/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvad gør muskler stive/ømme?
Fra : kartoffel88
Vist : 787 gange
425 point
Dato : 14-01-13 15:42

Hejsa.

Nogen der ved hvad det er der sker med musklerne når man til tider vågner op med f.eks hold i lænden eller nakken?

Altså jeg tænker rent fysiologisk/biologisk hvad det er der sker og hvorfor.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 435 point
Dato : 14-01-13 16:05

På fagsprog kaldes denne tilstand for akut torticollis. Tilstanden er kendetegnet ved smerter i nakke og skuldre, hvor nakken er låst i en skæv stilling.

Hold i nakken er hyppigt forekommende, og hyppigst hos personer mellem 15 og 30 år.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/knogler-muskler-og-led/sygdomme/ryg-nakke-bryst/hold-i-nakken/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-13 16:56

Du er jo nok ikke slet så slidt som jeg der snart bliver 70,
men du kunne jo prøve det samme som har mindsket mine kvaler:

Anskaf en tempur madras der tilpasser sig kroppens former,
og en duna pilo hovedpude med nakke støtte,
og læg så den gamle dun pude under knæene...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-01-13 17:46

Der er rigtigt mange forskellige grunde til ondt i ryggen, lænden, nakken, osv. I nogle tilfælde er det en "sygdom" som kan behandles, men i mange tilfælde er der ikke nogen specifik grund. I mange tilfælde hjælper motion og/eller styrketræning og/eller gymnastik. Det kan også hjælpe at sove rigtigt, personligt har jeg det bedst med at sove på en ret hård madras uden puder af nogen art.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 14-01-13 18:01

Du kunne jo forelægge din læge problemet og vedkommende ville så måske tage en blodprøve til en blodsænkningsreaktion, der måske ville fortælle, at du har pådraget dig en for >50-årige ret banal, men ikke mindre generende, lidelse kaldet muskelgigt http://www.netdoktor.dk/muskelgigt.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-13 19:55

Mine første råd var om hvordan du ligger rigtigt,
ud fra egne erfaringer som har hjulpet,
fordi du vågner op med problemer.

Jeg kan supplere med et par kost råd,
hvis det er kemisk gigt baseret, drik rigeligt vand, ikke alkohol,
for at rense muskulaturen for amino syrer, eller hvad de nu hedder?

hvis det er slitage gigt baseret, spis heste medicin: Glycosamin sulfat,
gerne suppleret med Selen, der forstærker virkningen.

Dog, hvis du har tendens til gammel mands sukkersyge: Diabetes 2,
bør du ikke spise Glycosamin sulfat, men et andet natur præparat,

her kan jeg anbefale Avosol, som har hjulpet os,
alternativet er ingefær, ginger et eller andet, som smager forfærdeligt, bortset fra i øl.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-13 23:39

Og så kan du være det skyldes spænding om natten grundet uro og stress. Det kan være onde drømme som man ikke kan huske, men man spænder musklerne i nakken.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-01-13 23:42

Musklerne har et blodomløb, det skal bringe "mad" til muskelcellerne. Når musklerne bruges forkert eller spændes i længere tid så hæmmer man blodomløbet og der opstår små knuder i musklerne. Så bliver musklerne ømme. Og behandlingen er at øge blodgennemstrømningen i musklen ved at bruge den rigtigt.

Kommentar
Fra : Fabienne

Dato : 15-01-13 11:35

Tænk på ikke, at overbelaste dine musker. Kan mærkes næste dag. Det kan jeg bestemt mærke, hvis jeg har brugt min ryg eller arme meget (til tunge ting).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-13 21:15

Ja, et tredie problem kunne være blodforsyningen, men det tror jeg ikke på i din alder?

Selv har jeg det som muse skade, ikke i armen men bagpå i de små skulder muskler,
nu bruger jeg musen og styrer bil kun med venstre hånd.

Men i nakke og lænd tror jeg ikke det er problemet,
snarere hvis din arm sover helt ud i lillefingeren??

Igen, lig afslappet på din nye tempur madras,
med duna pilo hovedpuden under nakken og den gamle pude under knæene...

Mine svar er ikke ikke læge kyndig baserede, men ud fra egne erfaringer,
noget som har hjulpet mig, ikke på grund af hårdt arbejde,
men for meget ega, ensidig gentaget arbejde???

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 16-01-13 00:48

Tak for svaret marken84 og jer andre.
Jeg fejler heldigvis ikke noget selv, men ville bare vide noget om det.
Men skulle det ske så er der da gode råd her

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-01-13 10:54

Citat
Jeg fejler heldigvis ikke noget selv, men ville bare vide noget om det.

Det er da kun glædeligt - jeg havde nu heller ikke den opfattelse...