/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Leverpostej
Fra : frieda
Vist : 1134 gange
300 point
Dato : 02-02-13 12:05

Som de fleste ved, bor jeg i udlandet.
Derfor har jeg selv lavet leverpostej til en brunch i morgn (15 gæster).
Jeg har selvfølgelig lavet massen på forhånd og frosset den ned rå. (ja, den er rigeligt krydret

Problemet er, at jeg var "smart" og frøs dem ned i små smukkeovnfaste skåle, ikke i staniolbakker.
Dvs. at de tager meget længere tid at bage.

Gode råd ønskes.
Tør jeg dem op først i dette tilfælde? Og hvordan så? Natten over i køleskabet? Det er jo rå lever, så man skal passe på.
Hvor lang tid mon i ovnen for hvor mange grader?

Eller putter jeg dem direkte i ovnen?

Så meget for at være "smart".

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-02-13 12:11

Jeg synes du skal sætte dem frosne i ovnen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-02-13 12:14

Der er mange forskellige muligheder prøv at kigge her f.eks.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7584&Farmors%20%20leverpostej

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-02-13 12:15
Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-02-13 12:17

da de skal bages længere tid som frosne, kan skorpen blive bagt for meget, så jeg lægger staniol over den sidste tid når jeg synes skorpen er fin.

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 310 point
Dato : 02-02-13 12:24

du stikker en strikkepind eller stegegaffel i midten af leverpostejen og hvis intet hænger ved, er den bagt

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-02-13 12:56

Jeg mener ikke, du har grund til bekymring. Tø dem op i køleskabet og bag på normal vis.
Jeg plejer at bage i vandbad i omkring 45 - 60 min. afhængig af portionsstørrelsen.

Tips:
Fyld forme beregnet til ovn med den rå leverpostej-masse og frys dem ned ved
min. -18°. Tag en frossen rå leverpostej op dagen før den skal anvendes – og sæt den i
køleskabet til optøning. Leverpostejen kan så bages inden servering. http://www.soenderjydsk-kaal.dk/pdf/Sdj-Kaal_2.pdf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-13 12:56

Jeg køber bag selv leverpostej frosne i alu bakker og tør dem op i køleskab natten over, godt nok ikke helt optøede men næsten sætter jeg leverpostejen i forvarmet ovn og bager cirka 1 time ved 200 grader, når der prikkes dybt med en gaffel så skal saften ikke være rødlig men klar så er postejen færdig

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-02-13 13:26

frosne i alubakker,.. á 400 - 450 gram 75 min (vandbad) i forvarmet ovn 160 grader
uptøet -------------------------------------- 60 min

så er de bagt igennem.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-02-13 13:47

nu er de jo i ovnfaste skåle, de skal have lidt længere. Så stikprøven er god

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-13 17:20

uhmmm nybagt leverpostej.............................hvad tid skal vi komme.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-02-13 08:59

Jeg har gjort det samme og ikke bare en gang men mange gange. Det går fint. Sæt den frosne leverpostej i kold ovn - den skal formodentlig bages en smule længere, men mærk om den er optøet, når ovnen er varm

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-02-13 09:10

Så er leverpostejerne i ovnen ved 200 grader. De blev flyttet fra fryseren til køleskabet ved midnatstide.
Der er bacon på, og der bliver foldt øje med, om de bliver for brune.
Staniolpapir og strikkepind er parate

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 03-02-13 18:44

Tak for svaret skytten49.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-02-13 18:49

Så er de sidste gæster lige gået; de kom klokken 11!

Sikke en dejlig dag.
Leverpostejerne var en stor succes blandt gæsterne, der bestod af en mexikansk amerikaner, en polak, en franskmand og 13 tyskere. De havde aldrig smagt sådan noget før. I løbet af nul komma fem var alle leverpostejerne væk.

NB: De behøvede næsten 2 ½ time i ovnen ved 200 grader, skønt de var optøede.

Tak for alle jeres gode/hyggelige bemærkninger.

Frieda i Trier, Tyskland

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-13 19:21

Det var da godt, du ikke inviterede til frokost, for sidst jeg kørte rundt i Trier .................... var jeg ved at blive væk i alle de ensrettede gader. Heldigvis virkede min GPS så jeg kunne komme tilbage til basen i Reil, ved Mosel floden.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-02-13 19:31

selv tak