/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Nyt tv. Hvilket mærke skal vi vælge?
Fra : jakiil
Vist : 1185 gange
75 point
Dato : 14-01-13 16:22

Samsung, Sony eller noget helt andet?

Vi skal have nyt TV (har en gammel kasse på ca. 20 år - Sony). Hvad skal vi vælge det skal være 40-46", også skal det kunne det hele ... Internet m.m. 3D dog ikke nødvendig. Vi skal også have en harddiskoptager med DVD-afspille.

Vi har altid sværget til Sony, men er det også det rigtige nu?

Håber I vil komme med gode råd.

Mvh

Jane

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 85 point
Dato : 14-01-13 16:31

Sony er godt, Samsung er godt, LG er godt, osv. osv. Der er næsten kun gode mærker - ingen perfekte, men det er et spørgsmål om, hvad du vægter højst.
Gider du ikke læse data, så gå ud og find et, som du synes godt om og køb det!
Størrelsen er også diskutabel. Vi har et 42" Philips som er godt, men jeg vil gerne have et 50" næste gang, men konen synes det er for stort osv. osv. Vi sidder i et par stole ca. 2-3 m fra skærmen, og jeg må nok indrømme, at det bliver lige det tætteste med en større skærm.
Jeg er overbevist om, at skærmene generelt bliver større og større til de samme penge. For år tilbage valgte man mellem 32" og 37 / 40" nu er 40 / 42 / 46 / 47" de gængse stuestørrelser og du skal højere op før folk siger: Åh, I har da en stor skærm!
Vælg full HD - der er stadig enkelte 50Hz opdateringer på markedet. Gå udenom dem. Mindst. 100Hz gerne 200.
Det er en god ide at købe med 1 eller 2 ugers retur-/ombytningsret, så det kan prøves hjemme på pladsen, da mange forhold i stuen også kan spille ind på billedkvaliteten.
Held og lykke i junglen derude

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-01-13 16:32

Glemte at sige at LED giver bedre farver og lysstyrke.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 14-01-13 16:32

det bliver svært at få et der kan alt, da fabrikanterne nu om dage har forskælige apps på fjernsynet
ex netflix ja så er det et samsung man skal have det bedste råd jeg kan give dig er at tage turen ud i en større butik og kig på dem der er mange forskælige men ingen der kan alt..
hilsen fox

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-01-13 16:35

Her er nogle forslag:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1356603787

Sony, samsung, LG, panasonic er alle gode mærker.
Har du et beløb du max vil gå op til?

Min er erfaring er at det er tosset at betale exstra for et af disse "smart" tv med internet. Det er alligevel så upraktisk at man ikke bruger det.
Hvis man ønsker at streame ting fra nettet, ser jeg et produkt som "apple TV" som et bedre valg som blot sluttes til fjernsynet.

Min erfaring er dog ikke fra den allernyeste genetation af "smart" tv.

Kig gerne selv rundt inde på flatpanels.dk der er gode artikler, og købsanbefalinger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-13 16:35

Jeg har altid haft Phillips, min kone Sony, begge er gode,
og 46" er ikke bedre end 40" i opløsning, bare ryk lidt tættere på...

Hvis du vil betale en overpris, køb B&O,
hvis du vil spare, køb Samsung, de laver alligevel indmaden i alle de andre...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-01-13 17:50

Lyt til "myg"
Det en jungle -- men opsøg muligheden for test i dit eget hjem, og vælg derefter med dit eget hjerte og pengepung.

Jeg har selv et Sony i stuen og et Phillips i gæsteværelset, og der er plusser og minusser ved begge.

Dog vil jeg ikke vælge Prosonic (Bilkas eget mærke)

/PG

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-01-13 18:35

Flere skriver guldkorn, jeg forsøger også.
Det er kun et års tid siden vi fik en ny, det blev tilfældigvis en Grundig 42 tommer kun 100 Hz. Den har et fantastisk flot billede og ikke mindst en god lyd.
Mine råd, køb en stor skærm, aller -mindst 42 tommer, mange udsendelser bliver hel fantastisk at se på, -naturudsendelser og film med flotte steder får en hel anden prioritet fremover.
Absolut mindst 100 Hz helst mere, det er det, der bestemmer tydeligheden af billederne og især når billedet flytter f.eks ved fodbold, panorering osv.
Derudover er der en del valg, skal der være internet i den, f.eks.
Hvormange stik skal du bruge til video, USB, kamera, musikanlæg, - spørg dig frem få vejledning, evt. studer på nettet om TV.
Digitale fotos fra USB, PC eller Kamera får en hel anden størrelse på sådan en skærm.
Gå ind i butikker og se en del fjernsyn, gå hjem og tænk over det, men det er også rigtig at det er rart, at kunne levere tilbage og få en bedre.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-13 20:27

Her i huset har vi siden det gamle hæderkronede super de luxe Sony døde, foretrukket Panasonic. Da jeg købte (for længe siden - et par år), var det eneste der duede til film - plasma. Den gælder så ikke mere. Plasma'erne er sære matte, men kunne dengang som de eneste lave ordentlig sort. Stadig enormt fed til film, men LED'erne idag er nu nok at foretrække. Idag ville jeg nok gå i 60" og måske LED. Om fabrikatet er det ene eller det andet - don't care. Det skal alligevel byttes om relativt kort tid. Og levealder på 10 - 15 år, glem det. Udviklingen kører for stærkt.

