/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marcipan : fra hård til blød
Fra : lham
Vist : 4962 gange
50 point
Dato : 18-01-13 12:33

Har ½ blok marcipan som er blevet næsten stenhård ( glemt inpakket fra juletiden) -ikke for gammel.
Hvordan får jeg den tilbage til alm marcipankonsisten ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-01-13 12:36

Du kan dyppe den i vand og lægge den i en plastikpose natten over, måske længere. Den er jo bare indtørret, så lidt væske vil sikkert ordne det.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 18-01-13 13:01

thyregod8
Citat
Den er jo bare indtørret, så lidt væske vil sikkert ordne det.

har du prøvet det eller er det gæt ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-01-13 14:21

Jeg har ikke prøvet det med marcipan, men med indtørret brød og frugter. princippet er det samme. Det er bedst den ligger i køleskabet. Du skal kun lige fugte den kort ved kort at dyppe den et øjeblik i vand.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-01-13 14:56

Når jeg har haft marcipan, som er blevet tør, så har jeg revet den på et rivejern (eller på maskine) og brugt det til at bage kage med. Det fungerer rigtig fint.

Der er masser af opskrifter at hente her:

http://www.odense-marcipan.dk/opskrifter.aspx

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-13 22:00

Læg marcipanen i varmt vand med honning i en lukket beholder (f.eks. en topperware tingest) natten over på køkkenbordet. Næste morgen er marcipanen blød igen.

Overdriv nu ikke med væden, så bli'r det noget "smat" !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-13 00:04

Citat
Du kan dyppe den i vand og lægge den i en plastikpose natten over, måske længere. Den er jo bare indtørret, så lidt væske vil sikkert ordne det.

Jeg ville også benytte denne fremgangsmåde.

Ganske almindelig sund fornuft, marcipanen har mistet noget af sin fugtighed fordi den ikke har været pakket ordentligt ind, ergo skal der tilføres noget fugt.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-13 06:42

Istedet for at komme med gæt som jeg ikke aner om de virker, vil jeg videregive et lille råd jeg i sin tid fik fra min mor. Det har jeg så kun brugt på puddersukker. Når puddersukkeret er blevet hårdt, lægger man et stykket frisk franskbrød sammen med sukkeret et døgns tid i en tætsluttende boks. Det er afprøvet og duer til farin, mon ikke også det er virksomt på marcipan.

Kommentar
Fra : kirstensophie

Dato : 19-01-13 08:54

og for fremtiden, hvis du har en fryser, kan det hølde sig i årevis der

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 19-01-13 09:41

Hvis marcipan er er lige som puddersukker er den da hård fordi den har fået frugt - så tilføje mere vand vil vel næppe gavme - det ødelægger vel også smagen?

Det brød gør ved sukker er ikke at tilfæje men at fjerne

Bare lige et gætte indput

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-01-13 10:35

Det hjælper ikke at tilsætte vand. Tak_for_hjælpen har ret i, at årsagen til at marcipanen er hård er at den har fået fugt (luft).

Marcipan skal opbevares tørt, mørkt og koldt (i køleskab)

Du kan godt fryse marcipan, men kun hvis du vil bruge det til bagning, for sukkeret krystalliserer, så det bliver ikke helt som frisk marcipan efter optøning.

Jeg holder stadig på, at det nemmeste er at rive det og bruge det i en kage.

Det er noget andet med tørret frugt. Årsagen til at de bliver tørre, er at de afgiver fugt, og derfor kan man udbløde i vand.

Tippey med marcipan, vand og honning har jeg aldrig hørt før? Har du prøvet det, molokyle?

Det er rigtigt at farin bliver blødt, hvis man lægger en skive brød i pose, men om det virker på marcipan, det har jeg aldrig prøvet. Men det er da et uskadeligt tip, så hvorfor ikke forsøge?

Og ellers: Gang i rivejernet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-13 11:16

Citat
Istedet for at komme med gæt

Citat
mon ikke også det er virksomt på marcipan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-13 11:17

Svar til flere ->Yes; jeg har prøvet det med marcipan som har stået på bordet i stuen nogle dage. Marcipan tørrer IKKE ud pga. fugt. Det er noget forbandet vrøvl !!! Marcipan tørre ud fordi den naturlige fugt i marcipanen er fordampet. Jeg skrev netop at den IKKE skulle lægges 'i blød' men blot tilføres fugt, som er præcis det der sker hvis man lægger marcipanen sammen med et stykke FRISK afskåret franskbrød i en pose (= lukket beholder). Man kan faktisk også bruge en skive rå kartoffel eller æble med samme resultat (..benytter jeg hvis min pibe-/cigarettobak er blevet for tør).

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 22-01-13 10:28

Tak for svaret 3773.
inspirereret af dit og andre indlæg pakkede jeg marcipannen ind i et nyvasket vredet viskestykke i 2 døgn ved stuetemperatur-det virker perfekt og smager rigtigt