/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Gebyr hos Danske Bank
Fra : PeterTheisen
Vist : 575 gange
10 point
Dato : 26-01-13 11:55

Er gebyret hos Danske Bank i orden, eller er det usmageligt?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-01-13 12:12

jeg synes ikke det er selve gebyret der er usmageligt. det er sgu den måde de lancerer det på.
og oveni alle de andre ting jeg har oplevet med danske bank, har det fået mig til at søge andre græsgange.
6 renteforhøjelser på 2 år samtidig med, at banken 4 gange har fået nedsat den rentesats de kan låne til i nationalbanken.
gebyr for at veksle udenlandsk valuta selvom man er en af de gode kunder.
og nu det nye gebyr plus at man nu skal betale 40 kr for at hæve penge ved kassen.
havde de så bare fremlagt det på en ordentlig måde, havde det nok været til at bære, men at komme frem med det på den måde, nå ja, fra mandag skal i forresten betale et nyt gebyr, det holder sgu ikke.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-01-13 12:16

Men kan man ikke omvendt sige, at det også koster penge at få fornyet sit pas, at staten ikke skal blande sig i virksomheders valg, og at der er dårligere historiske erfaringer med, at politikerne intervenerer så kraftigt i virksomhedernes gøren og laden?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-01-13 12:37

det kan man godt sige, men en gang imellem sker der noget med kemien mellem mennesker, og det får som regel en form for konsekvens.
jeg synes bare jeg trænger til at prøve noget andet.
det bliver ikke billigere af at skifte bank, men det giver lidt luftforandring.
desuden tror jeg, at det bare er danske banks måde at komme af med de kunder der betegnes som tidsrøvere.
det er det samme som med forsikringsselskaber. en gang imellem skal man skifte for at man i det mindste føler, at man har fået noget der er bedre.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 26-01-13 12:42

Tjae, Danske Bank er et aktieselskab som skal tjene penge til aktionærerne. Hvis det viser sig at kunderne accepterer de varslede gebyrer, er de OK.
Under alle omstændigheder er den massive omtale en øjenåbner for rigtig mange: "Det kan betale sig at se sig godt for når man vælger bank"
Og hvis man har en sund økonomi er det bare med at vælge den bank der passer bedst til ens behov.
Hvis økonomien er mindre sund har man naturligvis ikke helt de samme muligheder for at vælge frit.
Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-13 13:00

I forhold til offentlige gebyrer er det små penge,

jeg flyttede, meldte flytning til post væsenet,
og straks fik jeg og min nye kone besked fra skat, om at vi ikke mere var enlige.

Med nedsat folkepension, dyrere radio licens, mm...

Så et halvt efter skulle jeg have ny læge på grund af afstanden over 15 km.

Da jeg henvendte mig til skat, måtte jeg betale 180 kr fordi jeg havde skiftet læge for sent,
men dem fik jeg tilbage igen, fordi jeg ikke havde meldt flytning.

Men så fik jeg en bøde på 600 kr for for sent meldt flytning,
hvordan kunne de vide vi ikke længere boede hver for sig et halvt år tidligere?

Og så kommer det værste, i går fik jeg et nyt sundheds kort,
i stedet for det gamle sygesikrings bevis,
med mit nye lægehus men min gamle adresse...

Og jeg skal sikkert betale gebyr, for både det og det nye med rigtig adresse?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-01-13 13:16

Man kan også sige, at man bare kan skifte bank, hvis man er utilfreds med gebyret hos Danske Bank. Det har alle ret til.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-13 15:06

Jeg kan ikke blive forarget.Idag skal der betales for alt. Tiden med venne- og klap på skulderen tjenester,er endegyldigt forbi.Også i bankerne.

Skal man ha`en nabo,til at holde det ene ende af et bræt,mens den sømmes på,forventes det at man siger:Hvor møj,skal du ha`for det.

Alt er et spørgsmål,om kolde kontanter.Enten vi kan li`det,eller ej.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-13 15:23

Jeg synes det er usympatisk, at "fattigrøvene", der nok ikke er storforbrugere af den bankrådgivning, de skal være med til at betale for, gennem gebyrerne.

Kynismen fra banken kommer nok mest klart til udtryk i, at børn, unge op til 27 og knap så unge studerende (til 32) IKKE skal betale.
Det fortalte privatkundedirektør Tonny Thierry flere gange i Pengemagasinet, som jeg netop har hørt det meste af, han pralede af at de har 200.000 studerende som kunder , men desværre fangede journalisten det ikke.
Studerende er som bekendt nogle af de fattigste i Dk, men FIDUSEN, set fra bankens side, er selvf., at de som regel får gode jobs og do. løn, om nogle år, og så er det sandsynligt banken har scoret gode kunder mange år frem.

For banken er det ren win-win at lade de tabsgivende fattigrøve betale, enten betaler de, eller også forsvinder de, banken tjener på det i begge tilfælde.

Tonny fortalte også, at det for de fleste kunder ikke var dyrere, fordi abonnementet på 480 kr (og 40 kr pr. kasseudbetaling, der kommer oveni) erstatter de mange "små"gebyrer DDB åbenbart tager.

