/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Erfaringer med WINDOWS 8
Fra : marken84
Vist : 816 gange
100 point
Dato : 17-01-13 11:16

Jeg vil blive meget glad om der er nogen der har nogle erfaringer med at opdatere deres computer fra Windows 7 til Windows 8...

Er det en god idé, eller er det bedre at fortsætte med Windows 7, som jo i og for sig kører ganske fortrinligt.
Microsoft kører jo med et tilbud om opgradering til Windows 8 til kr. 229,-
- gældende indtil 31. januar 2013 - (utilsigtet reklameindslag)
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_DIS_Meet_FPP_Null

Hvad skal man gøre...?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-01-13 11:22

Hvorfor skifte noget der virker blot fordi noget er "nyere"

Du skifter vel heller ikke bil hver gang der kommer en ny model

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 17-01-13 12:03

Jeg har prøvet at opgradere min nye laptop til Win 8, da jeg havde gjort det kunne jeg ikke lide udseendet, så jeg ville rulle maskinen tilbage, men det kan man ikke, derfor formaterede jeg harddisken og ville installere Win 7 igen, men det kunne jeg ikke for undervejs havde Win 8 ødelagt Bootsektoren (Den var blevet beskadiget og kunne ikke findes) derfor vil jeg ABSOLUT IKKE ANBEFALE WIN 8
Læs også: http://www.kandu.dk/Spg165255.aspx & http://www.kandu.dk/Spg165447.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-13 12:10

Har prøvet Win8 3 gange, og er stadig lige skuffet, så tilbage til 7
men hurtig er Win8, det er også det eneste jeg har at rose den for.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-13 13:15

Windows 8 er hurtigere end Windows 7 til at starte og slukke, ellers ligner de hinanden meget lige bortset fra den nye startskærm med apps, når computeren er kørende og man bruger skrivebordet er der ingen mærkbar forskel, Windows 7 blev opgraderet til Windows 8 på en Acer Travelmate 5520 som jeg servicerer
Windows 8 er set fra mit synspunkt for dem som har eller vil købe en Windows 8 smartphone eller tavle computer, der kan det være en fordel at betjening er næsten ens på telefon og computer.
Windows 8 har Microsoft Security Essentiel (Microsofts gratis antivirus) indbygget i Windows Defender, det skal man tage højde for hvis der ønskes en anden antivirus, 2 antivirus programmer på samme computer kan nemt komme i konfligt med hinanden

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-01-13 13:18

Citat
Hvorfor skifte noget der virker blot fordi noget er "nyere"

Du skifter vel heller ikke bil hver gang der kommer en ny model

Netop ikke nej!

Jeg spørger lige så meget fordi jeg har en ven som kører XP, som jo nu er totalt outdatet og vedkommende skal have en nyere version Windows.
jeg talte for Windows 7 som jo kører ganske fortrinligt.
Undersøgte markedet og finder så dette "knaldtilbud".

Så tænker jeg, måske er den nye Windows det 8 vidunder og den er jo også billig...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-01-13 13:27

Citat
Windows 8 har Microsoft Security Essentiel (Microsofts gratis antivirus) indbygget i Windows Defender, det skal man tage højde for hvis der ønskes en anden antivirus, 2 antivirus programmer på samme computer kan nemt komme i konfligt med hinanden

Det er en almindelig ældre bærbar Toshiba der skal opgraderes, så jeg ved jo ikke lige hvad man skal vælge i den situation.

Min egen er en stationær Acer.

Ja, jeg ved der kan være konflikt hvis man har 2 antivirus programmer.

Og der er ingen mulighed for at vælge Microsoft Security Essentiel fra?

Jeg har mere tillid til Avast Antivirus...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-01-13 13:28

Citat
Jeg spørger lige så meget fordi jeg har en ven som kører XP, som jo nu er totalt outdatet

Naaaaa

Det var nu skifte fra 7 til 8 du spurgte om

men derfor ville jeg da stadig vælge 7 som styresystem...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-01-13 13:50

Det var ikke for at bortforklare noget.

Du har fuldstændig ret som du skriver... og som jeg tror/håber jeg prøvede at gøre rede for - så overvejede jeg jo selv muligheden for at skifte HVIS det var så fantastisk et styresystem...

Prisen er er jo ganske rimelig i forhold til WINDWS 7 - men det er der så åbenbart en god forklaring på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-13 15:14

Jeg har lige skiftet til win 8 og kors hvor jeg fortryder.

