/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Flere vikariater giver fastansættelse?
Fra : mostmighty
Vist : 456 gange
25 point
Dato : 12-01-13 19:22

Synes at kunne huske noget med, at hvis man har flere sammenhængende vikariater på samme ansættelsessted, så er man egentlig berettiget til et fast job der i stedet for.

Men kan bare ikke finde de gældende og specfikke regler noget sted?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-01-13 19:51

Sådanne regler findes ikke - det er noget arbejdsgiver og arbejdstager finder ud af hvis kemien og evnerne er tilstede...

Men i øvrigt er det en god ting at tage sådanne vikariater, man kommer ud til forskellige firmaer og finder ud af om det er et sted man kunne tænke sig at være ansat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-13 20:28

Tjooo marken84, for fysioterapeuter finders der sådan en regel (det var lige den førte jeg faldt over, så mon ikke det gælder for flere?)

Citat
Men der er en grænse for antallet af gentagelser af tidsbegrænset ansættelse trods tilstedeværelsen af objektive begrundelser. Din arbejdsgiver kan ikke blive ved med at gentage tidsbegrænsede ansættelser da du på et tidspunkt vil blive berettiget til fastansættelse. Der er imidlertid svært at komme med en håndfast regel for, hvornår man overgår til at være fastansat, og det kræver en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Som tommelfingerregel skal du være særligt opmærksom hvis du bliver forlænget mere end 3-4 gange.

Læs endelig hele teksten i dette link http://fysio.dk/Lon-og-ansattelse/Ansattelsesvilkar/Vikaransattelse/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-13 21:11

arghhhh.

Stop nu med sådanne regler - de findes IKKE.....

Klart er det dog at hvis din arbejdsgiver "ansætter" dig tit nok og de på et tidspunkt skal bruge en "fastansat", vil de naturligvis ansætte en der allerede er kendt med alt.

Men en "garanti" - GLEM DET....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-13 21:31

Tjaeh... noget lignende, men sagen blev tabt med et brag i højesteret d. 7/11/12:

http://www.uddannelsesforbundet.dk/Presse/~/link.aspx?_id=F87C36F90CF3432C96E6C2C29D4F8541&_z=z

Dette kan vel sidestilles med et vikariat eller en praktik?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-13 21:42

Molo, jeg synes ikke det er helt det samme. Der er ingen der er fastansat på den skole

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 12-01-13 22:19

Du må ikke ansætte igen og igen som vikar - kommer der en tvist er jeg ikke bekendt med nogen arbejdsgiver som har vundet sagen (googles der nu en frem - har jeg netop skrevet at jeg ikke kendte til den)

Et eller andet sted er de beskyttet af funktionærloven.

Er faktisk ikke klar over om det samme gør sig gældene for timelønnet - men umiddelbart vil jeg sige at det gælder ikke for timelønnet - de kan jo blive ansat på helt andre kontrakter og har jo helt andre regler end funktionær når det kommer til ferie, g-dage.

Så spørgsmålet er vel er du funtionær eller timelønnet? (og husk det er arbejdsart der afgør om du er det ene eller det andet ikke hvordan du bliver aflønnet)

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 12-01-13 22:55

Tak_for_hjælpen:
så vidt jeg kan læse mig frem til, så er mit erhverv dækket af funktionærlovens bestemmelser.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-01-13 23:16

Fastansat vikar, der afløser flere steder i samme virksomhed

Funktionærarbejde    Hvis du arbejder mere end 8 timer om ugen, skal følge din arbejdsgivers instruktioner og udfører funktionærarbejde, er du omfattet af funktionærloven. Det betyder, at du har krav på et opsigelsesvarsel ved opsigelse. Og hvis du er ledig, når du fratræder, skal din arbejdsgiver betale dig arbejdsgivergodtgørelse (g-dage).
Ikke funktionærarbejde   Du kan have et opsigelsesvarsel, og det skal stå i din ansættelseskontrakt, eller i overenskomsten, hvis en sådan er gældende. Har du et opsigelsesvarsel, og får du supplerende dagpenge, skal du have en frigørelsesattest. Din arbejdsgiver skal betale dig g-dage, hvis du er ledig, når din ansættelse slutter.

Løs tilkaldevikar, som virksomheden indkalder efter behov
Funktionærarbejde   Du er ikke omfattet af funktionærloven, selv om du arbejder mere end 8 timer om ugen. Hvis du ikke er garanteret et fast timetal, skal din arbejdsgiver betale g-dage, hver gang du går hjem og er ledig. Du skal dog have haft 74 timers arbejde inden for 4 uger hos den samme arbejdsgiver, før der skal betales g-dage.

Ikke funktionærarbejde   Du er løst ansat og ledig, hver dag du går hjem. Din arbejdsgiver skal betale g-dage, hver dag du går hjem, hvis du er ledig, og har arbejdet mindst 74 timer inden for fire uger hos den samme arbejdsgiver.

Vikar ansat i tidsbegrænset stilling

Funktionærarbejde
Når du er ansat som vikar i en tidsbegrænset stilling, betragtes du som fastansat i den periode. Du skal have en frigørelsesattest, hvis du skal have supplerende dagpenge.

Ansat via vikarbureau uden garanteret timetal
Lønnen udbetales af vikarbureauet eller vikarbureauets kunde
Du er ansat fra dag til dag, og der er derfor ikke noget opsigelsesvarsel.
Du kan sige nej til at arbejde
Du er ikke forpligtet over for vikarbureauet eller vikarbureauets kunde.
Vikarbureauet skal betale dig g-dage, hver dag du går hjem og er ledig, hvis du har haft mindst 74 timers arbejde inden for fire uger hos vikarbureauet.
Hvis du har været ansat ved den samme arbejdsgiver i 1 1/2 til 2 år, kan du blive omfattet af funktionærloven.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-01-13 17:33

Hej -
Jeg mener at der indenfor det offentlige og i funktionærloven er en regel om at 3 vikariater samme sted af en eller anden varighed betyder at arbejdsgiveren skal fastansætte dig.
Men hvad er det værd, hvis det er noget man ikke frivilligt opnår med arbejdsgiverens gode vilje?
Husker heller ikke om det skal være på samme sted.
Hilsner Ingelein

Annuller spørgsmålet
Fra : mostmighty

Dato : 27-01-13 22:18

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål