/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kraftstik til alm. stik
Fra : prio
Vist : 4308 gange
200 point
Dato : 05-02-13 22:29

Jeg har et gammelt kraftstik (380 V) i badeværelset, men har brug for et alm. stik (230 V).

Er det mon muligt at købe en dims (omformer), som man blot kan sætte i kraftstikket, og så fumgerer det som "almindeligt" stik?

Eller er det nødvendigt at skulle ind i stikket og pille ved ledninger?

Er det overhovedet muligt at lave kraftstikket om - der skulle være nogle problemer med ampere også?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 05-02-13 22:47

Hvis det er med en kraftstikprop, forbinder du N/O, med den blå, Grøn/gul til det midterste ben kaldet PE/J/Jord. Fasen, kan være et af de sidste tre ben.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-13 01:58

Du kan sætte 230 volt ledningen i kraftstikket, der er sandsynligvis 2 ledninger i 230 volt kablet 1 brun fase og 1 blå nul leder, du skifter 2 ledninger i kraftstikket med samme farve ud som ledninger i 230 volt ledningen, der er flere faser i kraftstikket men dem skal du bare lade være, hvis der er 3 ledninger i 230 volt ledningen så er den ene grøn/gul og skal bruges til jord, som er det midterste ben i kraftstikket, pas på ikke at sætte fase eller nul til jordstikket, men ledningerne i kraftstikket er farvede og hvis du skifter om med de samme farver i 230 volt ledningen så går det ikke galt, der er sandsynligvis en større sikring foran kraftstikket end nødvendig men det burde ikke betyde noget
Citat
er det nødvendigt at skulle ind i stikket og pille ved ledninger?
det vil være det nemmeste og billigste, jeg ved ikke om du kan købe en mellemledning men du kan få din el-installatør til at lave en til dig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-02-13 02:49

Hvad angår 400v stikkontaktor er det vigtigt at man bruger en måleinstrumnt og måler imellem ben 1 og 5 her ligger der med 99% sikkerhed 230v den sidste 1% er der hvor nullen mangler eller fejlmontering ( og ben 3 er jord)

Fuga stikdåse / stikkontakt uden afb. er godkendt. Til 16A husk der skal bruges 2,5mm2 kabel

Ville dog helt klartanbefale dig at få en elektriker til at monter din nye stikkontakt

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 06-02-13 06:14

Ring og bestil din eliktriker , der kan jo også være " problemer " med afstande til vand, og som du selv nævner med sikringer størrelse.

Mvh Bassebo...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-13 09:12

Det der sidder på væggen hedder en stikkontakt. Det, der sidder på en tilledning og skal tikket i stikkontakten, hedder en stikprop.

Dit kraftstikkontakt i badeværelset er formentlig beregnet til en stikprop med indtil 5 flade ben , hvoraf det ene har en vinklet flig i den ene side. Jeg gætter på at din stikkontakt er beregnet for en tidligere vaskemaskine med tofaset tilslutning (380 V). Din nye vaskemaskine er vel som de fleste i dag kun beregnet til 230 V og har en universalstikprop, som kan passe både i svensk, tysk og fransk system.

Min favoritløsning er at få sat en ny fransk stikkontakt op ved siden af den eksisterende. 9 ud af 10 elektrikkere kan ikke finde ud af det, selv om det er fuldt lovligt, og de fås pillesikre og beregnet til mere end de 16 A. Sådan en passer din stikprop i uden besvær.
Den er tilmed indrettet så du ikke kan tilslutte noget skulle have jorforbindelse, men ikke har det.

Løsningen er mere sikker end den fjollede traditionelle danske.

Endelig kan du få sat sådan en 5 benet stiprop på vaslkemaskinen så den får sine 230V og jordforbindelse. Lad en elektrikker med ansvarsforsikring gøre det.

