/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
TV
Fra : kj
Vist : 603 gange
200 point
Dato : 06-02-13 10:03

Har et nyt Panasonic TX-P42ST50Y Plasma TV. + Et ældre Technics Stereo anlæg. Jeg har prøvet at tilslutte anlæggetil TV'et på AV 2, (der medfølger et stik med 5 ledninger (composite)jeg har brugt den del af de medfølgende stik rødt/hvidt Phonostik (RCA).
Men der er ingen lyd på stereoanlægget.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-02-13 10:47

Det er fordi det er en indgang, er der ikke et scart stik, der kan man tage lyden fra
f.eks. med dette kabel til 30,-
http://www.av-cables.dk/scart-til-2-x-phono/scart-til-3-x-phono-in-out-1-5-m.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-13 11:53

Du skal bruge en lydudgang fra fjernsynet.
På mit lidt ældre Panasonic plasma tv findes den kun på et scart på bagsiden. Se nøje i fjernsynets brugsanvisning. Nogle scart skal programmeres via indstillingsmenu for at give signal ud.

scart er desværre blevet et misforstået og misbrugt ord . Efter standarden er der terminaler for både lyd ud lyd ind , composite (billede ) ud og ind, samt RGB ind , sanmt kontrolsignaler. Men ikke alle scart stik på fjernsyn har alt impementeret.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-13 12:23

eneste mulighed for lyd ud til forstærker / anlæg,
er,.. iflg. manualen,
Digital Audio Out,.. eller HDMI 1 - 3

http://peecee.dk/upload/view/400604
(klik,.. "vis det originale billed,. for at forstørre)

det kræver dit anlæg har optisk indgang
http://www.av-connection.dk/?PGr=73&ML=312

har selv haft samme problem med et Gl. Pioneer anlæg,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-13 13:08

Der findes enheder med d/a omsærttere som kan danne analogt lydsignal ud fra en optisk eller elektrisk digitalsignal.
ved ikke hvor de fås i danmark.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-02-13 13:18

Hvis du kun har HDMI kan du bruge en boks som denne til 489,-
http://www.av-cables.dk/hdmi-converter/hdmi-til-s-video-composite-og-stereo-converter.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-03-13 09:58

Hallooo er der nogen hjemme, hva' med at vise bare "lidt" interesse i spørgsmål?!
Nu er der gået en måned!

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 06-03-13 12:54

Tak for svaret EA_HS.
Du satte mig på sporet, løsningen blev en D/A converter, optisk(toslink kabel) til converteren, som har RCA ud.