/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
acetylen autokatalytisk og sprængning
Fra : beckski
Vist : 1731 gange
50 point
Dato : 05-06-03 20:09

nu hører man i tv-avisen, at acetylenflakser kan eksploderer i flere timer efter at "ilden er slået tilbage i flasken"

-hvorfor er der ikke ting der forebygger "tilbageslag"?
-hvad sker der i flasken??
-hvorfor sker det ikke i naturgas-flasker ??

beck

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-06-03 20:44

Der er en tilbageslagsventil acetylenflaske som stooper. (hvis den virker)
Jeg kan ikke huske om det er en kædereaktion der accellererer inde i flasken.
Der kommer ikke modtryk fra en iltflaske ind i en naturgasflaske.
Acetylen + ilt giver en flamme der er varm nok til at kunne svejse i jern.
Emesen.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-06-03 21:49

hvorfor er der forskel på ethyn (acetylen)/ilt flaske-systemer og methan/ilt-systemer ??

Kommentar
Fra : Xingyi

Dato : 05-06-03 23:57

det er fordi at er ikke forgår sammen kædereaktion i gas, som der gør i acetylen, den er selvvarmene når først processen er igang, den kan starte ved høj opvarmning, men også ved slag og stød på flasken.

nu kan man heller ikke bare kompremere acetylen, så det er opløst i acetone, som også ligger inde flasken, så det bliver en rigtig god coctail hvis den først går af

(flasken ser heller ikke ud som en normal beholder hvis man skære den over, den er lige som fyldt ud som en svamp hvor der er en masse små huller ikke, netop for at prøve at modarbejde denne kædereaktion)

Claus

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 06-06-03 08:18

hvordan foregår det, når acetylen dekomponerer (kedereaktionen starter)??

Kommentar
Fra : Xingyi

Dato : 06-06-03 11:29

det er en spaltning i acetylenen som opstår når den bliver varmet op eller ved slag

mere kan der vist ikke siges til det????

Kommentar
Fra : Xingyi

Dato : 06-06-03 11:31

kan dog lige tilføje at acetylen er en kemisk forbindelse af carbon og hydrogen, men som er et ustabilt stof

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-03 11:41

Lige en ting. Alle der autogensvejser er meget opmærksomme på den hvæsende hyletone der kan komme ved tilbageslag og som måske er starten til "kædereaktionen", men normalt vil tilbageslagsventilen "poppe" ud og standse det.
Emesen.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 06-06-03 15:32

ja tak. der er trippelbinding mellem to carbonatomer og så et enkelt hydrogen på hvert ... og stoffet kan fungere som en svag syre og er super til synteser!!!
ved skam en masse men vil et spadestik dybere...

Kommentar
Fra : Xingyi

Dato : 06-06-03 16:56

ok, men du har da fået svar på de spørgsmål som du stillet i dit første indlæg?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 06-06-03 17:05

nej, ikke som jeg ønskede mig svaret

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-06-03 17:13

Du må i højere luftlag-men jeg hopper her.
Emesen.

Kommentar
Fra : Eclipse06

Dato : 06-01-06 22:50

Meget interessante oplysninger du kommer med Xingyi... Men tilgengæld også meget forkerte oplysninger... Jeg aner virkelig ikke hvor du har fået den opfattelse fra, at der skulle ske en kædereaktion? Og at acetylen er ustabilt? Trippeltbindingen gør netop, at acetylen til et meget stabil stof. Det er så også selv samme trippeltbinding som gør, at acetylen er så energi-rig.
En kædereaktion er en reaktion som ved hjælp af det der dannes sætter gang i en lignende reaktion, som igen sætter gang i en lignende reaktion osv. osv... Det kan ligesom ikke lade sig gøre, eftersom der er tale om en forbrændningsreaktion. 2 CHCH + 5 O2 --> 4 CO2 + 2 H2O. Der dannes hverken ilt som ville kunne bruges til yderligere forbrændning, eller stoffer som ville kunne spalte en trippeltbinding...

Grunden til, at det kan tage flere timer får en flaske med acetylen af brænde færdig er, at for at der kan ske en forbrænding skal der bruges ilt. Det findes ikke i flasken, så den skal først ind i flasken. Det kan det kun lidt af gangen. Havde der været ilt inde i flasken, ville det blot sige BANG, og flasken ville eksplodere i løbet af ca. et sekund.