/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Halvkusiner på Nord Mors
Fra : svendgiversen
Vist : 949 gange
210 point
Dato : 06-01-13 14:18

Ved senta s hjælp har vi nu fået svaret på min kones fars halvbrødre:

>Thisted Sejerslev 1918 1934 opslag 20 du finder tvillingerne født
>laurids og søren lauridsen født d.27 juli 1923

Med sentas seneste tilføjelse:

>de må være flyttet fra sejerslev eftersom de ikke er i folketællingen fra sejerslev i 1925

Men hvor så hen?
de er nok døde nu, men har sandsynligvis børn, min kones ukendte halvfættre eller halvkusiner??

Ikke for at arve men måske hilse...

Uforståeligt at min kones farmor kunne sende sin ældste søn på Ås optagelses hjem???
Hvor han ikke fik tæsk Juleaften...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-13 14:48

Fantastisk hvad DDA har om brødrene:

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, 1918 - 1934, Dåb
Kilde AO opslag 20 Kildeside 16
År 1923 Begivenhed Dåb
Fødselsdato Kalenderdato 27 jul 1923
Hjemmedato Kalenderdato
Kirkedåb Kalenderdato 12 aug 1923
Navn Lairuts Kristian Lauritsen Status Æ
Flerfødsel 2
Faders navn Ejner Lauritsen Faders erhverv Malkerøgter
Faders stednavn
Moders navn Karen Marie Moders erhverv
Moders stednavn Moders alder 28

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, 1918 - 1934, Dåb
Kilde AO opslag 20 Kildeside 16
År 1923 Begivenhed Dåb
Fødselsdato Kalenderdato 27 jul 1923
Hjemmedato Kalenderdato
Kirkedåb Kalenderdato 12 aug 1923
Navn Søren Marius Lauritsen Status Æ
Flerfødsel 1
Faders navn Ejner Lauritsen Faders erhverv Malkerøgter
Faders stednavn
Moders navn Karen Marie Moders erhverv
Moders stednavn Moders alder 28

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-13 15:26

her er 4x lauritsen fra de gule sider prøv at ringe til dem
du kan være heldig de evt.kender til de 2 x halvbrødre fra sejerslev

senta

1.
Steen Lauritsen
Bredgade 112
7760 Hurup Thy

2.
FotoThy (Kaj Berthel B Lauritsen)
Ørhagevej 112 Klitmøller
7700 Thisted

3.
J L Service (Jan Ingemann Lauritsen)
Præstegårdsvænget 5
7755 Bedsted Thy

4.
Gerda Lauritsen
Fårtoftvej 79
7700 Thisted

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-13 15:41

Tak senta, det vil jeg prøve, hvis ikke der dukker nogen Lauritsen op på Mors...

Lidt langt væk fra de indavlede Morsing boer, og tilsyneladende ingen fælles fornavne?

Jeg tror stadig halvkusinerne er på Mors??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-13 16:06

Alene i Nykøbing Mors er der 4 Lauritsen, og den nordligste bor ikke langt fra Vejerslev,
så mere sandsynligt at finde dem der?

Min far hed iøvrigt Laurids med d, noget der ikke altid fungerede,
så måske hedder halv fættrene Lauridsen, og halv kusinerne hedder jo i dag noget helt andet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-13 13:43

Inden jeg ringer rundt, jeg har fundet tvillingerne konfirmeret:

I Bjergby 4 april 1737, altså stadig på Mors...

Hvem finder dem gift?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-13 13:54

Tilsyneladende gifter ingen af tvillingerne sig i Bjergby, inden for den tidsramme AO giver os?

Men man gifter sig jo også normalt i pigens hjemsogn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-13 14:22

Ifølge folketællingerne for Bjergby 1930 opslag 42 har tvillingerne fået en lillebror:

Aage Lauritsen, født 29/9 1927 i Mollerup, men jeg kan ikke finde ham født der?

Der er så hele tre drenge der kan bidrage med ukendte halv fættre og kusiner til min kone??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-01-13 15:09

Thisted Mollerup 1892 1927
mangler fødte drenge i tidsrummet fra 1926 og 1927 derfor finder du ikke åge født i mollerup
åge er ej heller konfirmeret i bjergby, kun tvillingerne.
prøv at ringe til de 4x lauritsen og mors høre altså under thisted amt.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-13 13:31

Jeg har nu ringet til de 4 i Thy, og de andre 4 jeg selv fandt i Nykøbing Mors,
ingen har far eller farfar Laurits, Søren eller Aage, men to svarede ikke.

Men er der ikke en lettere løsning?
Konfirmeret midt/sidst i 1930 erne, så nok gift midt/sidst i 1940 erne...

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 210 point
Dato : 08-01-13 19:21

ja det var den lette løsning... så er der kun kirkebøgerne tibage for at finde åge konfirmeret ca 1940.....1943 ? er hvor.

de har måske fået flere børn ? hvor
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-13 10:32

Jeg må nok opgive at finde halvkusinerne i denne omgang,
har været det meste af Nord Mors kirkebøger igennem og halvdelen af Syd Mors...

Vi skal snart nordpå og så vil jeg spørge min kones brødre,
ellers må vi vente, eksempelvis til folketællingerne for 1940 kommer på nettet...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-13 18:39

Tak for svaret senta.