/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
hdmikabler, højtalerekabler og edb
Fra : ostehapsen11
Vist : 828 gange
50 point
Dato : 14-01-13 21:03

Jeg skal lige have styr på et par regler.

1. Må hdmikabler, højtalerkabler ligge løst inde i en gipsvæg(fyldt med isolering) og for den sags skyld må de ligge løst ovenpå isoleringen oppe på loftet?

2. Må de ovenstående kabler indmures løst eller skal der anvendes rør? (ikke om hvad der er smartest men mere om man må?)

3. Må jeg eventuelt trække tomrør i gulvet/væggene/loftet? eller er der regler for hvordan disse rør skal gå (nogle steder trægulv andre steder beton)

4. Må hdmikabler + højtalerkabel eventuelt ligge sammen med 230V kabel i et stort rør?

5. Kan et EDB kabel (kat5e) nedgraves?

Det var vist også rigeligt :D - Tak

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-13 22:01

HDMI-, Højttaler- og datakabler er der ingen lovmæssige regler for, de er ikke omfattet af Stærkstrømsreglementet

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-01-13 23:01

Det er rigtigt at der ikke er nogle regler for hdmi.højtaler men for stærkstrøms er der det der hedder respekt afstand.

Hvad ang kat5e graves ned irør ja det kan man da men du kan også for kabel til nedgravning

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-13 00:28

Lad være med at lægge signalkabler (HDMI - EDB -stereo - Coax o.l.) sammen med el-kabler, da det kan give brum/støj på signalet. Højttalerkablerne er ikke så modtagelige, men alligevel ...
Jeg har indmuret tomme elektrikerrør fra alle rum (stuerne 2 stk i hver) og helt op på loftet hvor de bare ligger på isoleringen og evt. fordelinger finder sted.
I dag ville jeg nok bare vælge rør med en større diameter, så stik kunne gå gennem rørene også og der kunne være flere kabler end 2-3 i hver.
Ellers kan du som pbp... siger næsten gøre hvad du vil med dem

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-01-13 09:37

Jeg mener at kunne huske, at 230V kabler danner et lille magnetfelt, som kan forstyrre signalkabler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-13 12:40

Jeg ved ikke hvad kat5e-kabler er for nogen, men standard LANkabler af typen med 4 snoede lederpar er ufølsomme for det meste, det gælder elektriske og magnetiske felter, og isolationen er af en sådan art, at de tåler nedgravning i årevis. Personlig ville jeg dog putte dem i et flexibelt elektrikerrør først.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-13 12:48

HDMI-kabler transmitterer data på digital form og er derfor temmelig usårlige over for felter omkring lysnetkabler, og den smule, der teoretisk kunne induceres i et højttalerkabel, skal man have det store forkromede måleudstyr fremme for at kunne konstatere. Det eneste der kan forstyrre dine ønsker om at lukke dine installationer inde er stærkstrømsregulativet, som blandt andet også foreskriver, at fast stærkstrømsinstallation skal udføres af en autoriseret installatør. Selv aner jeg ikke, om stærkstrømskabler må have ubeslægtede naboer i kabelkanaler/kabelrør. rotw skriver om respektafstand, men her i kælderen har diverse elinstallatører og (dengang) TeleDanmark lagt tykke kabler i temmelig intim afstand.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 13:35

Citat
Jeg ved ikke hvad kat5e-kabler er for nogen, men standard LANkabler af typen med 4 snoede lederpar er ufølsomme for det meste, det gælder elektriske og magnetiske felter

Det er ikke helt korrekt - men kat5 kabler (LAN-kabler eller TP - Twisted Pair - i daglig tale) fås også i en S-version, som er en anelse dyrere, men de er skærmet mod indtrængende støj, så hvor der er den mindste risiko for det, bruger jeg altid dem.
Derimod er det korrekt at de gerne må ligge sammen med el-kabler, men en min. afstand på 10 cm. er tilrådeligt (men ikke tvunget) p.g.a. de nævnte støjproblemer.

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 15-01-13 15:54

Det var lige hvad jeg har brug for! Tak for svarene til jer alle.

Godkendelse af svar
Fra : ostehapsen11

Dato : 15-01-13 15:55

Tak for svaret myg.