Den er ikke bare anderledes, den er markant anderledes og mange af de nye funktioner er noget juks. Nogle af de nye funktioner er ok, men vores overblik i mailprogrammet er helt væk. Mange mapper forsvinder også. Den nye mailfunktion virker bare ikke. Også noget juks.

Det er besværligt at komme ind i opsætningen af computeren. Og det irriterer mig at andre funktioner ikke kan nås mere.

Så måske køber jeg en ny harddisk og så installerer jeg win 7. IGEN

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-01-13 16:17

Under overfladen er win8 ret identisk med win7.
Jeg arbejder kun i desktop mode. Det nye metro er jeg kun inde i når jeg søger efter et program at starte.

Man skal lære at komplet ignorere det nye meto interface. Undlad at bruge metro programmerne. Fx det mail program som ligger der er ret elendigt.
granner01 Installerer windows essentials, det mail program skulle kunne løse dine problemer .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-13 17:10

Tja - jeg har både win7 og win8
Jeg lavede en kopi på en anden harddisk og opgraderede til win8
Det var ret irriterende i starten med den smarte startside, hvor man dog hurtigt med et klik kommer over til et skrivebord som både virker og ligner win7.
Hvis du ikke er parat til lidt prøvelser....................så bliv ved win7 som jo er ret god.
Hvis du vil styre win8 - så installer programmerne fra skrivebordet.

I Kandu søgefeltet skriver du >>win 8<< og søger.
Så dukker der en del fif og andet op som du kan blive klogere af.

Ps. Det er sjældent jeg lige hopper tilbage til harddisken med win7

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-01-13 23:58

Jeg læser overvejende svar som taler imod WIN 8 - lader dog spørgsmålet stå åbent et par dage mere, så ser jeg hvad min ven ønsker at opgradere sin WIN XP med og til -

Jeg selv er blevet overbevist om at holde fast i WIN 7 som jo fungerer ganske udmærket som sagt...

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 18-01-13 01:39

Det er et spørgsmål om tilvænning det med at bruge den nye startskærm som altså ikke hedder Metro men Windows 8-brugerfladen, det var før den endelige version af Windows 8 blev frigivet at Microsoft kaldte brugerfladen med fliserne for Metro.
Den omtalte Acer bærbare jeg opgradere ligner fuldstændig Windows 7, alle mapper er som på Windows 7 som jeg opgraderede fra, det kræver lidt tilvænning at skal have musemarkøren op i øverste højre hjørne hvis man vil indstille eller finde et eller andet, man er jo gennem flere Windows versioner blevet vant til at Start var nede i venstre hjørne.
Min egen stationære computer blev opgraderet fra Windows XP til Windows 8 på grund af omtalte tilbud på 229 kr. jeg har ikke fortrudt opgraderingen Windows 8 er bare lækker og lynhurtig.
Næste gang nogen spørger mig om de skal opgradere så vil jeg sige JA hvis det er fra en tidligere version af Windows end 7eren, en opgradering fra Windows 7 vil jeg være mere lunken overfor, jeg har ikke kunnet få øje på nogen store forbedringer fra 7 til 8, den mest synlige forskel er fliserne på startskærmen men det er hurtigt og nemt at klikke på flisen Skrivebord og så er computeren lige som Windows 7. nye programmer som installeres på Windows 8 får en flise på startskærmen og klikker man på en sådan flise så ryger man også over på skrivebordet og programmet åbner, den værste flise er Internet Explorer den er simpelhen noget juks, brug endelig Internet Explorer fra skrivebordet i stedet for
Fordele ved Windows 8: En hurtig computer som ikke stiller større krav til computeren end Windows XP det er vist første gang at et nyt styresystem ikke kræver en kraftigere computer.
Ulemper ved Windows 8: Er man bange for at prøve noget nyt så hold jer fra den nye version med Windows 8-brugerfladen, fliserne er kun noget værd hvis man har en berørings følsom skærm, ellers er de mest til pynt, det kan dog være en fordel med den nye mail app og kalender app som straks man er logget på, viser om der er nogle nye mails eller der er et eller andet i kalenderen som man skal huske uden at skulle åbne et program først, jeg læser kun mail i den nye app til at skrive nye mails bruger jeg den velkendte Thunderbird

Godkendelse af svar
Fra : marken84

Dato : 18-01-13 10:37

Tak for svaret o.v.n..