/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
For lidt varmt vand
Fra : hankai
Vist : 1101 gange
20 point
Dato : 02-02-13 09:43

Hej,
Jeg har et Junkers Eurostar ZSE 24-3 MFA 23 S0800 gasfyr med en 55L Cerapur 550369790 varmeveksler Fab. år 1999.
Mit problem er at jeg ved brusebad i løbet af en 4-5 min løber tør for varmt vand. Det er ingen fejlmeldinger på gasfyr. Det mærkelige er at det 2-3 min efter brusebad er varmtvand i hanen/bruser igen. Det er ingen problemer med varme i radiatorer og vandrør i huset er indenfor de sidste 2-3 år udskiftet fulstændig til pex fra hovedhanen.
Hvad kan være problemet?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-02-13 10:03

Problemet er at du bruger alt det varme vand du har i beholderen. Typisk er vandet opvarmet efter 5 min igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-13 10:10

Hvis du bor i Østdanmark, vil jeg antage, varmeveksleren er forkalket og bør syres ud. Med meget kalk i vandet bør varmvandstermostaten stilles på højst 55 grader C., ellers vil det gentage sig.
vh
pbp

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-02-13 10:23

Hvor stor er din varmevandsbeholder? Ved alm. brusebad, vil du ikkekunne "rende tør" for varmt vand, da fyre kan følge med varmt-vandforbruget ved et alm. brusebad, med fx 10 ltr. i min. Fyre prioiterer varmt vand frem fo varme, derfor kan du ikke umiddelbart registrre noget på radiatorene.
Du har formentlig et ventilproblem - omskifteproblem.
Vi har selv et Junkers Cerastar SR 18-3 AE fra 1996, som stort set er det samme fyr som du har. Det køre på 17. år med blot en ny ekspensionsbeholder i september 2012. Service kontrakt - med service hvert 3. år. Vores "varmtvandsproblem" var der kun, når børnebørnene skulle i karbad, me ikke desto mindre, manglede der aldrig varmt vand, da det vame vand jo blev blandet meddet koldevand. Vores fyr står til ca. 60 grader varmt vand.
Det eneste du sev kan gøre, er, at trykke på fejlknappen - ellers er det møntør på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-13 10:36

Stigrøret er rådnet op i beholderen En år gamme beholder skal du ikke begynde at reparere. Udskift den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-13 10:37

Fremadrettet, så undlad at køre for varmt på brugsvandet. 52 - 55° er fint.

Kommentar
Fra : hankai

Dato : 02-02-13 10:48

Tak for svar. Beholder er på 55L

-pbp-et: hvordan syrer man ud?
-alka: er det hydraulik omskifter du mener?
-3773: er det en anden måde åt få det bekrefet at den er død :-/

Forøvrigt målte jeg anoden, og den var på .80 mA, det er for lidt ikk?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-13 11:22

52° på afgangen af brugsvand er for lidt. Den kolde ende af beholderen kan så i længere tid ligge nede på en temperatur, hvor legionella bakterierne formerer sig livligt.

Kun hvis din beholder har det varme indløb i bunden, så der er omrøring, vil mindre ned til 50° være nok. Gåm ikke over 60° på indløbet, så kommer der kraftig kalkudfældning, og kapaciteten vil efterhånden falde så du er der hvor den ikke engang kan følge med til brusebad.

Udsyring udføres normalt af professionelle. Syren skal være med inhibitor, så metallet skånes.

Jeg har hørt om vvs tosser som bare hælder svovlsyre i . Det tærer beholderen kraftigt.

Kommentar
Fra : hankai

Dato : 02-02-13 11:26

Angåede temp. på det varme vand. Når fyret laver varmt vand så stiger temp. stille og roligt op til ca. 90 grader på displayet, skal jeg måle det varme vand ud i hanen. Jeg kan høre at det er en ventil der skifter om når det er færdig med det varme vand, så jeg tror omskiferen virker. Jeg har trukket NTC-føleren lenger ned, da den stod helt i toppen av følerrøret(anbefalet ca. 300mm fra bund iflg. vejledning).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-13 11:57

Pladder Transor. Problematikken opstår kun ved større stilestående vandmængde på<45° og vandet i fødeledningen er under alle omstændigheder.

Ødelagt/tæret stigrør kan du konstatere ved udmåling af den vandmængde der kan produceret, sammenholdt med målt temperatur i bunden af tank. Kold bund, dårlig følerplacering. Er vand varmt og dropper så hurtigt til lunkent, tyder det på stigrør. Du skriver tanken er hurtig til at komme igen. Det peger på at kalkmængden ikke er alarmerende.

Igen en tretten år gammel tank, bruger man ikke mange kr på. Man køber en ny.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-13 11:57

Hvis du har brug for at spørge om blandt andet hvordan man udsyrer, så har du også brug for en kvalificeret kedelmand, altså én, der ikke siger "udskiftning" bare fordi et filter trænger til at blive renset.

Kommentar
Fra : hankai

Dato : 02-02-13 12:18

Har bestemt ikke tænkt til at udsyre selv, hvis det er løsningen, mere af interresse. Har som sagt trukket føleren lenger ned i røret, måske det kan afhjælpe. Det som undrer mig er at displayet stiger til 90+ grader ved prod. af varmt vand. Har skruet reostaten ned til ca. kl. 12 position uden at temp. bliver lavere af den grund. Igen, skal temp måles ved hanen??

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 02-02-13 14:08

Den er nødt til at kører op på 90° ved VV produktion. Ellers tager det for lang tid. Ulempen er tendens til kalklagringer på spiralerne. Men igen gva temperaturen har disse en tendens til at klakelere og springe af, hvorefter der så ligger i lag af kalkskaller i bunden af tanken. Altsammen noget der forringer ydelsen.

->pbp der er jo ikke tale om et filter her vel? Du kan sagtens zippe tanken, men tiden der medgår gør at man bør overveje om ikke det var nemmere og måske billigere at skifte den. De små tanke der leveres med gasfyr, er jo langt fra kendt for at være gode og holdbare. Og en udsyring er ikke ligefrem livstidsforlængende.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-13 14:16

Endvidere kan man på nogle beholdere skifte stigrøret. Det kan du selv kigge om er muligt. Sidder der en påboltet flange hvor rørene er svejst på, kunne man gætte ja. Er alle rørene svejst direkte på behodersvøbet - nej.

Men en fagmand kan hurtigt afgøre om det er det ene eller det andet der skal til

Kommentar
Fra : hankai

Dato : 02-02-13 15:09

Så er det noget jeg ikke fatter(sker tit). Det skrives at vv temp. skal ligge på 50-60 grader, når varmt vand kører fra fyr til beholder så viser den 90+ grader. Er det på retur fra beholder vv bliver justert til den korrekte temp, og ikke ind i beholder??

Godkendelse af svar
Fra : hankai

Dato : 02-02-13 15:10

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-13 15:19

For at overføre varme fra radiatorvandet (fyret), skal dette være varmere end det du skal varme op. Det der sker, er at det du kan hører dunker er en trevejs ventil. Denne omstyrer således radiatorvandet render gennem en spiral i din beholder. Varmen overføres så gennem spiral, så det varme vand opvarmes. Når føleren så siger ok, styres tilbage til radiatorerne, og der køres efter en lavere fremløbstemperatur.