Jeg checkede den årlige gebyroversigt fra mine to banker, de lå tilsammen under 400 kr, hvoraf de 2X150 kr er det årlige gebyr for Visa/dankort, så DDBs gebyrer var i forvejen langt højere end mine.

Giver DDB så specielt høje renter, nej, op til 50.000 kr (fattigrøvene ligger vel sjældent over det) er indlånsrenten 0%, derefter fyrstelige 0,125%, mens udlånsrenten for op til 50.000 er 8,00-17,45%+ etableringsomkostninger på 1050 kr.

At S/SF ville lovgive om det virkede dog totalt tåbeligt, men vist egentlig ikke mere tåbeligt end da Bent Bendtsen lovgav? om dankort-50-øren.

For mig kommer der forhåbentlig en god ting ud af det, min viv der forlod DDB for mange år siden efter dårlig behandling, kom gennem div bankfusioner tilbage til DDB, og har ikke liiige kunnet tage sig sammen til at flytte igen, nu tror jeg det lykkes mig at få hende til at flytte, hvis jeg altså kan tage mig sammen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-13 15:31

vagnr,hvad med nye sko,et nummer eller to større.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-13 15:57

Citat
vagnr,hvad med nye sko,et nummer eller to større

Tak, men jeg foretrækker sko der passer mig, det samme gælder for banker

DDB's model overfor studerende minder mest om pushere, der giver gratis prøver på narko, indtil folk er hooket, så skal de til at betale.

Men det er svært at manøvrere i bankverdenen, jeg forlod i sin tid DDB samtidig med min viv, så blev det Jyske Bank, den forlod jeg fordi hver gang jeg skulle låne prøvede de at prakke mig aktier i banken på, da det skete anden gang havde jeg checket aktiekurserne sidst og "nu", og fortalte dem hvor meget jeg ville have tabt, hvis jeg havde fulgt deres råd sidst, og regnede med jeg slap for mere vrøvl. Da de gjorde det tredje gang var aktierne også faldet og de mistede en kunde.

MEN i går blev jeg sgu helt ufrivilligt kunde hos dem igen, nu venter jeg på hvad de finder ud af, jeg er begyndt at se mig om

mybanker.dk er et godt sted at kigge, laver sammenligninger af alle bankerne, mens www.pengepriser.dk kun viser en bank ad gangen, men samlet for familietypen!

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-01-13 16:22

vagnr, kan man ikke bare skifte bank til fx Nordea, hvis man er utilfreds, hvorved man slipper for gebyret?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 26-01-13 16:30

National banken bør tilbyde borgerne, en løn-konto uden gebyrer. Hvor man heller ingen renter får. Men kun de basale ydelser som hævekort netbank osv.

Så kunne alle spekulanterne vælge de private banker. Og betale alle de gebyrer de ønskede.

Men sådan er det det svære ikke. Vi er tvunget til at have en konto hos en privat bank, derfor mener jeg ikke der skal pålægges abonement gebyrer. Når man ikke har andre muligheder end at være kunde hos en privat bank.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-01-13 16:58

Nordea opkræver ikke et gebyr for at have en konto hos dem. Og de var heller ikke ved at gå konkurs, da finanskrisen ramte, som Danske Bank var.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 26-01-13 17:03

Citat
vagnr, kan man ikke bare skifte bank til fx Nordea, hvis man er utilfreds, hvorved man slipper for gebyret?

Jo, Peter, der kan man "bare", problemet er lidt det samme som med så meget andet, dem med aftaleindskud med særligt høje renter, private banking mv. skal nok skifte hvis de er utilfredse, men mange, og sikkert som regel de svageste, får det bare aldrig gjort.

Der skal jo samles papirer sammen, måske lægges budget, er man i RKI er det nærmest håbløst, man skal gå på nettet eller ringe til masse banker for at sammenligne tilbuddene, det er væsentligt mere indviklet end at finde ud om mælken er billigst i Netto eller Fakta.

Det er over 12 år siden min viv atter landede i DDB, hun har brokket sig over den gennem alle årene, men aldrig fået skiftet, hun er ikke specielt svag, får ikke angstanfald når hun får en rudekuvert, og skal nok heller ikke betale gebyret, det er jo kun "fattigrøvene" der skal betale det

Men, jeg arbejder på sagen

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-01-13 17:14

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-13 17:24

Tanten har kigget på "fordelene" ved gebyret, de virker ikke specielt imponerede

http://www.business.dk/finans/skal-alle-aeg-ligge-i-den-danske-kurv

Jeg har adskillige gange fået tilbud om at samle mine forsikringer, boliglån, bankforretninger mv. et sted, det giver sådan en fin rabat, fortæller de finansielle supermarkeder.
3-4 gange i årenes løb har jeg sendt oplysningerne, ikke en eneste gang har de kunnet matche priser/vilkår på det jeg havde fået ved at plukke de bedste tilbud fra forskellige.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-13 17:29

Selv tak, PT, men du er vel stadig ung nok til at være gebyrfri