/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Forgiftet/forgiftede ...
Fra : Jonn87
Vist : 521 gange
50 point
Dato : 31-01-13 12:42

Hej, jeg er i tvivl om følgende stavelse er korrekt:

http://billedeupload.dk/?v=Tt3QB.png

Jeg forestiller mig at FORGIFTET binder sig til ordet RISIKERE, og derfor skal stå i ental.
Altså FORGIFTET..

Hvad siger i?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-01-13 12:48

Ja, helt klart FORGIFTET!

Dansk retstavning har trange kår i disse tider...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-01-13 13:02

Hvis det skal binde sig til ordet risikere, ville du så også skrive:

"Hvis børnene leger med vand, risikerer de at blive våd"

eller ville du skrive "våde"?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 31-01-13 13:52

Nej, helt klart "forgiftede", da det taler om konsekvenserne for børn.
Det er børnene, der vil blive forgiftede. Ikke "risikoen"
Børn er pluralis (flertal)-

Og derfor selvfølgelig også "våde" børn"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-13 13:55

Der står:
"Flaskerne er som regel ikke børnesikrede og dermed kan børn risikere at blive forgiftede, hvis de drikker væsken."

Her er tale om flertal. Derfor er det korrekt at skrive forgiftede

Hvorfor "falder" du så ikke for denne sætning

Flaskerne er som regel ikke børnesikrede

Hvis du mener, der skulle stå forgiftet i den ene sætning, så skulle der også stå "børnesikret" i den første sætning.

I begge tilfælde er der tale om flertal (flaskerne og børn)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-13 13:56

frieda

Nemlig

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-01-13 14:20

da børn er flertal og omtales som De, er der ingen tvivl om, at forgiftede er det rette ordvalg.
så du er galt på den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 14:27

Jeg holder med tøserne, som også nemt kan blive forgiftede, når de har været gift for mange gange.

Men ellers - ja forgiftede hører til børn(nene)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-13 14:47

Citat
"Hvis børnene leger med vand, risikerer de at blive våd"

Og bliver de ved med at lege,risikerer de at blive vådere.

Citat
Jeg holder med tøserne, som også nemt kan blive forgiftede, når de har været gift for mange gange.

Så skal der bruges modgift.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-01-13 18:04

Det er rigtigt at forgiftede beskriver børnene . Så derfor kan det stå i flertal.

Men dansk er ikke et strengt grammatisk sprog, så det vil ikke være forker at skrive forgiftet. Det skal lede tanken hen på at selv om der er flere børn , er det vel kun et enkelt barn som bliver forgiftet.

Det er helt analogt med at det hedder " hundene logrede med halen". Det er fordi hver hun kun har en hale. Hvis det var tysk eller latin, hvor man retter sig helt efter grammatikken, skulle det havde heddet halerne.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-01-13 23:26

Det er måske rigtigt at hunde kan logre både med halerne og med halen. Det har jeg ikke checket op på. Men analogt er det ikke, for halen er et navneord, forgiftet er et tillægsord (adjektiv), og det gør en forskel:

Forgiftet bøjer sig i køn (en, et), tal (ental, flertal) og bestemthed (en/den, et/det) efter det ord, det lægger sig til (børnene).

Børnene er i flertal, så det skal adjektivet bøjes efter. Dvs. svaret er "FORGIFTEDE". Det er helt rigtigt som flere ovenfor skriver, omkring det med våd og vådt. Så helt tilfældigt er dansk grammatik trods alt ikke :)

Jeg er ikke dansklærer, men syntes det var lidt sjovt at slå dette op, for jeg ved godt hvad jeg selv ville skrive, men kunne ikke helt forklare det. Det kan jeg nu efter at have læst det på dansk sprognævns hjemmeside - og så må det sgu passe!

www.dsn.dk (gå ind under Sproghjælp...Ord...Adjektiver)

Jeg synes selv det er en god hjælp at finde nogle andre ord eller sætninger, hvor det er mere tydeligt, hvordan ordene skal staves.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 31-01-13 23:33

Jeg er uddannet dansklærer (og korrekturlæser)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-02-13 10:52

Citat
Jeg er uddannet dansklærer (og korrekturlæser)

Så håber jeg ikke,du kigger mine indlæg,alt for grundigt igennem.

Jeg er fra den tid,man brugte runer.

M.