/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
CO2 (igen)
Fra : mig-selv
Vist : 869 gange
50 point
Dato : 29-01-13 08:47

Hvor kan man købe det henne, det være på ´spray´ dåse - ikke flaske

Troede jeg fik svar i mit andet spørgsmål, men nej, så prøver igen

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 29-01-13 09:02

Hvis du med en spraydåse mener sådan en helt almindelig en tror jeg ikke det kan lade sig gøre, CO2 på flaske er flydende, og trykket ligger på 50-80 atm., langt over hvad fx en dåse lightergas el lign kan klare.

Bedste bud på en lille trykflaske er nok de små flasker, der bruges i sodavandsmaskiner, endnu mindre er de helt små der bruges i sifoner, men de kan ikke lukkes igen, så medmindre du bruger en tom sifon som lukkemekanisme er det et "engangsknald"!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-01-13 09:02

Læs kommentar til dit seneste spm.
vh
pbp

Du skal ned under minus 70, før du kan bære mere end 3 gram CO2 rundt i en konservesdåse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-13 09:13

pbp_et's kommentar fik mig til at tænke på tøris, som jo er frossen CO2

Som knægt fik jeg fat i noget tøris, skægt at lege med, da jeg blev kaldt ned til islagkagen, tørisen var leveret med, hældte jeg resten ned i et syltetøjsglas, skruede låget på, og var lige kommet ud af døren da det eksploderede, der var glassplinter overalt i værelset, nogle boret ind i tapetet.

Så der er rigtig godt med tryk på!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-13 09:24

Man kan købe CO2 dåser her til 120.- for 3 + post
http://www.tropica.com/dk/plant-care/plant-growth-system-60.aspx
så jeg troede at det kunne fåes billigere andre steder, og som i skriver, kan der jo ikke være meget i sådan en lille dåse, har et par af disse stående, men ville gerne have lidt pænere Design

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-13 09:26

Tøris, er vist ikke lige til at styre, eller få fat på, til mit brug.

Men kan da huske at is kagen var pakket med det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-13 09:43

Hvis det er til akvariebrug, brugte jeg, ligesom på din video, for mange år siden bare noget sukkervand og lidt gær i endnu et syltetøjsglas (i dag ville jeg bruge en plastflaske, nemmere at lave hul til slangen), en slange og en luftsten, der virkede fint.

Men da jeg gik amok, og tænkte jeg kunne bruge co2 fra noget hjemmelavet vin, der stod og gærede, gik det galt, fiskene fik for meget CO2, næste morgen var de fleste døde.

Men sukkervand og gær er langt billigere end dine flasker, men har muligvis en dårligere WAF=Wife Acceptance Factor

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-13 09:54

Ja, det er lidt af en videnskab at holde dyr nu omdage, den med for megen CO2 er jeg dog med på
samt det er begrænset hvor meget der kommer ud af flasken.
Det er dog for planternes skyld, da de ikke har det for godt, og som et forsøg på at undgå gødning.
Men sådan en hjemmelavet flaske holder desværre ikke længere end en uge, men er åbenbart billigere end det man kan købe på dåse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-13 09:58

Man kunne jo så kombinere dét sammen med at brygge vin eller øl, og bruge den CO2, men kan ikke klare at drikke 25L vin/ øl om måneden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-01-13 10:19

En eller anden form for gødning til planterne slipper du ikke for at levere. Planter lever ikke af luft og sol alene. de skal også have nitrat, fosfor, kali plus en del makro- og mikronæringsstoffer. Dyrk dem i velomsat ormekompost, så får de hvad de skal bruge.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-13 11:05

Har tilført bundgødning, men planterne er ved at udvise mangel på enten CO2 mangel eller Micro mangel - der er noget galt, når selv vandpest ikke vil gro ordentlig.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-13 13:12

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-13 13:30

Selv tak, mig-selv

Kommentar
Fra : katekismus