En lille fejl i tilslutningen kan få fatale følger .

det værste er fuld faseapænding på stellet og nogen skades ved at røre en vandinstallation samtidig med maskinen.
Det næstværste er at den ødelægges ved 380 V.
Jeg kender for mange fejl af begge slags.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 06-02-13 22:22

@transor
Desværre, kan der ved fejl komme spænding på jordbenet på den franske stikdåse, som stikker ud. http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/images/kac2008.045.jpg da 10% af HPFI relæerne ikke virker (det tæller ikke at trykke på test-knappen)

Husk at måle, det er ikke sikkert at den blå er nul, i ældre installationer kan den lige så godt være sort

Jeg fik en tanke:

Når man samler ledningerne, fra en gammel installation med en ny: Grå til grå, Blå til Blå, Sort til sort, skal rød, og brun så samles

[B]Gammel inst.[/B]
Grå = L1
Rød = L2
Blå = L3
Sort = Nul

[B]Ny inst.[/B]
Brun = L1
Sort = L2
Grå = L3
Blå = nul

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-02-13 05:24

Ang. Franske stikkontaktor disse kontakter er der IKKE tilladt selv at opsætte eller udskifte for den skal have en aktiv jord og for at den har det skal jordledningsmodstanden måles i mellem stikkontakterne og hovedjord forbindelsen dette arbejde er det ikke tilladt for den almindelig bruger

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-02-13 12:08

Kære rotw

Mange ser jo bort fra lovligheden i det her.
Men når det drejer sig om installationsdele med flere faser og jordleder, bør amatører holde sig væk. Risikoen er alt for stor for en fatal fejl.

Det sker endda ikke så sjældent at faguddannede elektrikkere gør forkert og sætter 400 V til en 230 V maskine.
Derfor rådet om at anvende en installatør med ansvarsforsikringen i orden. Heller ikke noget med sort arbejde til sådan noget.

De råd, der er ovenfor, om at måle sig frem eller basere sig på ledningsfarverne er helt ud i hampen og farligt.

Det kræver betydelig indsigt og meget specielt instrument at måle forskel på en neutral og en jordleder. Det er heller ikke for amatører at måle modstand i jordingskredsen .

Jeg har set alverdens lederfarver brugt til alting.
En installatør brugte gulgrøn til alle ledere- også faselederne- i sin egen butik. Han havde vel overskud af den farve.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-02-13 12:14

Ja Jordbenet stikker ud på en fransk stikkontakt.
Det er det smarte og sikre ved den.
Hvordan skulle ,der dog komme spænding på det, nemmere end på noget andet system ?

Læg mærke til at universalstikproppen, som sidder på næsten alle hulholdningsmaskiner købt i Danmark , har et hul til det jordben, men ikke har forbindelse til det gamle danske.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 07-02-13 15:15

@transor

Et par eksempler, på spænding på jord, kunne være en dårlig jordforbindelse, gravet over, eller måske er vandrøret skiftet fra metal til pex. Der er mange muligheder, du ved jo ikke hvordan en gammel jord er uden at måle, eller hvad der sker efter du er kørt fra adressen som elektriker.

Vedr sjove farver, jeg stod på et tidspunkt med en røremaskine som en kunde havde købt brugt, men den slog sikringerne. Det viste sig at den alm danske FNJ stikprop var monteret med tre faser, jeg håber aldrig jeg møder den stikkontakt. For mod idioter kæmper alle forgæves...

...og jeg klipper konsekvent schukostikket.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-02-13 23:59

Nu netop det franske stikkontakt jordforbindelsen i mellem først stikkontakt og tavlen er knækket eller ikke aktiv og du så har en defekt brugsgenstand på Eks stikkontakt 4 så er Det jo dejligt med pilsikringen der er indbygget i de franske stik og en 2 årét for han/hun kan jo ikke få stød? Og slet ikke på den fine. Kobber klemme som stikker ud. Af stikkontakten

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 08-04-13 18:28

Tak for svaret transor.