/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
windows 8
Fra : kivi
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 20-01-13 11:19

jeg har købt windows 8 ,og som jeg forstår det skulle kunne brænde den på en dvd og så installere fra den jeg prøvet at brænde den som isofil og jeg brændt den dirikte men lige meget hvad kan jeg ikke boote fra den hvad gør jeg forkert

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-01-13 11:24

Sikker på du ikke har købt en opgradering?
i så tilfælde mener jeg kun du kan installaere gennem den Windovs du har nu

Ellers prøv at pak ISO filen id og brænd

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 20-01-13 11:38

hold dig langt væk fra 8 dur ikke er fyldt med fejl fylder 1½ dvd, når du har prøvet at installer kan du ikke vende tilbage til f.eks. 7/ xp, det er derfor vi forbrugere skal komme med fejl og mangler, ved at prøve programmet, ven nogle måneder

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-01-13 11:46

Du kan sagtens vende tilbage til andet system, hvis du har taget en backup - Image
har gjort det 3 gange - men heller ikke engang mere.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-01-13 11:50

du skal bruge et program til at brænde den til en bootbar dvd - sådan gør du -
download infrarecorder herfra:
http://sourceforge.net/projects/infrarecorder/files/InfraRecorder/0.53/ir053.exe/download?utm_expid=65835818-0&utm_referrer=http%3A%2F%2Finfrarecorder.org%2F%3Fpage_id%3D5
kør programmet vælg write image find din image iso fil på drevet dvs din computer.
boot fra den osv.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-13 11:51

Det er noget vrøvl som Jensviggo kommer med!
Det mest sandsynlige er at du har brændt ISO filen forkert, altså det er ikke en ISO afbildning som du har på DVDen men en almindelige data DVD
Sæt DVDen i DVD drevet på en kørende Windows og se under Egenskaber på drevet og se om det er en afbildnings fil som er på din DVD
Måske har du behandlet den hentede Windows 8 forkert og der slet ikke er oprettet en ISO afbildning.
Windows 8 opgradering skal hentes på en Windows computer som kan opgraderes men kan godt brændes som ISO og installeres på en anden harddisk, der er indbyggede værktøjer til at danne en ISO af den hentede fil som aktiveres ved højreklik.
Det er en opgradering og jeg gætter på at licensen ryger sig en tur på den computer som har hentet og er sat til opgradering, men det er et gæt hvis ikke så er det en billig måde at få en ny VELFUNGERENDE Windows 8 på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-13 11:53

Windows 7 og 8 kan godt selv brænde en ISO DVD uden ekstra programmer

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-01-13 11:58

det er sådan set ikke med min gode vilje at jeg har win8 men som it vejleder i ældresagen er jeg blevet præsenteret for win 8 og der kommer flere efterhånden de køber en ny bærbar så må jeg prøve at finde ud af den

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-01-13 11:59

Hvis det er en opgradering behøver du ikke brænde den, hvis du har delt disken op så læg den på din reserve partition og bare klik på install og det går af sig selv, men den skal lige pakkes ud først,
brug? 7Zip

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 20-01-13 16:46

@ kivi - det lyder, som andre også har sagt, som om du har brændt din DVD med iso-filen som en alm. datadisk - det gør bare at du opbevarer filen på disken. En iso-fil er et diskimage og kan ikke bruges alene.

@ o.v.n.

<i>Det er en opgradering og jeg gætter på at licensen ryger sig en tur på den computer som har hentet og er sat til opgradering, men det er et gæt hvis ikke så er det en billig måde at få en ny VELFUNGERENDE Windows 8 på</i>

Ja, man mister retten til at bruge den version, man opgraderer fra - man mister dog ikke evnen. Opretter man et medie, kan man installere på en hvilken som helst maskine, som har en version, der kan opgrades fra - og jeg er endda ikke sikker på det sidste, for det har jeg ikke prøvet endnu.

Men man kan f.eks. udmærket installere win 8 på en maskine, der i forvejen har dualboot med win xp og win 7 - win 8 vil så blive et tredje bootmenu-punkt.

Så ja, det er faktisk en billig måde at få et lovligt og nyt styresystem, som opdateres frem til 2023.

