/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nogen med forstand på violiner?
Fra : dova
Vist : 951 gange
300 point
Dato : 07-02-13 00:29

Jeg er rendt ind i et spørgsmål jeg ikke har så meget forstand på.

Angående violiner.
En person vil lære at spille violin og kigger derfor efter en billig begyndermodel.

Men det er selve materialet violinen er lavet af der volder lidt problemer, altså stemmeskruer, hagestøtte og "tail-piece", altså det stykke strengene sidder fast i midt på violinen.

Personen har grundet violinens udseende, forelsket sig i en model hvor stemmeskruer og hagestykket er af plastic og den dims strengene sidder i er af metal.

Og alternativet er en, som det udtryktes, en almindelig, kedelig udseende brun violin, men hvor skruer og hagestykke og strengeholder er af træ

http://www.thomann.de/dk/stagg_vn_44sb_sunburst_violin_44.htm

http://www.thomann.de/dk/thomann_violinset_44.htm

Så spørgsmålet lyder, hvad er det bedste køb og er der ulemper ved at der er brugt plasticdele på "den smukke" af dem?

Og er der ellers andre ting en nybegynder skal være obs på?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-13 00:49

Hej Dova. Nu er det så begge to kinesere, og i en fagmands øjne forementlig værdiløse. Fuldkommen som ved en spansk guitar, er det ligegyldigt at der er lidt plastik her og der. En kineser guitar fra Bilka kan også spille, omend lyden er som den er. Men koster det ingenting, lyder det også derefter. Forskellene er dog aldrig propertionelle og et instrument til relativt få penge kan frembringe tålelig lyd, omend godt bliver det aldrig. Når der er tale om begyndere lyder det som noget grufudt skraberi indtil man lærer det. Fuldkommen som en begynder på alle mulige andre instrumenter. Brug lidt penge på en tålelig tuner, og se at komme igang, det er mit bedste råd. Og en ordentlig stemning er rarest at lægge ører til. Både for den der lærer og dem der lytter (sagde onklen der for ikke så længe siden stemte sådan en firestrenget ting for en sød lille niece).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-13 00:52

Prøv 4sound og prøv det først og få lidt rådgivning. Instrumenter køber man ikke på nettet. Og slet ikke strengeinstrumenter. Og i særdeleshed ikke de billige (der kan være grufuld stor forskel på de billige - at forstå således, at der kan findes eksemplarer der er tålelige, til kr ingenting).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-13 00:54

Med tanke på hvor du bor, ville jeg rundere Jens på Viborgvej i Århus og så høre ham om ikke han ville hjælpe lidt.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 07-02-13 01:00

Nå, noget grimmere priser i DK. Køb bare et eller andet i tyskland, hvis det er et eksperiment. Men vær klar på det formentlig er så sølle som en guitar fra Bilka. Altså kan spille, hvis den der betjener kan. Men lyder ubetinget grufuldt hvis man ikke kan. Smerten er så behersket hvis man taber interessen. Er forventet ringe til at holde stemning - men rene træinstrumenter (væsentlig dyrere), kan snildt være værre. Og violinen er langt simplere end en guitar - ingen stemmeskruer, ingen bånd, så ikke noget der ville bekymre mig.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-02-13 07:40

Vi snakker et musikinstrument til noget nær billigst muligt ikk',.. ? ..

køb dog en 'pæn' brugt. tæt på din bopæl, (DBA / GulGratis mm)

laaaaangt størsteparten at nystartede musikanter, kommer aldrig videre,

det er bla. en af årsagerne til der er så mange brugte til salg,
priserne kan garanteret forhandles længere ned,.. end i 'Bund'
især nu det snart er forår (med forbehold),. !!

skulle vedkommende,.. mod forventning,.. fortsætte 'karrieren'
er 4 - 700 kr. givet godt ud.

- jo,.. ja,.. jeg har,. og har haft adskillige instrumenter af meget varierende pris og kvalitet,..
stort sat alle er jævnligt udskiftet for at følge / udvikle 'talentet',...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-13 13:12

Min svigermor er violinlærerinde og alle hendes elever starter med at låne en af hende. Mit råd er, at lade være med at investere i en violin inden man har fundet ud af, om det fanger an.

I øvrigt kan man også mange steder leje violiner

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-13 13:37

Mange tak for forskellige input.

Ja, Jeg ved nok at en fagmand vil kalde dem værdiløse, men jeg var ikke klar over at de er made in China alle de billige modeller

Citat
Og violinen er langt simplere end en guitar - ingen stemmeskruer, ingen bånd, så ikke noget der ville bekymre mig

Altså der er da hele to sæt stemmeskruer på violinen, både dem på sneglen og yderligere finetunere på strengeholderen.

Det med at kigge brugt, det er forsøgt.
Og sindssyge priser på noget man ikke kan genenmskue om oprindeligt også er en billig model som folk forsøger at gøre til noget nær en Stradivarius
Men måske jeg skal anbefale vedkommende at finde en der har forstand nok på det til at hjælpe med at kigge brugt.

M.h.t. leje, så er det tjekket ud.
men altså bare oprettelse af lejekontrakt og en måneds leje for den billigste model er lige så dyrt som at købe en af de billige.

Men det er også et fornuftigt nok argument ikke at købe før man ved om det er noget, men jeg tror også det var derfor ønsket var at købe så billigt som muligt , at hvis det nu ikke var noget var der ikke spildt for mange penge.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-13 14:29

Tal med den valgte lærer om løsning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-13 14:43

Jeg har ikke forstand på violiner - men den clasiske har skulderstropper til at bære den.
Jeg vil nu også sige - start bare med en billig, og viser det sig "at være noget", skal der nok hældes lidt flere penge af til formålet. Og til den tid er der sikkert mange til at hjælpe med det rigtige.

Citat
Personen har grundet violinens udseende, forelsket sig i en model hvor stemmeskruer og hagestykket er af plastic og den dims strengene sidder i er af metal.

Det er måske meget godt at følge en forelskelse, som kan bære musikken videre.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-02-13 20:18

699 kr kan du købe en 'funklende' ny til i Danmark,
så har du 2 års reklamationsret,

senere kan den vel indbringe et par hundrede som brugt,
hvis 'forsøget' mislykkedes,...
det bliver nok svært at gøre billigere,.. hvis du ikke vil købe brugt.
fås i alle størrelser 1/4 - 4/4
http://www.danguitar.dk/product.asp?product=12900

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-13 23:34

Hold da op

Gæt så hvem der alligevel lige måtte med rundt og kigge på violiner i 4 butikker

Citat
Nå, noget grimmere priser i DK.

Ja, netop.

Det der med fysiske butikker og deres priser i forhold til internetpriserne, de er i hvert fald synlige.

Og servicen er sgu omtrent lige så ikkeeksisterende, udover at i de fysiske butikker har de meget, meget travlt med at forsøge overbevise kunderne om, at den "fine og særligt udvalgte" begynderviolin til 2-3000 er meget, meget anderledes og bedre, end den der kan købes nøjagtig magen tili både dansk og udenlandsk netbutik og med både kuffert og andet udstyr, til 6-800 kroner

Jamen tror de da for fanden man er dum

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 13-02-13 23:37

Tak for svaret 3773.