/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan Windows 7 Home laves om til server ?
Fra : PeterPeter
Vist : 1039 gange
106 point
Dato : 11-01-13 12:40

Kære alle

I vores hjem har vi flere computere, stationære og bærbare.
Vi har også en Logitech Squeezeboks til at afspille musik i køkken'et.

Nu har jeg en ældre bærbar, som jeg godt kunne tænke mig at bruge som server.
Altså have den stående tændt hele tiden

Så kunne Logitch medieserver køre uafbrudt, printeren kunne tilkobles og måske kunne den også fungere til at steame film ??? (ikke så vigtigt)

Anyway:
Jeg har ikke en snus forstand på opsætning af en server. Så hvordan gør jeg dette nemmest ??
Jeg ønsker ikke at installere noget nyt software, Linux eller Windows.....Det er for besværligt og jeg har slet ikke tid til det...

Kan man ikke bruge computeren som den er i dag til server ??
- og hvad skal jeg i den forbindelse være opmærksom på ??

Åhh... Jeg håber virkelig der er nogen der vil hjælpe

Den bærbare er:
Packard BellEasy Note TJ62
Med følgende software:
Win 7 Home PremiumService Pack 1 64 bit Operativsystem

Kan Windows 7 ikke laves om til at fungere som en server ?? - Uden at afinstallere eller lign. ??

På forhånd tak

Hav en vidunderlig dag

/Peter

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-01-13 13:29

Nej du kan ikke lave Windows 7 om til server. Du skal bruge et server OS. Men du kan da bare lade den bærbar stå tændt hele tiden. Hvis du ikke vil have Windows 7 på den, så kan du hente ubuntu server versionen her http://www.ubuntu.com/download/server

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-13 13:54

En server er en computer som servicerer andre computere - så simpel er det.
Afhængdig af hvad du ønsker så kan du måske bruge Hjemmegruppen i Windows 7 til at dele filer med andre computere, det kræver vist at dine andre computere har en Hjemmegruppe, altså enten Windows 7 eller Windows 8
Du kan uden problemer bruge den bærbare til at dele printeren med andre computere
Du kan streamer lyd og video fra den bærbare på andre computere
Hvis du har en smart TV eller en TV boks som kan bruge dit netværk, så kan du streame fra den bærbare på TV

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 11-01-13 14:03

Ikke alle de andre har Win 7 - nogle kører også XP.
...og det var ikke så meget til at dele filer - mere det at kunne have nogle programmer (Logitech Medieserver) kørende i baggrunden hele tiden

Troede godt den (Win 7 ) kunne køre som server !!!

ØV .....

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 11-01-13 14:26

Men som webnop siger ok og brug hans link.
Så er windows stadig på din på din PC og Serveren starter bare først.
Men hvis du ikke vil bruge en aften på det så glem det, med windows koster det penge og kræver flere aftener.
Med Ubuntu er det lige til. Jeg ved selvfølgelig det er nemt for os at sige der har brugt år sammen med disse maskiner.
90% af alle routere er bygget over en linux.
90 af alle web cam er en linux.
75% af alle servere en er linux.
alle android smartphones er linux.
Min samsung TVbox er en linux.
alle små nas servere er linux.
Hvorfor skal vi betale til windows og apple.
Nå nok gylde for nu.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 11-01-13 14:35

OK
Forstår hvad I siger

Hvis jeg DL Ubunte server softwaren, så kan jeg altså ligge den på en USB nøgle og boote fra den ?
Det ville jo være fint, så jeg ikke skal bøvle med afinstallering af Windows 7 versionen.

Er det, det I anbefaler ??

Men helt ærligt - er det ikke svært at sætte en Ubunte server op og installere programmer på ???

Jeg mener, jeg skal da helt sikkert have en dansk guide / walk through eller lignende for at kunne finde ud af det....

