/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Standby knappen i Win XP
Fra : ingelein
Vist : 433 gange
50 point
Dato : 05-02-13 15:52

Jeg har ikke benyttet standby knappen nogensinde. Selvfølgelig har jeg sat strømbesparingen til et vist antal minutter, men hvad sker der ved STAND BY på en stationær PC?

Jeg har vænnet mig til at slukke computeren når jeg ikke skal benytte den i et par timer eller lignende og slukker selvfølgelig også helt om aftenen/natten. Når jeg har slukket helt om dagen, hænder det at jeg liiiiiige har glemt at jeg ville se et eller andet, og så tænder jeg igen måske efter 10 minutter.

Er der noget om at det tager meget strøm at starte op i forhold til den strøm det tager hvis man evt. brugte stand by knappen?

Jeg er ved at blive sparsommelig og kan på strømforbruget se at vi har brugt 10 % mindre end tilsvarende måned sidste år. Nu har vi også skifte varmepumpe af samme årsag.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : JegCain

Dato : 05-02-13 16:07
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-02-13 16:42

Hej Ingelien
Den beregner vil jeg lige kikke på også.
Jeg får skrevet noget om dette. Her ved mig har jeg lige målt forbruget.
PC slukket på knap: 0,4 watt
PC dvale den med månen: 3,5 watt
PC kører : 50,0 watt
Dette er uden skærm, men en stor PC 8 Gb. intel I5 processor, 2 tbyte disk.
Men jeg synes også jeg brugte for meget strøm her. fandt ud af at min hamle server brugte 145 watt døgnet rundt, det bliver et par tusinde om året. Det var en gammel intel 4HT.
Det kan svare sig at købe en ny eller en ny disk for at nedbringe forbruget.
Nu er min server lavet om til en gammel baerbar den tager 28 watt.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-02-13 17:35

Hej
Jeg har kigget på beregner også - og vi slipper med 314 kr i Standby penge om året. Det er mest den store IMac skærm på 22 " jeg var lidt nervøs for, men det fortæller beregneren jo ikke noget om. Vore fjernsyn er også LED, hvor vi for et års tid siden havde 2 B&O som var mindst 20-25 år gamle. Men jeg kører stadigvæk med en 20 år gammel vaskemaskine VØLUND CYLINDA. Den må bruge en masse strøm - og jeg har en ny vaskemaskine stående, som skulle sluttes til, når den gamle døde. Men den er still going strong. Nu må jeg se at få den på lossen.
Mange hilsner
Ingelein