/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hvor "stor" skal en Mac være?
Fra : cristian2
Vist : 478 gange
90 point
Dato : 10-01-13 21:29

Min datter skal have en ny (brugt) Macbook pro. Vi skal finde ud af hvor meget den skal kunne, så den ikke er for langsom osv. Hun skal bruge den til at skrive skoleopgaver på, se film og være på nettet. (Hendes gamle Mac er bla. langsom til at åbne nye sider).

Jeg vil gerne have et råd mht. hvor meget hendes nye (brugte) Mac skal kunne, så den er nogenlunde "fremtidssikret" de kommende år.

Hvilke ting skal man være opmærksom på, når man køber den brugt?

Eksempelvis: Harddisk-størrelse, CPU-størrelse, RAM-størrelse og sikkert andet.

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-01-13 09:05

Derer ikke så meget at være opmærksom på med Mac. For det meste virker de bare.

Til den brug du beskriver, vil enhver Macbook/Macook Pro fra 2009 og fremefter være glimrende, det eneste du måske skal tænke lidt over, er batteriets tilstand.

Det kan du kontrollere ved at klikke på æble -> Om denne Mac -> Flere oplysninger -> Systemrapport og under Hardware finder du den der hedder Strøm.

Hvis batteriet har ret meget over 600 cykler, så skal det forholdsvis snart udskiftes, og det er en udskrivning på omkring 1000 kr.

De fleste på den alder er født med 2 gb ram, hvilket til de fleste er nok, men der kan med fordel kigges efter en der er opgraderet til 4 gb (hvilket er max)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-01-13 18:41

det er måske tilstrækkeligt at proppe en SSD Disk i den hun har,
hvis det kun er mangel på 'kræfter' og hastighed der er problemet,

fås fra ca 500 kr.
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-vertex-4-series-solid-state-disk-128-gb-id-6746209.aspx

install. guide
http://ssddisk.dk/sadan-saetter-du-en-ssd-i-din-13-macbook-pro/