/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Glassikring.
Fra : ebg_888
Vist : 894 gange
300 point
Dato : 21-01-13 21:21

Jeg leder efter en lille glassikring på 3*15 mm (5A) til en ældre halogen-bordlampe, men kan højst finde glasssikringer på nettet der er 5*15mm.

Er de helt små mon udgået, eller har de et andet navn end "glassikring"?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-01-13 22:07

http://www.elvvs.dk/c/finsikringer-lk-2271/
her kan du måske finde dem.
de hedder finsikringer

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-13 22:19

Almindelige finsikringer er på det europæiske fastland 5 * 20 mm. I mine 48 år i elektronik har jeg ikke set 3 * 15, men vil da ikke forsværge, at de har eksisteret. Er det ikke glasset, du har målt på? Inklusive endekapperne af blankt metal burde du lede efter 5 gange 20.
vh
pbp

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 21-01-13 22:29

Citat
I mine 48 år i elektronik har jeg ikke set 3 * 15

..åh nej, jeg har målt galt (vist i inch)

Min sikring skal faktisk måle 5*20 mm, så kan jeg da bedre forstå, den ikke var til at finde

Jeg prøver igen.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 21-01-13 22:49

Så tror jeg, at den rigtige er fundet - hos Elektronik Lavpris.

Der står godt nok 250 V, og jeg skulle vist have 230 V, men det gør måske ikke noget med den forskel?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 300 point
Dato : 21-01-13 22:58

Citat
men det gør måske ikke noget med den forskel?

Nej når bare den er på de 5A som der stod på den gamle og så kan der stå et T for træg eller et F for flink, det skal os helst passe

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 21-01-13 23:49

Citat
så kan der stå et T for træg eller et F for flink, det skal os helst passe

Jamen, det må jeg også lige have med, Klaudi.
Det er nemlig første gang, jeg har noget med glassikringer (finsikringer) at gøre.

Der står faktisk, at den gamle er 5A T - det undrede mig!

Betyder T'et så træg - og kan det give problemer, at købe en F (flink)?

Man skulle jo tro, at den flinke bare var den bedste/hurtigste??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-01-13 01:03

T for træg betyder at den tåler overbelastning i længere tid end en flink.

Lige i det øjeblik du tænder en halogenlampe er glødetråden kold ,og der går i det første sekund en væsentlig højere strøm. Det holder transformator og ledninger til, for deres opvarmning tager også tid.
Det skal sikringen også gerne kunne tåle. Derfor skal den være træg.

250 V betyder den højeste spænding, som sikringen kan bryde. Den fungere fint ved alle lavere spændinger.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-01-13 08:12

Sådan en kan du købe hos den lokale elektriker for omkring 5-10kr......

Bassebo....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-01-13 09:43

Udvalget af sikringsstørrelser hos lokale handlende er ofte meget begrænset.

Det er rent held om de har lige 5A T.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-01-13 09:53

Hmmmmm det kan jeg nu ikke forstå ......det må være en lille verden du lever i......? Men lad nu det ligge .....? Hvis vi ikke har det på lager hos os har vi det næste morgen klokken 07.00 og jeg ville to at man kan vente til dagen efter ... Vi er jo da hurtiger end post dk, gls og hvem der lever til døren.

Bassebo

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-13 10:16

Her plejer jeg at handle, ok sted.

T5 - 5A TRÆG 5*20MM 4,- men så kommer port mm, så det bliver nok for dyrt!
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=7981

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-13 10:27

Prøv på et gammelt radioværksted, hvis det stadig eksisterer i nærheden af dig.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 22-01-13 20:10

Hvis du bor i Kbh, findes Brink elektronik på Frederiksborggade, de har helt sikker sikringerne.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 22-01-13 20:48

De har den:

Elfa Elektronik A/S www.elfaelektronik.dk
Sintrupvej 26, 8220 Brabrand86 24 64 22
Tlf.43 20 63 40
Mobil23 26 90 67
Flere

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 22-01-13 21:58

Tak til alle I dejlige Kanduer for hjælpen.
Nu fik jeg lært en masse om sikringer.

Jeg har købt 10 sikringer for kr. 23 hos pchonline.dk - ingen porto og intet gebyr - så kan det vist ikke gøres billigere!

http://www.pchonline.dk/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-13 08:57

velbekomme og selv tak!

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 31-01-13 17:56

Til jer kloge hoveder - jeg har lige et tillægsspørgsmål angående min lampe, som jeg håber, nogle kan hjælpe mig med.

Jeg har nu 2 gange på en måned skiftet glassikringen, men den holder kun nogle dage, så springer den.

Det er jo en 5A træg glassikring - kan jeg undgå at sikringen springer ved at skifte til en anden "styrke"?

Eller skal jeg købe en anden styrke halogenpære?
Den pære, som er i nu , er på 50 W 12 V.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-13 19:11

En mindre pære er nok bedst, den 50W bruger ca 4 A og hvis lampen er født med en 5A sikring er det nok bedst med en mindre pære, for ikke at brænde trafo af!

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 03-02-13 21:46

Tak for svaret, Klaudi, så vil jeg prøve en pære med færre watt.

Hvad er "trafo" i øvrigt?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-13 22:22

Trafo er den der laver 230v om til 12v, det er nok en lille elektronisk sag