Sony er umiddelbart for dyrt, og Panasonic bruger normalt samme elektronik. Phillips er ikke mig.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-01-13 22:56

Hej Jane
Jeg ser nu, at du har været medlem siden februar 2002 .. respekt !
"3773" er "kun" 10 år gammel.
Må jeg, allerede nu, foreslå at du ikke lukker dette spørgsmål, før end du melder ind hvad din endelige besltutning bliver/blev.
Der er forskel på Prosonic og Panasonic (blot til information, så du ikke farer vild)
/PG

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-01-13 23:06

Det er et temmeligt svært spørgsmål for hvad må det koste da alle mærker har forskellige serie og da man ikke kan sige at et mærke er bedst i alle deres serier så er det vigtigt med en ca pris du vil bruge på tvet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-13 01:08

Du får meget for pengene hvis du vælger Philips, jeg købte en ny Philips 42" serie 4007 i november og er godt tilfreds, det var ikke mærket men prisen som afgjorde valget for mig, 4000 serien kan du vist ikke få Netflix til, det er ikke på min men der er så meget andet

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 09:47

Bare lige en ting om Philips. De er noget langsomme i optrækket vedr. opstart og også til dels kanal/menuskift/internet-TV. Jeg har selv Philips og har vænnet mig til det, men en del er trætte af det.
Billedet er der ikke noget at pege fingre af, det er bare godt. Jeg er dog ikke sikker på at jeg vælger Philips igen. Nærmere LG, Samsung, Panasonic el. lign.

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 10:22

Hej

OK jeg giver lidt mere inf

Jeg havde regned med at ville bruge omkring 10.000-12.000 på TV og harddiskoptager.

Som I kan se er vores gemle fjernsyn gammelt og jeg havde heller ikke tænkt mig af det nye fjernsyn skulle skiftes ud om 3-4 år. Vi skifter ikke ud bare fordi der er kommet nyt på markedet.

Jeg vil have godt billede og god lyd. Så skal TV og harddisk optager være samme mærke, så vi ikke sidder med et helt arsenal af fjernbetjeninger. Der skal være mulighed for at tilslutte et eksterne højtaler system til (da vi har snakket om måske at købe det senere), så mener vi også at man til nogle TV kan koble PC'en til så man kan se billeder og div. fra PC'en på fjernsynet (og evt. spil - det er ikke noget jeg gider bruge tiden på nu, men vi har to børn på 5,5 og 2 år). Så ved jeg at man kan styre nogle fjernsyn med smartphone, det syntes jeg er smart.

Som I kan se/læse ved jeg ikke så meget om hvad de "nymodens" fjernsyn kan men jeg vil have kvalitet der holder også om 3 år, og det må jo også gerne se pænt ud når det hænget på vægen (det vil sige en pæn tynd kant (dog vil jeg ikke betale for B&O ).

Jeg skal nok lade være med at lykke tråden før jeg har bestemt mig.

Mvh

Jane

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 10:24

størrelsen lægger fast på 42-46"

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 10:27

Jeg har kigget meget på Samsung, de er lidt billigere end Sony kan jeg se

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 12:42

Overvej lige om i overhovedet har brug for en HD optager. Har en selv, og har aldrig optaget noget på denne.

Har selv Panasonic plasma + tilhørende Blu Ray. Og det kører fint med bare en fjernbetjening.

42" er for klejn idag. Specielt med HD er det uproblematisk at bruge 50" eller derover.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 12:45

Samsung'er er fine. Dem og Panasonic har klart været i den gode ende. Sony'erne er ikke bedre end Panasonic, bare dyrere. Phillips er jeg lidt træt af. Specielt er deres LED'ere lidt for brillante og trættende at se på.

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 12:47

Vi skal have HD optager. Vi er så kedelige at vi tit går i seng kl 21.30-22 og da de gode film først begynder kl 22 eller der omkring så må vi nøjes med dødsyg underholdning fra 20-sendetid Vi har en gammel HD-optager og den var vi glade for.
Jeg syntes 50" er for stor til vores stue.

