/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
CD-rom drev
Fra : heimer
Vist : 300 gange
65 point
Dato : 06-06-03 12:00

Mit cd-rom drev og min Brænder er pludslig blevet væk. Windows/dos kan simpelhen ikke finde dem. Jeg kan ikke høre en CD eller noget som helst med dem.

Jeg har en Compaq presario 5696...

Jeg ved ikke om det har noget at gøre med, at jeg har hentede nogle driver til et andet bundkort, som jeg har i en anden computer.
Jeg kan ikke bruge min restore-cd, da drevet ikke virker. Og jeg kan ikke komme ind i min bios, da compaq start lidt underligt op, hvor man bare ser deres navn.
Kan jeg finde en driver eller noget på nettet????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-03 12:14

Hvis du har en start/boot diskette, så sæt den i start comp. og ved A:\>D:(tryk enter) Nu bør du kunne læse cd-rom drev og ved D:\>dir .exe(tryk enter)
Jeg mener at huske, når compaq starter kan du trykke F10 og komme i bios.
Eller:
Sluk for comp. På bundkortet er der en jumper som sidder på 2 ud af 3 pinde tag den af i 10 sek, sæt den i og tænd for comp.
se i din bog eller på bagsiden af kabinettet, den hedder noget i retning af reset.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-06-03 16:59

Du kan prøve at holde page up tasten nede mens du booter op,det renser CMOS
memory på min pc,når du er kommet ind i dit styre system booter du din pc igen,
jeg ved ikke om dit bundkort understøtter denne fremgangs måde,men jeg har løst dette problem før på den måde,ellers se i din manual om der er en tast beskrevet der har samme funktion.

Manse9933

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-06-03 19:54

om hvordan det kan blive væk kan du se her måske ? -
http://www.wintip.dk/xp/probs/cddrev.htm
bruger du iøvrigt xp/2000 er det til dem -
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=320553
prøv osse at trykke en hel masse knapper ned under start af pc - kan osse få den ind i bios...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-06-03 22:02
Kommentar
Fra : heimer

Dato : 09-06-03 14:10

Når man renser CMOS, sletter man så noget på com.???

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-06-03 14:16

det tror jeg ikke da cmos kun lagre de info som du ændre til bios,dvs
at du nulstiller din bios på bundkortet og du sletter intet på harddisken.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-06-03 14:22

Ja man sletter de opdateringer, som er tilføjet efter at bios er fremstillet. Fabrikken som fremstiller bios kredsen "C-mos" lægger en permanent ordre ind, som kan ændres og bibeholdes sålænger der er en lille spænding fra batteriet. Når man fjerner jumperen "reset" bliver den som "fabriksny".
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-06-03 19:03

Jeg ved ikke hvilken windows du køre med, men her er et lille værktøj
der kan dianogstisere pc'en når man booter op,fra diskette>

http://www.softnews.ro/public/cat/13/4/13-4-2.shtml
Så køre du 95/98/ME så skulle du kunne bruge det.
SE Screenshot.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-06-03 19:09

Der er en til her>

License Freeware
Price FREE
OS Windows 9X
Size 0.61 MB http://www.softnews.ro/public/cat/13/4/13-4-4.shtml

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-06-03 19:13

Jeg har prøvet at finde en til mig selv,hvis det skulle gå galt,men jeg
har ikke kunnet finde en til XP.