/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Termostat stift sidder fast, ny indmad?
Fra : krixkrix
Vist : 1877 gange
20 point
Dato : 02-02-13 16:11

Vi har nogle gamle termostater på 5 radiatorer, og ofte sætter reguleringen sig fast, så der enten er fuld eller ingen varme.
Jeg kan få varmen ok midlertidigt ved at massere stiften inden i termostaten, men snart sidder den fast igen.

Hvad kan jeg gøre?
Jeg fandt sådan nogle dimser med stift på nettet men de var for store.

Her er billeder af vores termostat/indmad:
https://dl.dropbox.com/u/6102271/radiator/termostat1.jpg
https://dl.dropbox.com/u/6102271/radiator/termostat2.jpg
https://dl.dropbox.com/u/6102271/radiator/termostat3.jpg

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 02-02-13 16:55

Skift pakdåsen ,( forpakningen ), den med 6 kantet hoved, messing med en stift af rustfri stål.
Der kommer Nogle dråber vand når den skrues af.
Nilsg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-13 17:09

Når du køber den pakdåse så læg mærke til om ventilen er en TA ventil, så den passer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-02-13 17:32

Inden du køber flere pakninger, så prøv lige med et lille sprøjt af WD 40.

jeg ville tage den gamle af- og så gå i byggemarked for at finde den samme størrelse.

Ifølge ham her, skulle der "kun være 2 slags" ??
Men du skriver at dem du har set på nettet er for store ??

http://www.lavpristv.dk/video/udskiftning-af-pakdaase-paa-en-radiatorventil.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-02-13 17:35

Velkommen her til Kandu.dk i øvrigt

håber du får den hjælp du skal bruge-

Kommentar
Fra : krixkrix

Dato : 02-02-13 19:30

Jeg har prøvet at smøre uden bemærkelsesværdig effekt.

@smuller54:
På siden du linker til er der links til to størrelse af danfoss ventiler.
Det er netop den mindste af de to (VVS nr 403219000) som jeg allerede har haft hjemme. Men gevindet er for stort.

@Eivind:
TA ventil? Har du et link til noget du mener vil passe?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-13 19:46

Jeg har ikke noget link - men billedet du viser er med en TA termostat, som nok sidder på en TA ventil.
Jeg kan ikke huske om Danfoss og TA ventiler passer sammen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-13 19:52

Men - når du trykker stiften ned
https://dl.dropbox.com/u/6102271/radiator/termostat2.jpg

er den så fjedrende.

Ellers giv den et par små dask med en hammer (du må ikke slå skævt - kun lige på)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-02-13 19:56

Jeg kan ikke rigtig se på dit billede

Men RA-VL svarer til 26 mm

og RAV til 34 mm

http://www.billigvvs.dk/ProductFiles/danfs-1314964942.jpg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-02-13 20:10

Jeg ville som sagt løsne den gamle og gå ned og finde en ny i byggemarked.
men der er også lige en anden mulighed:

Citat
Noget der gerne sker, er at termostaten sætter sig fast og derfor ikke tænder for radiatoren. Du skal have ?hætten? som man indstiller varmen med af, det gøres ved at skrue skruen der holder hætten løs og trække/lirke i hætten (eller dreje låsemekanismen på nyere modeller). Inde bagved sidder der en lille tap, som muligvis har sat sig fast. Giv den nogle lette slag med den anden ende af skruetrækkeren eller en gummihammer hvis den sidder godt fast. Er det ikke nok, kan du trække i den med en tang, men hav en skål parat lige under, for der kommer en tynd stråle vand ud, hvis du kommer til at hive den helt af (vandet fra overtrykket i anlægget samt vandet der ligger højere end ventilen).

Hjælper dette ikke og sidder stiften stadig fast når du presser den i bund, kan du skrue selve huset (pakdåsen som stiften sidder i) ud og rense den eller købe en ny. Også her vil der normalt komme en lille smule vand ud, mens du skruer huset af.

For at rense pakdåsen skal man lægge hele pakdåsen i en blanding af vand og eddikesyre, hvilket renser og afkalker pakdåsen. Hjælper det stadig ikke, må du købe en ny på byggemarkedet.