I vores ene fjernsyshjørne sidder vi ca. 3 m. fra fjernsynet og det andet sted sidder vu omkring 5 m.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 13:41

Det lyder som om 46/47" er den størrelse, du skal satse på som du beskriver jeres siddeposition.
Vedr. HDDoptager, så er mange af de nye fjernsyn udstyret med software, så de kan optage via en USBudgang, og d.v.s. at du bare kan købe en ekstern HDD og sætte til - eller en memory-stick med en passende stor kapacitet (HDD er dog nok stadig det billigste).
Så for en god plovmand ekstra har du din optager

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 13:46

TAk

Jeg havde spekuletet om det var det "optagelse vis USB" gav mulig hed for. Så kan jeg jo bruge flere penge på TV. Eksterne HD har vi liggende (Rigtige kvinder tager backup )

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 13:49

Rigtige mænd begynder også at tage back-up, når de er blevet trætte af at græde ;)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 17:05

LOOOL....og et 50'er ikke for stor. Med HD og hele svineriet er det ok med nævnte afstande. Og med en god Blu ray i spillen er det bare for fedt. Jeg er så så autreret at lyden skal være lige så topdollar. Og det er altså stærkt vanedannende. Et det daglige bruger vi så ikke subben. Men hele ballden anvendes når der er dømt film (eller musik dvd). Men budgettet løber, og det er ikke så kone/kæreste venligt med alle de der kasser, omend hun kun kan høre der er lidt med drøn på Bruce Willis og Arnold Schwarzenegger, når bragende kommer via 5.1 DTS.

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 18:41
Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 18:48

Tv'et er sikkert OK men m.h.t. lyden vil jeg kraftigt anbefale dig at anskaffe et 7.1 anlæg i stedet for 5.1 Der har du et par sidehøjttalere også, og lyden her er bare
Jeg har en Onkyo reciever som forstærker og som også styrer billedsiden, og var det ikke for den elendige settop-boks, som man er velsignet med ved fiber-TV, så var alt lutter idyl. Lyden er bare perfekt!

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 19:01

Vi modtager TV via fiber - Waoo-tv - er der noget jeg skal tænke på i den forbindelse?

(hold da kæft hvor kan hun da stille dumme spørgsmål, syntes I ikke ....)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 19:12

Nu har vi jo fundet ud af at du er en kv.... Nej der er da ingen dumme spørgsmål

Du skal jo have et TP-kabel (som til edb) trukket tra din fiber-boks til settop-boksen for at modtage digitalt - men det har du måske i forvejen, det kan jeg ikke lige greje ud af dine oplysninger.
Et gammeldags antennekabel dur ikke mere. Ligeledes skal du have et HDMIkabel fra set-top-boksen og over i TV'et og en evt. HDDrecorder. Vil du bruge internet TV skal du også have et regulært edb-kabel trukket fra din router til TV'et.
Vi du gerne have det trådløst kan du anskaffe en Apple airport extreme router og en airport express, som kan sættes til TV'et med et kort kabel. Alternativt klan du køber små enheder, som kan sende signalerne via lysnettet, men alt dette har jo egentlig ikke så meget med Waoo at gøre som med installeringen som sådan.

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 19:39

Div kabler skulle jeg mene at jeg har styr på. Mht. trådløst så har jeg selv sat vores trådløse router op så det har jeg også styr på. Jeg er ikke helt tabt bag en vogn mht. PC Det er mig og ikke min mand der står for det her hjemme

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 15-01-13 19:42

Jeg græd også før jeg lærte at tage backup...

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 15-01-13 20:05

Citat
Vi har altid sværget til Sony, men er det også det rigtige nu?

Ja, det vil jeg mene.
Jeg foretrækker i hvert fald Sony, som jeg valgte sidst, jeg skulle have ny fladskærm - og har bestemt ikke fortrudt.
Jeg valgte Sony, efter at have læst forskellige tests, blandt andet fra taenk.dk

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 20:48

Respekt !
Jeg er bare en uhelbredelig gammel mandschauvinist ;-D

PS: Jamen jeg tror da også, at Sony er mindst lige så godt som alle de andre mærker - vælg det, du har det godt med og synes ser godt ud på såvel skærm som det uden om!

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 16-01-13 13:30

I mit hjem har vi to fjernsyn, det ene er Medion og det andet Thomson. Begge virker fint og de har ikke været dyre at købe.

Jeg tror pris og kvalitet hænger sammen, så hvis du vil have noget rigtig godt skal du nok købe et B&O men det koster også mere. Ellers køb et fjernsyn på tilbud. De fleste er af god kvalitet.

Hvis du ser meget sport som, fodbold. cykling osv. vil jeg anbefale et Tv på mindst 100 - 200 Hz.

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 16-01-13 16:22

Hej

Så har jeg investeret...
Det blev LG 47"
47LM760T
og en HD-optager med Blu-ray
HR925N

Vi får først leveret førts i feb. så det bliver spændende. Vi har 14 dages fuld fortrydelse.

Godkendelse af svar
Fra : jakiil

Dato : 16-01-13 16:23

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-01-13 16:26

Selv tak - og held og lykke med investeringen. LG er også et af dem der står i toppen af min liste