Man kan købe op til fem eksemplarer til særprisen frem til 31.1.2013 og i samme periode kan man gratis få op til fem serienumre til Mediacenter, som så skal installeres via 'tilføj funktioner'.

I samme periode kan man jo købe win 8 i butikkerne til 450 kr. - dér får man både 32 og 64-bitudgaven på hver sin DVD.

Med download får man, så vidt jeg har forstået, automatisk den udgave, 32/64, man henter med og man får altså kun den ene af udgaverne.

Jeg har købt sådan en detail-pakke til 450 kr., installeret den på én maskine og prøvede så med én maskine til, men den gik ikke - jeg hentede så sådan en 'digital levering' til 229 kr. og brugte serienummeret fra den downloadede på den strandede installation og fluks var den aktiveret.

Når man har downloaded, kan man vælge at installere direkte - det har jeg ikke prøvet, så jeg ved ikke om der bliver nogle filer tilbage bagefter - det ville jeg nu gætte på. Man kan også vælge at lave en iso-fil eller lave en bootbar USB-nøgle (og man bliver tilbudt at brænde til DVD med downloadprogrammet, efter isofilen er dannet).

Personligt har jeg iso-erne på en usbdisk og så DVD'er med backup-kopier. Man får omgående en mail, med serienummer, som man også har fået flere gange undervejs.

Der var så lidt flimmer med at jeg installerede Mediecenter ved at indtaste dets serienummer i 'tilføj funktioner' og hente over nettet og så var den bagefter ikke aktiveret, men så fik den det oprindelige nummer og så kørte alt fint.

Jeg er så ved at samle en maskine af dele jeg har liggende og den har jeg også hentet en kopi til, nu mens tid er.

Det blev altså én fysisk med to DVD'er og to 'downloads', ialt tre serienumre og jeg har så også hentet tilsvarende serienumre til Mediecenter - det bliver ~300 kr. for hver Windows.

Så jeg er enig i at det faktisk er et godt tilbud. Dog bedst, hvis man opgraderer fra ikke-OEM, så man kan flytte til andre maskiner.

Nå, lang smøre, men jeg har set mange være i tvivl om en del med denne opgradering og dette er altså hvad jeg kan bidrage med af erfaringer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-13 17:09

Citat
Når man har downloaded, kan man vælge at installere direkte - det har jeg ikke prøvet
det har jeg og det er den nemmeste måde at opgradere på, alt kører automatisk indtil computeren genstarter med det nye styresystem Windows 8, ikke engang licens skal skrives nogen steder og Windows 8 er aktiveret efter genstarten
Citat
så jeg ved ikke om der bliver nogle filer tilbage bagefter
der bliver en Windows old mappe uanset og du opgraderer fra Xp eller Vista eller 7, når det er på en Vista eller 7 computer kan man vælge at bevare alle filer, det valgte jeg på den 7 computer jeg opgradere og bortset fra alle de firkantede fliser på startskærmen har jeg ikke kunnet se nogen forskel fra dengang computeren kørte Windows 7, nå jo Start knappen i venstre hjørne er ikke mere og computeren er blevet meget hurtigere til at starte og lukke. Efter opgradering fra Windows XP som er min egen computer var der også en Windows old mappe men den syntes noget u komplet så jeg var glad for min backup af filer.
En DVD som har den ISO fil som er dannet efter download til senere installation kan installeres på en helt ny harddisk som aldrig har haft en Windows før, der skal man bruge den licens som man fik i forbindelse med købet.
Kivi mangler at fortælle hvordan ISO filen er forsøgt brændt og om der sikkerhed for at det er en ISO fil der forsøges brændt

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 20-01-13 18:20

OK, det var fint med lidt supplering af mine erfaringer.

Jeg kan se at det er meget nemt at gøre som du gjorde, men det jeg tænkte på med filer var om man fik en iso-fil, så man senere kunne lave en ny installation.

Det er nok iøvrigt ikke umuligt at man kan downloade flere gange - jeg har ikke kigget nærmere på alle de links, der kommer i mails og under installationen - det man skal passe på er serienummeret - det er sådan set det, man betaler for.

Jeg havde nok på fornemmelsen at man ville kunne installere næsten som man vil, når først man har downloadet - jeg har som sagt bare ikke prøvet det på en maskine, der ikke havde XP eller 7 i forvejen.

