori_oversikt.php

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 10-02-13 21:49

Det er muligt at man kan finde, men det er også muligt at man ikke kan. Det er forøvrigt opskrifter fra Drops.

Jeg kan ikke lige se ideen med at finde maskeantal og cm fra andet strik, som muligvis ikke har samme trådtykkelse og strikkes efter en anden model. Modellen skal gøres større, man skal vel ikke tage det samme maskeantal ind/ud osv osv. Der må være en formel man kan bruge til udregning af øgningen.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 10-02-13 21:55

Jeg blev vist ikke færdig med mit første svar........

det jeg mente var at man kan bruge for meget tid på at lede efter en bestemt opskrift, uden at finde den. Frem for at finde en metode til at løse problemet, måske tager det lige så lang tid, men tilgengæld kan svaret bruges flere gange.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-13 22:22

Det jeg mener med at du kan måle efter en anden bluse, (ikke nødvendigvis en strikket) er at så har du cm op til f.eks ærmegabet, så tæller du masker efter din strikkeprøve, og beregner hvor mange cm du skal strikke op til ærmegabet, hvor mange masker du skal tage ind osv. Jeg kender ikke til andre metoder - det var sådan jeg gjorde da jeg i sin tid gik til maskinstrik.

Som jeg startede med at skrive, det kan lade sig gøre, men det er ikke helt nemt

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 200 point
Dato : 10-02-13 22:35

Nordsted1 har linket til en beregner, som du kan bruge.

Egentlig handler det om matematik og logik.

Du skal starte med at lave en strikkeprøve i det garn, som du vil strikke af, på den størrelse pinde, som du vil strikke med.

Ud fra strikkeprøven måler du dig frem til strikkefastheden.

F.eks. kan strikkefastheden være:
10 m = 5 cm
10 p = 4 cm

Hvis du så skal strikke et forstykke, som skal måle 45 cm i bredden, så skal du slå 90 m op.

Nogle gange kan det kræve, at man laver nogle udregninger, men ved hjælp af papir, blyant og lommeregner, så er det egentlig ikke så svært.

Jeg har lært det ved at se min mor gøre det gennem hele min barndom, og det er ikke så længe siden vi snakkede om det, at nogen tilsyneladende er afhængige af, at have en opskrift og det dertilhørende garn.
Dertil sagde min mor, som voksede op under krigen, at de jo var nødt til, at beregne en opskrift, som passede til det garn de kunne få, da de ikke altid kunne få opskrifter der passede dertil.

Nordsted1, det er jo samme metode, uanset om man strikker i hånd eller på maskine, blot med den forskel, at ved maskinstrikning kan man ikke måle længden efterhånden, som man kan ved håndstrikning, så den er man nødt til også, at beregne.
Men det formoder jeg, at du ved.

Du har sikkert lært det som barn, ligesom min mor.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-02-13 22:51
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-13 22:56

Tegnet modellen= tage en bluse man kan passe

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 11-02-13 06:45

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-13 10:48

Velbekomme.

Kommentar
Fra : linelli