Men er villig til at prøve....
(Mine arbejdskollega'er siger, at det er nemmere for begyndere at sætte en Windows Home Server op !!!)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-01-13 15:04

Citat
Hvis jeg DL Ubunte server softwaren, så kan jeg altså ligge den på en USB nøgle og boote fra den ?
Det ville jo være fint, så jeg ikke skal bøvle med afinstallering af Windows 7 versionen.

Er det, det I anbefaler ??
Nej hvis du har plads på harddisken så installer serveren der, hver gang du starter eller genstarter computeren så kommer Grub loaderen og du skal vælge om du vil starte Linux eller Windows, hvis du ikke vælger så starter Linux som er første valg
Citat
Så kunne Logitch medieserver køre uafbrudt
jeg kender ikke den der Logitech, men måske har du allerede en brugbar medieserver som kan bruges sammen med Windows XP.
Ikke det du spørger om men prøv at læse lidt om Linux mce som er en Linux udgave specielt til musik om video deling i hjemmet: http://linuxmce.com/
den ville jeg vælge, det er jo ikke en server til at have hjmmesider eller lignende på du ønsker, er det?
En server kan være mange ting, som før skrevet er det en computer som servicerer andre computere, du skal så beskrive hvad du ønsker at server computeren skal have af tilbud til de andre computere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-01-13 15:08

Installer dette og du har en NAS - server kørende
http://www.freenas.org/

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-01-13 15:36

Der findes flere programmer der kan lave din PC om til en medieserver!

Blandt de bedste er;

Plex - http://www.plexapp.com/getplex/

XMBC - http://xbmc.org/download/

Til begge findes masser af scripts og plug-ins - + at der til Plex findes versioner til div. NAS-servere.

Findes til stort set alle styresystemer.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 11-01-13 16:56

ja mange muligheder hej hej.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-13 07:40

Serversupport findes altså og ER inkluderet i Windows 7, nemlig IIS 7.5.

Læs mere her:

http://www.w3schools.com/asp/asp_install.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-01-13 08:16

Du kan se en Ubuntu video guide her - Trin for trin

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-01-13 08:27

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-01-13 08:28
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-01-13 10:14
Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 18-01-13 00:08

Sådan...
Nu har jeg simpelthen installeret Ubuntu Server pack på min bærbare !!!
(Jeg fulgte vejledningen i McBobo Youtube video...)

Men !! - Ser til min skræk, at det ikke er grafisk brugerflade ??? Eller hvad ???

Nu har I overtalt mig, så vil jeg gerne have lidt mere hjælp....

Hvad skal jeg nu gøre ???

Vil gerne have grafisk brugerflade
Vil gerne kunne styre den bærbare fra min pc
Vil gerne kunne dele filer !!

Nogen hjælp

/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-13 01:58

Citat
Ser til min skræk, at det ikke er grafisk brugerflade ???
der er ikke grafisk brugerflade på en server
Citat
Nu har I overtalt mig
passer ikke, tværtimod har du fået forklaret om forskellige medie servere med grafisk brugerflade
Citat
Vil gerne have grafisk brugerflade
så hold dig fra serverne og byg noget på et almindelig styresystem
Citat
Vil gerne kunne styre den bærbare fra min pc
køb en fjernbetjening
Citat
Vil gerne kunne dele filer !!
det er det man har medie servere til som installeres på et almindelig styresystem, og de kan styres med en fjernbetjening

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-13 08:36

....og om jeg fatter du ikke bare bruger den allerede indbyggede server?

http://www.iis.net/overview

En internet server som IIS (Internet Information Services) fungerer præcis som internettet.

Lige nu kommunikerer vi over internettet på kandu's server.
På nettet kan man dele filer, steame video og alle de andre ting du efterlyser.

Så hvad var egentlig årsagen til du ikke afprøvede denne mulighed?

Du behøver ikke downloade eller installere noget som helst. Blot udnytte dit styresystems fulde potentiale. Da Windows 7 har en grafisk brugergrænseflade, har IIS det dermed også.

