/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
password
Fra : mazda929
Vist : 324 gange
500 point
Dato : 31-01-13 15:49

hej alle
kort og godt. kan man oprette et password på en extern harddisk og hvordan
mvh mazda929

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-01-13 15:57

Højreklik på ikonet til harddisken. Vælg fanen sikkerhed. Her kan du gå ind og vælge den begrænsning du ønsker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 16:28

Men det betyder ikke absolut at den ikke kan læses af evt. et linux system.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-13 18:09

Det gælder alle software sikringer . At folk som er tilstrækkelig kyndige og smarte kan få adgang uanset hvordan man sikrer.
Men det kan gøres så vanskelligt at risikoen er lille for at de forkerte får adgang.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-01-13 19:26

Citat
At folk som er tilstrækkelig kyndige og smarte kan få adgang uanset hvordan man sikrer.

TrueCrypt er endnu ikke knækket, så det passer altså ikke helt

@mazda929: du kan med fordel benytte TrueCrypt til at beskytte din disk, læs selv mere på deres side http://www.truecrypt.org/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-13 21:18

Citat
Men det betyder ikke absolut at den ikke kan læses af evt. et linux system.

Citat
TrueCrypt er endnu ikke knækket, så det passer altså ikke helt

Hvis du mener? et krypteret system, så tager det ca: 5 minutter og alle data og systemet er tilgængelige på den pc der burde være krypteret: du skal bare skrive en ny Boot record og du er inde på systemet/, det de kalder et krypteret system = løgn og fup.
Det hele ligger i/ på et Virtuel drev og kan læses af alle, som Eyvind skriver.

Men hvem kan knække en code på 128bit det tager en jern alder, du kan få noget der er endnu bedre hvis du søger længe nok, men husk på at drevet skal først omkodes, før du kan lægge data på det, og det kan tage flere dage om at omkode et drev, afhængig af krypterings koden 128bit-over 500bit = Banker bruger kun? 128bit/ SSL, som anse´s for at være ubrydelig i Danmark

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-13 21:23

NB: du kan bare bruge 7Zip, og brug et rimeligt lang password, og filer er særdels godt beskyttet.

Ellers ligger der et godt program? hvis du søger´på ´
http://www.pendriveapps.com/
Men husk både program og KODE

Kommentar
Fra : mazda929

Dato : 01-02-13 12:33

ok nu gik det helt galt, nu bliver jeg selv nægtet adgang. nu står derNFTS under ikonet der hvor der plejer at stå hvor meget plads der er tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-13 14:28

Så kan du lige teste med en Linux ubuntu cd - om den kan læse dine filer.
http://releases.ubuntu.com/lucid/
vælg denne:
PC (Intel x86) desktop CD
Hent og gem på skrive bordet.
Start brænderprogram og brænd den som iso/image/billedefil

Start computeren med den nye CD rul den ind som dansk og kun prøve.
start så din eksterne harddisk og se om du så kan læse den.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-02-13 20:56

Pas lidt på med kryptering, især når det er dine første erfaringer. Ser ofte folk som har problemer med at få fat i deres data. Fx glemmer de koden, og håber desperat at man kan få adgang uden. Det kan man ikke.

Pas også på med at anvende krypteringen som windows tilbyder, inden du har læst mere om hvordan det virker.

Windows laver et certifikat (et avanceret password) som den selv gemmer for din bruger.
Bruges disken på en anden maskine kan den ikke åbnes.
Går din windows installation i stykker og du formaterer mister du dit certificat. Så står du med en extern disk du ikke kan få adgang til.

Du bør lære hvordan du tager backup af dit certificat. Sådan du kan tage certifikatet med til en ny maskine hvis uheldet er ude.
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Back-up-Encrypting-File-System-EFS-certificate

Annuller spørgsmålet
Fra : mazda929

Dato : 06-02-13 17:46

jeg har overladt hdén til en kollega, som mener at ha løsningen, så må vi jo se om hun har ret. Men tak for inputne, jeg vender tilbage hvis det ikke virker, men hun er sikker i sin sag