/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Multi fokus fotos program ?
Fra : EA_HS
Vist : 775 gange
290 point
Dato : 03-02-13 13:09

findes der et program som kan sammensætte billeder med forskellig fokus,
jeg tænker på noget i retning af billederne vist her (de første 4)
http://www.webdesignshock.com/photographs-multiple-focus

altså så man får et billed med tydelig bag- midt, og forgrund,. ?

noget lignende som i HDR fotos

Citat
HDR - High Dynamic Range er en særlig fototeknik, hvor man tager flere billeder af det samme motiv med forskellig eksponering (belysning) - dvs. man tager 3 - 5 billeder, hvor det ene billede er normalt belyst, - et eller to er overbelyst og et eller to er underbelyst. Dermed opnås en større spændvidde i farve- og nuanceregistret end der kan skabes via et enkelt foto.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-02-13 17:30

Ja, det bruger man inden for macro fotografering, men kan desværre ikke huske hvad det hedder.
Det er noget i retningen af HDR. men man kan sætte feks 10 billeder sammen, med hvert sit fokuspunkt på samme objekt, feks en edderkop, eller en modelbil.

Prøv at søge under macrofotografering, så dukker der garanteret noget op.

God fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-02-13 17:44

Teknikken hedder "Focus Stacking"

Der findes flere programmer der kan lave dette.

MVH

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-02-13 21:20

Tak for det,.... så blev man så klog,..

jeg tænker nu mere på, om det kan gøres på 'normal' størrelse billeder,.. natur, strand osv.

jeg har nogle gange set billeder hvor der var omtrent samme fokus overalt på billedet,
- kan selvfølgelig ikke finde et lige nu,..
men det må kunne lade sig gøre, på en eller anden måde,. ?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-02-13 21:48

Der er programmer der kan lave teknikken uanset om det er macro eller andre typer billeder, som feks en strand med solnedgang.

Du må igang med at goggle på focus stacking software, og så finde et program der kan det du ønsker.

God fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-02-13 07:01
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-02-13 14:28

Citat
Der er programmer der kan lave teknikken uanset om det er macro eller andre typer billeder, som feks en strand med solnedgang.

de ser alle ud til at være til macro,

kan man måske bruge et HDR program,.. ?
altså erstatte de forskellige ekponerede billeder med forskellige fokus ditto,.. ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-02-13 12:41

Citat
Du må igang med at goggle på focus stacking software, og så finde et program der kan det du ønsker.

Hm,.. skal forstå det sådan at du ikke ved noget om emnet,.. udover macro,.. ?

macro programmer kan jeg finde mange af,..
og hvis det var alm. brugt på - 'ikke macro fotos' - burde der vel være nogen der ved noget om emnet,
ved godt det er svært at google et ordentlig svar / info,
det er derfor jeg spørger her,.. om nogen Ved noget,..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-02-13 13:09

http://www.video2brain.com/en/lessons/using-photomerge

Måske kan dette det samme, da det har mange af Adobes funktioner
http://inkscape.org/
Om det er Macro eller ej, det skulle gerne blive samme resultat

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 290 point
Dato : 06-02-13 23:16

Prøv lige at læse hvad der står om et af de allaer første programmer der dukker op, når man goggler:

Citat
The program is designed for:
Micro photography (camera + optical microscope)
Macro photography (camera + macro lenses)
Landscape photography (infinite depth of field)
Remote shooting from computer via USB cable

Ja, det er især inden for macro fotografering, man bruger dette, af naturlige årsager !!!
men der står jo samtidig, at det også kan bruges til landskabs fotografering, som du jo efterlyste.

Du gider måske ikke at læse, bare de første få linier, før du giver op ???

MVH

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 07-02-13 01:06

Tak for svaret viskinge.

helt korrekt,.. det må være fordi jeg har set for mange 'macro' lære-video på youtube,..