Hej,
Interfaces, kan med fordel bruges hvis man vil have et sted i sin programkode, hvor man henter nogle generelle værdier gældende for forskellige klasser.
F.eks. lad os antage vi laver et køretøj -interface.
IKøretøjer...
I vores interface kan vi have alle de generelle egenskaber for køretøjer:
-døre
-hjul
-farve
-hastighed
Så kan vi oprette en klasse der implementere vores interface,
F.eks. en motorcykelklasse eller en bilklasse:
namespace interfaceEks {
public class MotorCykel :
IKøretøjer
public int Døre { get; set; }
public int Hjul { get; set; }
public Color farve { get; set; }
private int _hastighed = 0;
public int Hastighed {
get { return _hastighed; }
}
}
osv. osv.
Exceptions kan man forstå som fejl -tjek på koden, eller se om der er undtagelser. Hvis man f.eks. er sikker på at der ikke er fejl i noget af den programkode, men alligevel gerne vil være sikker eller udvikle programmet senere, og se om der rent faktisk er nogle undtagelser ved programkørsel. Så kan det også være godt at bruge, hvis der sker en throw-catch exception, at selv skrive en lille message til brugeren, istedet f.eks. at få en lang runtime besked, som ikke er særlig brugervenligt eller nemt at forstå.