/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Fra win 8 til ubuntu
Fra : granner01
Vist : 912 gange
300 point
Dato : 09-02-13 17:51

Efter at have skrottet Win 8 på min PC og læst win 7 ultimo ind igen, så har jeg en legal win 8 i overskud.

Jeg aftalte med Mickosoft at den læste jeg ind på min bærbare.

OG det er gjort, desværre, for nu virker det trådløse net ikke på den mere. Routeren virker med kabel og trådløst på alle andre maskiner i huset, bare ikke min bærbare.

Er der en Ubuntukender der kan sige mig om jeg kan formatere med Ubuntu og læse win 7 ind på den bærbare igen? Eller bare beholde Ubuntu.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 310 point
Dato : 09-02-13 18:03

Du kan formatere harddisken og oprette nye partioner med Gparted som er på Ubuntu CDen når du kører live, altså fra CD uden noget andet er startet, så kan du:
installere Windows på den ntfs partion du oprettede med Gparted
du kan også installere Ubuntu fra live CDen,
du kan vælge at have begge systemer på samme computer og skiftes til at starte enten Windows eller Ubuntu
du kan sikkert også få netkortet til at virke med en Windows 7 driver i Windows 8, driveren skal så hentes mens du er på med kabel og muligvis køres i Windows 7 kompatibel tilstand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-13 18:07

Bare spørg når du har valgt:
http://www.ubuntu.com/ubuntu
Hvorfor kan du ikke starte med Windows 7 DVDen og så formatere med den? altså uden at bruge Ubuntu DVDen som det er blevet til med den nyeste, den plejer at kunne nøjes med en CD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-13 18:16

Hvis ikke du kan lide Windows 8 så tror jeg altså ikke at Ubuntu er noget for dig, Linux Mint ligner de tidligere Windows lidt mere og kan det samme:
http://blog.linuxmint.com/?p=2216
download er lidt nede på siden og du behøver ikke vælge en dansk server, dansk sprog er på alle Linux og kan vælges når du installerer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-13 18:25

Husk at vælge om det skal være Mate eller Cinnamon og om det er til en 32 eller 64 bit processor

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-13 19:08

o.v.n. Jeg har ikke noget imod win 8, det irriterer mig bare at den lavede total kage i min PC og nu laver den ballade på min bærbare.

Jeg har forsøgt at lægge win 7 ultima i maskinen, men den vil ikke læse den. Så var det jeg tænkte at en Ubuntu cd måske kunne formatere og så har jeg win 7 home edition helt lovligt.

Den bærbare fungerede perfekt, jeg bruger den kun i kolonihaven til at se TV på. Men en ven synes jeg skulle have win 8 og så installerede han den. Og så virkede nettet lige pludselig ikke.

Det er skruen uden ende. Mit motherboard er lige stået af på min PC, nyt motherboard og ny CPU og et nyt tower, de gamle var for lille. Jeg vil godt have afstand mellem mine harddiske.

Men jeg nægter at tro på at den bærbare skulle være gået i stykker. Den er bare ramt af win 8.

Jeg vil prøve med nogle af dine gode forslag. Og så vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 19:10

Allerførst så kan du afprøve ubuntu / Mint uden at installere.

Hvis det er et INTEL trådløst netkort så kan du hente drivere hos Intel, til den.

Win 7
Er dit trådløse netkort tændt
Er dit trådløse netkort aktiveret
Kan du se dit netværk

Ved du hvilket netkort du har
Det kan ses i start > højreklik på computer > egenskaber > enhedshåndtering > fold netkort ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-13 19:32

Og så lige:
Når jeg skal starte / boote en CD/DVD når styresystemet er win8 - så starter jeg win 8 og lukker men i stedet for at vælge slukke så får den en genstart i stedet for og så er det muligt at starte fra eks. win 7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-02-13 21:07

Så er problemet løst, og tusind tak for det o.v.n.

Jeg brugte Ubuntu til at formatere og så har jeg læst win7 ind igen. Så nu kører det igen.

Og kan jeg så med vemod sige at fanden tage win8, Mine computere kunne ikke køre med dem.
Win 8 kører uden problemer på min mands PC, men mine Acer kunne den ikke køre på, selv om bios er opdateret.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 09-02-13 21:07

Tak for svaret o.v.n..

Det løste problemet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-13 21:39

Godt du fik løst problemet og installeret Windows 7
Du kunne have spurgt om Windows 8, jeg har kæmpet lidt med en Windows 8 opgraderet Acer Travelmate, den kom til sidst til at køre rigtig godt og lynhurtig, men det er for sent nu
God weekend

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-13 11:27

Jeg snakkede med en tekniker fra Microsoft i sidste uge, og han sagde at af alle de henvendelser som de har fået om win 8, der stammer de aller fleste fra folk med Asus maskiner.

Nogle kom til at virke, andre ikke.

Tankevækkende ikke sandt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-13 14:04

Jeg så en gang en Asus maskine på et museum, men der var ingen som kunne køre med den.
Ham der havde forstand på Asus var gået på pension for over 20 år siden.

Ps. Jeg har en Asus P4P800se stationær Pentium 4 3Gb HT og alle drivere til XP.
Den kører foruden XP også ubuntu / Mint / Zorin via multiboot.
Den har dog intet trådløst netkort.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-13 14:06

Nu er min PC ikke en asus længere, den har fået nyt bundkort, cpu og harddisk.

Men jeg holder mig til Win 7.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-13 14:24

I går var det en Acer og i dag er det en Asus hvor mange computere har du?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-02-13 16:03

Det er mig der skriver forkert. Det er Acer. Men navne har været i luften for jeg har undersøgt om nyt grafikkort og ny bundkort.

SÅ det er ikke asus men acer og det var også det som Microsoft tekniker talte om.

Undskyld.