/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afkalkning af vaskemaskine
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 29-01-13 00:06

Gennem en del år har vi brugt hexofosfat sammen med vaskepulver og tøj, og som afkalkning en gang om måneden. Men så sagde den lokale forhandler af hårde hvidevarer, at de aldrig vil anbefale hexofosfat. I stedet henviste han til et produkt de havde. Først tænkte jeg, at det bare var noget han sagde, for at sælge deres eget. Men jeg købte en flaske og prøvede. Der var til tre behandlinger, og hver gang trevlefiltret blev tømt, lå der grå klumper. Det har der aldrig gjort med hexofosfat. Og det har tilsyneladende ikke haft nogen virkning gennem årene. Men hvad er det for nogle klumper? Det er ikke hårdt som kalk, men mere blødt i det. Jeg har læst om forskellige belægninger i vaskemaskiner og at det fjernes med opvaskemaskine-tabletter. Er der nogen, som har prøvet dette?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-01-13 00:10

Jeg mener det er sæberester. Det andet middel er sikkert aktivt over for sæbe også.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 29-01-13 00:43

Jeg har haft så meget bøvl med vaskemaskinekemi, at jeg ikke generelt ville tage råd fra andre, før jeg havde talt med vaskemaskineneproducentens egen hot-line.
Du vil formentlig derfra kunne få svar på spørgsmål vedrørende din maskine.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-01-13 08:30

Tror bestemt også det er sæberester - bruger du pulver?

Jeg ville aldrig blande opvaskemaskine tabts og min alminde vaskemaskine sammen, har ikke noget belæg for det men tror man skal holde sig til de rigtige produkter

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 29-01-13 08:41

Der bliver brugt flydende vaskemiddel. Opvasketabs skulle tage belægninger og lugt. Lugt er nu ikke problemet i dette tilfælde. Men det er belægningerne. http://www.bolius.dk/alt-om/reparationer-og-skader/artikel/saadan-fjerner-du-daarlig-lugt-i-vaskemaskinen/

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-01-13 08:58

det havde jeg så ikke lige troedet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-01-13 10:49

det virker fint med opvasketabs, men du må ikke forvente, at alt hvad der hedder kalkbelægning er væk efter første behandling.
og lad nu være med at falde for fristelsen til at vaske en maskinfuld tøj i samme omgang.
for det duer ikke. jeg taler af erfaring.
jeg plejer at smide 3-4 tabs i maskinen og give den en tur på 60 grader.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 29-01-13 11:09

Hvilke tabs bruger du, hvor mange gange vasker du og hvad kommer der ud...?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-13 11:11

Hexametafosfat, er et godt middel mod kalk.
Du kan sikkert få skrappere midler.......................men så må vi håbe at din maskine kan tåle det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-01-13 16:47

Der kommer normalt ikke rent kalk i en vakemaskine. Det er kalksæbe som udskilles. Det er en kemisk forbindelse af kalk og sæbe. (sandheden er lidt mere kemisk indviklet).

Brug Calfort hver gang du vasker, og spar hellere lidt på sæben. Engang om måneden løser ikke problemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-13 17:02

Så vidt jeg husker:
Calfort indeholder Hexametafosfat lignende produkt.....................og er noget dyrere til formålet.