/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Koble pc med XP på trådløs
Fra : LoneG
Vist : 662 gange
100 point
Dato : 05-01-13 20:24

Skal have vores gamle pc med Windows XP på vores trådløse netværk. Den finder fint det trådløse netværk, men når vi skal oprette forbindelse til det og skrive netværkskoden, får vi følgende besked:

Adgangskoden til netværket skal være 40 bit eller 104 bit, afhængigt af netværkskonfigurationen. Adgangskoden kan angives som 5 eller 13 ASCII-tegn eller 10 eller 26 hexadecimale tegn.

Vores adgangskode er på 8 tegn og vi kobler fint på med de bærbare, som dog begge har nyere Windows.

Nogle forslag?

Kommentar
Fra : Jakobs25

Dato : 05-01-13 21:20

Lyder som der er en fejl på mit netkort. Men prøv og opdater dit net kort.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-13 21:27

Har du et trådløst netkort i din PC?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 05-01-13 21:27

Der er vist ikke netkort i den, der er sådan en trådsløs antenne - er det hvis software (eller driver?) der skal opdateres?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-13 21:32

Når det er en XP så har den måske kun wep 64 eller 128
Så hvis ikke din XP kan håndtere wpa så skal din router sættes ned til wep 64 eller 128

eks. Wep 64 er en blanding på 10 stk af disse >> a b c d e f 123456789

måske sådan ac123468ef

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 05-01-13 21:38

Eyvind du taler latin.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-13 21:49

Fint - det har jeg aldrig kunnet.

Citat
Adgangskoden til netværket skal være 40 bit eller 104 bit, afhængigt af netværkskonfigurationen. Adgangskoden kan angives som 5 eller 13 ASCII-tegn eller 10 eller 26 hexadecimale tegn.

Det her betyder at XP ikke er moderne nok til koden/nøglen som routeren bruger.
Så routeren skal ændres til den standard som XP kan håndtere.

Jeg lukker nu.
Men hvilken router skal den kobles på
Er XP med indbygget trådløs

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 05-01-13 22:24

Køb dette http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-og-router/JENALNANO/jensen-nano-wifi-usb-adapter

Smid det på i den pc og find dit netværk og tast koden ind .

Problem løst

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-13 23:23

Citat
Når det er en XP så har den måske kun wep 64 eller 128
Så hvis ikke din XP kan håndtere wpa så skal din router sættes ned til wep 64 eller 128

Det er ikke windows der skal håndtere krypteringen eller dekrypteringen, det er netkortet.

Du bliver nød til og fortælle os hvad det er for et netkort du har i maskinen og hvilken router/access point du har.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-01-13 00:52

Der er en opdatering til windows xp, som gør den kan understøtte wpa2.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1974

wpa2 er den anbefalede protokol og anvendes som standard på de fleste routere.

Som webnoob er inde på skal netkortet også understøtte wpa2. Der er ældre modeller som ikke understøtter denne standard.

Du har også muligheden for at ændre routeren til at køre WEP (den er ældre og mindre sikker, dit netværk ville kunne hackes lettere)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-13 09:36

Citat
Det er ikke windows der skal håndtere krypteringen eller dekrypteringen, det er netkortet.

Altså webnoob.......................jeg prøver at gøre det forståeligt - du hjælper ikke ved at lege skolemester.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 06-01-13 09:45

Det nemmeste er nok at købe en USB wifi dims, og bruge den.
Eller som jeg altid siger et kabel ved man jo hvad er.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-01-13 10:36

Jeg ville da også koble XP til routeren vha. et alm. netkabel, hvis pc'en er en stationær desktop. Det er dog en mindre elegant løsning, hvis maskinen med XP er en 'blærbar'
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 06-01-13 20:53

Tak for svaret webnoob - fik mig til at søge lidt efter netkortet og det viste sig (http://www.eksperten.dk/spm/885197. ), at det er for gammelt. Pungen må op af lommen!