/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Alder til hovedperson
Fra : caro1353
Vist : 497 gange
60 point
Dato : 17-01-13 22:12

Hej

Jeg arbejder på en roman, som primært har de unge som målgruppe. Romanen omhandler en pige, som lige har mistet sine forældre, om som kastes ind i en verden fyldt med dæmoner osv. Derudover har pigen også de almindelige hverdagsproblemer, som de fleste teenagere render rundt med. Såsom kærlighed osv.

Mit spørgsmål til jer er, hvilket alder, I synes er passende for pigen. Jeg går lidt og vakler frem og tilbage mellem, at hun lige skal være fyldt 16, eller at hun snart skal fylde 16. Romanen foregår i USA, så hvis hun er fyldt 16, kan hun have fået kørekort, hvilket er en fordel, men hvis hun er 15, har jeg til gengæld også mere tid at gøre med, og jeg kan fortælle om hendes 16-års-fødselsdag osv.

Jeg vil blive utroligt glad, hvis I vil tage jer tid til at svare på spørgsmålet. På forhånd mange, mange tak

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-01-13 22:22

Iflg. det du skriver, har du så godt som valgt at hun kun er 15 år, så hold du bare fast i det.

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 17-01-13 23:07

Ja hun skal kun være 15 men måske oven i alle andre teenage problemer er hun da også igang med at tage kørekortet

Men ja jeg tror man har flest teenage problemer som 15 årig

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-01-13 23:13

Hun får ikke det kørekort, hendes forældre er døde.

Kommentar
Fra : Tunip

Dato : 17-01-13 23:20

Hvilken alder du bør vælge afhænger primært af din målgruppe. Jeg kan som teenager tilføje at vi foretrækker at læse bøger om teenagere der er lige så gamle som os selv, eller gerne ældre. Hvis du gerne vil have at hun er 16, kan hun jo godt først få det efter sin fødselsdag. 15 er en god alder fordi det er der de fleste starter i high school. Håber du kan bruge det til noget og held og lykke med bogen :)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-01-13 07:19

Olesen-50

I USA er kørekort i de fleste stater et fag på skoleskemaet, prisen er latterlig lav og man kan ikke leve uden.

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 18-01-13 08:28

Ellers har hun vel en rig onkel der kan betale det for hende

Kommentar
Fra : caro1353

Dato : 18-01-13 12:30

Mange tak for at I gad dele jeres mening. Det er jeg meget glad for.

Pigen flytter hen til sin moster, så det er hende, der vil betale kørekortet, hvis det er.

Angående min målgruppe, så har jeg måske udtrykket mig forkert. Men med en "ung målgruppe" mener jeg ikke, at det udelukkende er teenagere, som vil læse bogen. Det er nok nogenlunde den samme målgruppe, som Harry Potter bøgernes. Og med teenageproblemer mener jeg også mere bare hverdagsproblemer. Jeg vil blive rigtig glad, hvis I udelukkende vil forholde jer til mit problem i henhold til min historie, og hvilken alder, I selv ville finde passende. Jeg er nemlig selv fuldstændig på bar bund.

Men mange, mange tusind tak for jeres hjælp. Det er jeg virkelig glad for!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-13 13:27

Hun skal da være 14 på vej til 15 ....................... hvis din målgruppe er 12 - 14 for 16 er for gamle. som 14 - 15 årig er det nok også lidt svært at overbevise moster om, at hun skal ud og vippe med ørerne.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-01-13 13:39

Jeg ved ikke - om hun er lige ved at være 16 eller om hun er fyldt 16, betyder i det store hele ikke ret meget. Den eneste rigtige grund til at hun skulle være tæt på 16 og ikke fyldt 16, er vel at du så kan bruge fødselsdagen i historien. Men vi kender ikke historien, så vi ved ikke om det giver mening at hun skal holde fødselsdag. Fødselsdage bliver ofte brugt til at markere at man bliver "voksen/moden", så du kan bruge anledningen til at skrive om hendes udvikling.

Der er langt større forskelle på at være ca 15 eller ca 16, en på 16 har f.eks. langt mere seriøse kæresteforhold.

Men grundlæggende synes jeg at dit spørgsmål er lidt underligt, lidt lige som at spørge om hendes trøje skal være postkasserød eller vinrød.

Kommentar
Fra : caro1353

Dato : 18-01-13 14:24

Endnu engang mange tak for jeres svar

Eyvind:
14 er 100% sikkert ikke en mulighed, da målgruppen med garanti ikke er de 12-14, nærmere 15+, men mange tak for dit svar alligevel.

Fun2:
Jeg kan udmærket se, hvad du mener, men hun er nok ikke "lige" fyldt 16, da hun ellers ikke vil have kunnet nå at tage kørekort.

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 18-01-13 15:32

Man kan jo godt tage kørekort efter man er fyldt 16 så vidt jeg ved ;)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-01-13 17:26

- prøv med 85+, så er der til flere bind...

God weekend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-13 16:20

Når en ældre kone skriver om en teenager. og tilmed er ubeslutsomme om alder, skal man ikke regene med at en teenager gider læse bogen.

Kommentar
Fra : caro1353

Dato : 20-01-13 20:04

Ældre kone?

Ikke for noget, men jeg er 14, snart 15?