Bare kom igang: http://www.iis.net/learn

Men vid: Det er ikke sådan 'bare lige'. Server administration kræver viden og omtanke. Langt de fleste alm. menneskers behov for datadeling ER allerede indbygget i div. operativsystemer, så det nemmeste ville være at lytte til o.v.n.'s gode råd FØR du bevæger dig ud på det 'dybe vand'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 18-01-13 10:14

Hmm...

Du har ret !!
Jeg troede faktisk at Ubuntu server var grafisk og nemt at finde ud af....
Hmm... Jeg tog fejl.
Jeg fatter ikke en bjælde af hvad der sker, det hele skal skrives i kommandoer' !!!
Jeg bøjer mig for alle jer andre - skulle ikke have gjort det !!!

Anyway:
Jeg kan stadig vælge Win7 i Boot menu'en så det er der stadig...
Hvordan fjerner jeg Ubuntu server fra computeren ???

Jeg kan jo ikke bare slette partiotionerne vel ???

Hmm.... Nogen hjælp eller har I opgivet mig ???

TAK - og hav en vidunderlig dag alle sammen

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 18-01-13 10:14

Ja - og jeg har jo ikke nogen recovery diske eller lign. !!!
Pis....

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 18-01-13 10:23

....og skulle der være nogen tilbage der lige ville hjælpe, så er det egentlig lige meget om Ubuntu forsvinder fra min pc, bare den booter op i Windows hver gang !!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-13 10:45
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-13 10:48

Ps. Surt show:
Citat
. you need win7 installation disk , put it in.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 18-01-13 10:51

Ja, så det....

Rigtig surt !!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-13 14:27

Jeg vil lige undersøge lidt mere før jeg påstår noget, du kan altid i Diskhåndtering slette og formatere den partion som Ubuntu ligger på, men nu har du Grub loader til at vælge hvilken system som skal starte og jeg tror (er slet ikke sikker) at Grub ryger med hvis du sletter partionen og så kan du slet ikke starte computeren, det nemmeste og sikreste er at spørge i Ubuntu forum:
http://ubuntudanmark.dk/forum/
de kan også hjælpe dig med Ubuntu serveren og de er gode til hjælpe, dog lidt langhåret en gang imellem hvis du er helt nybegynder

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-13 16:12

At rode med harddisk partitions kan skabe mange ulykker. Til dette bør du anvende et værktøj som f.eks. Partition Magic: http://partition-magic.soft32.com/free-download
..bare så du ved det
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-01-13 18:34

Hej PeterPeter

Før man overhovedet begynder på at installere f.eks Ubuntu i dit tilfælde skal man altid huske... Hvad nu hvis noget går galt??? Har jeg husket at lave en backup eller er jeg villig til at installere win 7 igen på ren harddisk...

Men måske kan denne video hjælpe dig...

McBobo

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-01-13 18:37

ja Ja hvad fik vi dig ud i???
jeg lavede det selv om så windows booter first. Men kan ikke lige finde den side der gav brugsanvisningen. Men her er i hvertfald noget: http://tombuntu.com/index.php/2011/09/25/how-to-change-boot-order-in-ubuntu-11-04/
jeg googlede sådan her: grub default boot order.
der er mange sider læs selv lidt.
hilsen Steen
Problemet er jo der er for mange løsninger og igen der skal viden til, men det er nu meget sjovt at lave. jeg har mange udgaver.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 14:13

Hvad er status på spørgsmålet?

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 20-03-13 14:37

Så er jeg tilbage....
Ubuntu er helt ude og Windows 7, frisk installation, er tilbage på min bærbare.

Nu skal den klare mine opgaver !!

Foreløbig skal jeg lige have den til at være tændt hele tiden og ikke gå i dvale, når den ikke har været brugt.....
Jeg kan slå det hele fra i Windows - men koster jo lidt økonomisk...

Hvad foreslår I her - med baggrund i det jeg vil bruge "serveren" til ??

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 20-03-13 14:38

FreeNAS eller XMBC eller IIS ???

Woww.... Squ lidt i tvivl om, hvad der er hvad og hvad det skal bruges til ??

Lidt tip - på et par linier ??

Tak

...og hav en vidunderlig dag