Jeg hører også til dem, der ikke mener at 8 er så håbløst - man kan få mange små værktøjer til at få den til at agere mere som 7, men Skrivebordet er jo kun et enkelt klik væk fra Startskærmen - jeg har også etableret Quicklaunch som i XP og så ikke noget fastgjort til Proceslinien, det gjorde jeg også i 7 og så er man ved at være 'hjemme'. Og ja, det virker lidt kvikkere end 7.
_________________________________________

Ja, KIVI, vi må høre om du har prøvet at brænde iso'en, så den ikke bliver en datadisk, men en bootbar disk. Der er foreslået et program - jeg bruger altid CDBurnerXP, som kan hentes gratis, til den slags - ved ikke hvad der er bedst.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-13 18:44

Citat
det jeg tænkte på med filer var om man fik en iso-fil, så man senere kunne lave en ny installation
ikke umiddelbar nej, men du kan højreklikke på den fil du har downloadet og klikke på: Dan ISO så oprettes der en ISO fil som kan brændes eller eller lægges over på en startbar usb hukommelse

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 20-01-13 19:03

Det kan anbefales at danne en ISO fil efter installation af Windows 8 Pro + eventuel aktiveret Medie center.
Kontrolpanel Windows 7-filgenoprettelse, der har du mulighed for oprette en ISO afbildning af hele drev C med alle drivere og fuld aktiveret Windows, den er rar at have hvis der sker et eller andet med den installation som er på computeren, det også anbefales at oprette en start CD, begge muligheder er under Windows 7-filgenoprettelse i Kontrolpanel

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 20-01-13 19:10

Nå ja, den fil, der var lidt større end den resulterende iso, kan jeg godt huske.

Så er jo alt fint og man kan sagtens senere installere.

Ja, der er udmærkede backup-værktøjer i både 7 og 8 - de er dog ret forskellige.

Jeg laver som regel også en afbildning af systemdrevet så snart jeg har fået det vigtigste på plads.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 21-01-13 02:35

I må da meget undskylde, men hvad er der galt med 7, hvorfor er det så tvingende nødvendigt, at man absolut skal ha´ det nyeste, jeg kender da en der stadig kører 3,1 men han er da godt nok osse lidt...........486 nej nej.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-13 03:09

Citat
men hvad er der galt med 7,
INTET det er stabilt styresystem som kan vare nogle år endnu, men din påstand
Citat
hold dig langt væk fra 8 dur ikke er fyldt med fejl fylder 1½ dvd, når du har prøvet at installer kan du ikke vende tilbage til f.eks. 7/ xp, det er derfor vi forbrugere skal komme med fejl og mangler, ved at prøve programmet
det er en gang vrøvl fra ende til anden, prøveperioden er overstået dengang kunne styresystemet hentes og bruges gratis, Windows 8 har små forbedringer i forhold til Windows 7 men den største forandring er fliserne på startskærmen, de er udviklet så styresystemet kan bruges både computer, tavle computer og smartphone, ret smart efter min mening, måske min næste telefon bliver en Windows 8 smartphone, desværre er der ikke så mange apps i Windows Store men det kommer sikkert når systemet bliver mere udbredt.
Flise startskærmen kan man let springe over når computeren er startet, enten ved at klikke på flisen Skrivebord eller trykke på Windows tasten, fliserne kan bruges med musen men er udviklet til berørings følsomme skærme som på smartphone og tavle computere

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 21-01-13 08:02

Gode konciste bemærkninger fra O.V.N., og tak for det, man bliver klogere og klogere forhåbentlig, men jeg tror da jeg vil vente lidt endnu, mon der egentlig er nogen, der kan sige at 8 gør en virkelig forskel, udover det er smart, men er det funktionelt?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-13 08:07

8 er hurtigere at starte op, ellers kunne jeg ikke se den store forskel, bortset fra at den er noget så irriterende at bruge.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 21-01-13 08:20

takker alle for en livlig diskusion om win 8 den kom selv frem og ville brændes det gjorde jeg så og da jeg havde coden prøvede jeg på en anden hdd det var der ingen problemer i , så jeg er spændt på hvad den siger til en anden pc

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 21-01-13 08:20

Tak for svaret o.v.n..