Hjalp det ikke at reparere pakdåsen, så er det den bagvedliggende plade der har sat sig fast i ventilen. Når du har skruet pakdåsen ud, så prøv at tryk på den fjederbelastede plade/pal bagved med en skruetrækker, indtil du mærker fjedereffekten.

http://www.familiehåndbogen.dk/#termostaten-har-sat-sig

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-02-13 20:12

Altså fra 4. afsnit- resten har jo været gennemgået

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-02-13 10:17

Ha ka du ehvordan du udskifte pakdåsen:

http://www.youtube.com/watch?v=sKRpiF7O944 (på dansk)

Kommentar
Fra : krixkrix

Dato : 03-02-13 13:37

Tak for jeres ivrige forslag, men jeg kan ikke lige se den oplagte løsning.
Jeg kan skrue pakningen af, men stiften forbliver i. Har prøvet at hive i den med en tang, men umiddelbart sidder den fast, og jeg tør ikke bruge flere kræfter.

Billeder:
https://dl.dropbox.com/u/6102271/radiator/termostat-udenpakning1.jpg
https://dl.dropbox.com/u/6102271/radiator/termostat-udenpakning2.jpg
https://dl.dropbox.com/u/6102271/radiator/termostat-udenpakning3.jpg

Stiften er ganske rigtigt fjedrende, når den får lov at poppe helt ud er der fuld varme på. Jeg kan ikke se nogen "bagvedliggende plade".

Mærkeligt nok ytrer problemet sig jo nogen gange ved at der er fuld varme på radiatoren. Det kan jo så ikke være fordi stiften sidder fast, tænker jeg...?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-02-13 15:35

Citat
Stiften er ganske rigtigt fjedrende, når den får lov at poppe helt ud er der fuld varme på. Jeg kan ikke se nogen "bagvedliggende plade".

næh, men det kan du jo heller ikke når du ikke har stiften helt ude.

ja, jeg har ikke flere erfaringer, end dem som jeg har omtalt.

Hvis du prøver at Google radiatorventil TA- så er der et sted, hvor der er et billede af hvordan ventilen er bygget op inden i-
Måske er det hætten der er problemet- men altså efter min bedste overbevisning- burde den altså ikke blive siddende når du skruer pakdåsen af.

håber der er nogen andre der kan hjælpe.

Og nu ikke flere klip med hvordan man skifter en pakdåse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-13 17:23

Altså - hvis stiften er fjedrende, så virker ventilen.

Næste skridt er om termostaten virker.

Før du monterer termostaten skal den stilles i fuld åben før du sætter den på, ellers er det ikke sikkert at den sættes rigtigt i de hak der skal passe.

Termostaten og dermed ventilen vil ikke åbne hvis rummet er varmt nok eller hvis termostathovedet/ vender lodret op.

Kommentar
Fra : krixkrix

Dato : 03-02-13 20:04

Jeg prøver lige at beskrive mere præcist hvad jeg oplever:
* Jeg konstaterer at en radiator enten er for kold eller varm, typisk helt kold eller helt varm. Det hjælper ikke at dreje på termostaten.
* Jeg skruer den ydre del af termostaten af og masserer let på stiften. Det er nogle gange tydeligt at den har sat sig fast.
* Jeg skruer den ydre del af termostaten på igen og jeg kan nu godt regulere termostaten til et passende varme niveau.
* Efter kort tid, ofte få dage, starter cyklussen igen: radiator er for kold eller varm.

Vi har 5 radiatorer som alle har dette problem, dog nogen mere end andre.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 03-02-13 20:40

Jeg kender ikke din termostat og ventil / pakdåse.
Efter jeg har læst i indlægene, kan jeg se at du får ikke et brugbart svar.
En løsning , indtil videre, kan være at du renser den rustfrie stift for belægninger.
Og renser pakdåsen .
Smør stift og pakdåse med siliconefedt. (Hanefedt, sanitetsfedt). Det er der hvor stiften kører i pakdåsen som skal smøres.
Saml pakdåsen.
Prøv om ventilen går godt, dvs. fjedrer uhindret.
Sæt termostathovedet på , Termostat skal stå max. åben ved montering.
Nu er der en god mulighed for at de virker.

Nilsg