/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Mageløs?
Fra : sebberdii2
Vist : 1270 gange
50 point
Dato : 06-02-13 20:35

Hej folkens.
Hvor stammer ordet mageløs fra, og hvorfor hedder det mageløs? Som jeg har forstået det, betyder det noget med enestående, men hvad har det med ikke-magelig (mageløs) at gøre? Hvad er desuden foreskellen på magelig og sagelig?

Håber i kan hjælpe på fortvivelsen?

Ps. Et lille tillægsspørgsmål; får man grå købsbehåring med årene?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-13 21:46

En mage er jo en mand/kone mageløs er at stå alene (altså uden mage) det kaldes også for enestående. Eller som nogen måske vil sige............uden sidestykke.

magelig er behagelig og sagelig er nok det der skal hedde saglig altså holde sig til den sag man snakker om, eller beskæftiger sig med.

Sådan opfatter jeg de ord.

Den sidste kender jeg ikke.

Accepteret svar
Fra : werter

Modtaget 50 point
Dato : 06-02-13 21:58

En man er MAGE til = på niveau med; f.eks. en ægteMAGE (ægtefælle).
MageLØST: At der ikke er nogen eller noget der er på samme niveau.
Det kan være på niveauet over (en mageløs koncert fremførelse) eller under (en mageløs frækhed).
Magelig: Som noget man er på niveau med, noget som passer til én, en magelig sofa f.eks.
Der er vist ist ikke noget, der hedder sagelig...

Svar på dit sidste spørgsmål. Der kan du da magelig (ligesom så mange andre) rusikere!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-13 00:13
Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-02-13 05:15

sebberdii2 de fleste får grå køndshår med tiden
alan57

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-13 13:14

Har du set mage til forestilling
Her er mage et bi ord og ikke et navneord som mage i betydningen ægtefælle eller lignende, du skal over i begrebet bi ord for at få den rigtige betydning af mageløs, det har ikke noget at gøre med om man har en mage (kone) eller ikke:
http://www.ft.dk/Dokumenter/Guide_til_dokumenter/Retskrivningsvejledning/Biords%20T.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-13 13:17

Wikipedia mener at flere gader hedder Mageløs men har også udtrykket mageløs som noget der er godt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Magel%C3%B8s

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-13 13:24

Citat herunder er fundet på siden her:
http://www.archive.org/stream/modersmaaletssp00matzgoog/modersmaaletssp00matzgoog_djvu.txt
Citat
Anm. 2. Maaden kan ogsaa betegnes ved Hjælp af Hoved-
sætningen (med udeladt som i Bisætningen), f. Eks.: Det var smukt
(som) han talte; det var mageløst, (som) hun spillede. Hovedsæt i
ningen er her, som i andre lignende Tilfælde, kun en særlig frem-
hævet Del af Bisætningen. (Han talte smukt, spillede mageløst.)
altså mageløs i betydningen godt eller enestående er ikke et navne ord

Kommentar
Fra : werter

Dato : 07-02-13 13:31

Igen: I ordet mageløs betyder MAGE noget der er lig med eller svarer til, og er altså her IKKE noget biord. Jeg prøvede at udtrykke mig kort, men burde bare have henvist til "ordbog over det danske sprog": http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=Mage,1&query=mage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-13 14:09

Jeg holder stadig på min fortolkning....................uden at bruge skriftsamlinger.
http://www.kandu.dk/spg166169.aspx#1905484

Kommentar
Fra : werter

Dato : 07-02-13 14:42

Til Eyvind: Jeg kan ikke se rettere end at vi to er fuldstændig enige - bortset fra, at du indskrænker ordet MAGE til KUN at omhandle ægtefæller, mens jeg redegjorde for ordets betydning i bredere forstand. Og først i 2. omgang, da jeg havde læst de andres forklaringer på ordet, tyede jeg til den mest grundliggende "skriftsamling" der eksisterer omhandlende det danske sprogs ordforråd. Det kunne du jo også have gjort i stedet for skråsikkert at holde på hvad du nu lige synes!

Godkendelse af svar
Fra : sebberdii2

Dato : 16-02-13 19:31

Tak for svaret werter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-13 19:40

werter..................