/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min yamaha 4g glider lidt i koblingen !
Fra : henrikgraupner
Vist : 2308 gange
118 point
Dato : 05-06-03 22:12

Min yamaha 4g glider lidt i koblingen ! Hvad kan grunden være , er det noget forkert olie eller ?
hvis der er nogen der kan svare lidt på det ville jeg blive glad :)

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 22:53

dit koblings kabel er for stramt, prøv at løsne det lidt, det hjælper...

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-06-03 23:06

Som Melander skriver kabel, ellers kontroler din koblingssnegl i skjoldet, de har det med at blive slidt. Men hvis det er en gammel kobling og den er tunet, skal den nok have 4 nye fjedre og koblings plader.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-06-03 23:09

ahh, prøv nu at løsne den lidt først

Kommentar
Fra : adavid

Dato : 06-06-03 00:28

Det er muligt din motor trænger til en hoved renovering... Hvis de ovenstående løsninger ikke virker, skal du udskifte gearings tandhjulene. Hvis vedkommende som har haft knallerten før dig, har skiftet gear uden at bruge koblingen (det syntes mange er vildt smart), så er tandhjulene slidt og det er tilsyneladende gået værst ud over 3 - 4 gear !

Har selv haft problemet, men det var alle gear der filede.... Der udskiftede jeg koblingssnegl og problemet var løst.

Kommentar
Fra : henrikgraupner

Dato : 06-06-03 13:26

Adavid , hvad koster det at få nye gear i motorren , jeg har prøvet med sneglen og det med kablet og den glider stadig lidt , men hvad for noget olie bruger de forskellige i yamaha 4g , jeg har nok ikke det rigtige olie i .. men ville lige høre lidt om det gear der , hvad koster det ca. og hvor kan jeg finde dem

Kommentar
Fra : henrikgraupner

Dato : 06-06-03 13:30

Geu jeg har skiftet mit koblingssideskjold og det er helt nyt , og har nye fjedre i , og har prøvet at justere skruen i snedken og løsnet kablet men den skrider i 3 - 4 gear !

Kommentar
Fra : henrikgraupner

Dato : 06-06-03 13:33

Og jeg har nemlig haft min motor helt ny renoveret og det ser slet ikke ud til tandhjulene er slidt , jeg fik motoren renoveret med ny kromtap og koblingshjul og nye lejer og pakninger men ikke nye gear som det ser ud til , men de er ikke slidt , så vidst jeg kan se .. det ser i hvert ikke ud til de fejler noget.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-06-03 13:38

Så er der kun den dyre udvej og det er at kør en race kobling, de plejer at kunne holde den...

Kommentar
Fra : adavid

Dato : 07-06-03 01:08

Jeg tror simpelthen ikke på det har noget med koblingen at gøre... Hvis det var koblingshjulet eller koblingssideskjoldet den var gal med, så ville du kunne mærke det i alle gear ! Hvordan var den inden du fik motoren renoveret ?

Olien har heller ikk' den store betydning, for den sørger for metallet ikke bliver træt... Det ville også være hele motoren samt cylinder og stempel den var gal med, hvis du brugte noget skod olie... Jeg bruger selv ( http://www.thansen.dk/products.asp?c=147096047&n=298064548#xy ) Racing olie.

Jeg kan umiddelbart kun finde gearhjulet for 2' gear på www.thansen.dk -Jeg vil foreslå dig at ringe til Thansen eller snakke med en lokal knallert forhandler. Der findes stadig nogle stykker som reparerer Yamaha FS1.

Jeg har faktisk et latterligt forslag.... Hva' med om du satte en mindre gearing på foran ? (F.eks. 8 tandshjul Det kan være dit stempel eller kompresion som er svag under høj ydelse. En mindre gearing vil med det samme afsløre hvor fejlen er. Hvis det løser problemet, skal du have nyt stempel eller nye pakninger. -Pakninger gælder altså komplet nye pakninger overalt ! Hvis ikke er det altså det gearings tandhjul som er færdig.

Fortæl mig lige hvordan optrækket er i alle gear. Hvor mange omdrejninger du skal presse 3' gear i, for at komme nogenlunde i 4' -og om den i det hele taget, tager omdrejninger i 4.....

OBS: En racer kobling holder ikke gear'ene bedre en én standard. Den giver en hurtigere overgang og et skarpere slip af gearne. En standard er fuldt ud funktionsdygtig, filer ikke og holder gearne ! Jeg kører selv med standard kobling og et 7,5 hestes tun. Min kobling filer ikke. Tophastighed 85 kmt.

Kommentar
Fra : henrikgraupner

Dato : 07-06-03 16:00

Jeg kører selv med et 7.5 hk tun , men der er også et andet problem , den ryster sindsygt meget og når jeg kommer i 4 gear går den nærmest ned i omdrejninger !

Kommentar
Fra : adavid

Dato : 08-06-03 12:25

Min ryster også godt igennem når den får nogle omdrejninger.... Det er bare et spørgsmål om at spænde udstyret på forgaflen ordentligt fast. Har lige bestilt nogle gummi bøsninger, som skulle afhjælpe dette pænt meget !

Jeg er næsten sikker på du skal have et nyt stempel og nye pakninger. Hvis du har komplet 7,5 hestes, skal du købe et Stempel RD Grafit ø 43.00 mm Kr. 199,00... Kan fås ved www.protuna.dk varenr. 10030870 -Grafit stempel skal bruges, når du anvender en brugt cylinder til et nyt stempel.

En god ide er også, at polere cylinder, indsugningsplade & membran med Krom cleaner, 500 ml Kr. 49,00... Fås ved www.thansen.dk varenr. 92600071 -Dette giver en mere flydende overgang i benzinen, og dermed et bedre optræk.

Kommentar
Fra : Oehlers

Dato : 27-06-03 19:04

Olien betyder totalt meget i en Yamaha 4-gear!!!!!!!!!! Hvis man f.eks. kører med motorolie til biler (fx ok el.lign) glider koblingen totalt og især i høje omdrejninger. Man skal køre med en olie der er beregnet til totaktsmotorer. Motor olien og olien man putter i benzinen betyder meget og det er yderst dumt at spare på.

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 29-07-03 02:25

har du cheket der hvor koblingspladerne går i mod koblingsholderen at der ikke er slidmærker
det kan godt gå hen og presse pladerne fra hinanden når den får noget gas så skal der et
nyt hus til eller du kan forsøge at file dem plane, men så kan det gi lidt klunk og det kommer
hurtigt igen med gliden som er et stort poblem på de 4 gears.