/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Hyppige udfald på mobiltelefon
Fra : tjuel
Vist : 576 gange
500 point
Dato : 04-01-13 20:55

I det firma hvor jeg arbejder har vi gennem det sidste år oplevet en markant stigning i udfald på vores mobiler under samtale.
Ofte kan forbindelsen ryge 3-4-5 gange på en samtale, også selv om der er god dækning på stedet.
Teleselskabet er TDC og det skal sige at vi i en kort perioder har prøvet telenor som ikke havde dette problem, til gengæld var der så meget ekko og svag lyd at vi måtte skifte til TDC igen. Grundlæggende er der ikke ændret noget. Vi har samme telefoner og det er en blanding af gammeldags telefoner og smartphones.
TDC anerkender ikke problemet.

Vi har en ide om at det er nettet som er blevet kraftigere belastet, måske pga. at større antal smartphones.

Er der nogen som kan give et fyldestgørende svar på vores problem.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-01-13 23:02

Der er en masse frem om at de nye smartphones, specielt Ipgone og Samsung telefoner + flere, har meget dårlige antenner i selve telefonerne, at de ikke engang opfylder mindstekravene for antenner i mobiltelefoner her i landet. Det er også et problem hvis man holder på telefonen der hvor antennen her. Står i beskrivelsen af telefonen hvor det er. Iphone er angiveligt den der er værst. Omtalt i diverne PC blade blandt andet :

http://beep.tv2.dk/nyheder/popul%C3%A6re-smartphones-er-chokerende-ringe

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-01-13 09:25

ja det er jo tidens udvikling. Da forbruget at mobil telefoner er steget og steget.
Mobil er mere usikker end fast net, fakta. Selskaberne skal vise det største overskud som muligt. Så der spares på udbygningen. Der sælges flere ydelser og mere bredbånd i samme net. Hastigheden 3G 4G øges, dette gør at masterne skal stå tættere og tættere. Der er protester mod denne skov af master. For at nettet er dækket skal 4G master stå med 1500m's afstand. Synes som tekniker det er et mirakel at det kan virke. Lille telefon lille antenne (som vores ven skriver), lille sende effekt, batteriet skal jo holde længe.
Dette var lidt tanker om nettet.
Lidt tanker om omgivelserne. Det er et mirakel at man kan tage en så lille dims, i sin hule hård, dække antennen med hånden. tage den ind i et beton jernarmeret hus, og forvente den får radio forbindelse til en sender der ligger 5 km væk. Yderligere fyldt huset med støjsendere i form af pcer og anden elektronik.
Så lidt om det praktiske. Selv kæmper jeg med at få forskellige bluetooth dimser, som vil overtage mine samtaler, hvis de er inden for række vide, pludselig kommer samtalen ud nede i bilen, som står nedenfor eller i garagen.
I dit tilfælde kunne tænkes at en samtale går til en mast og når du drejer hovedet eller flytter hånden skiftes til en anden mast, som måske lige i dette øjeblik er blevet overbelastet. Måske skal alle samtaler foregå et bestemt sted i huset hej hej.
Nej alvorligt. En udredning af disse strålings forhold er en dyr affære. En anden løsning er opsætning af din egen sender, det har jeg også set lavet. Igen en dyr løsning. Så måske er fastnet en bedre løsning for jer.
hilsen Steen
P.S. pensioneret tekniker med mobilmaster som arbejdsområde.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 08-01-13 07:52

Hej!

Tak for svarene hidtil.

Det som jeg især gerne vil have svar på er hvorfor der er sket en så stor forringelse på 1 år. For et år siden med samme telefoner og samtaler under samme forhold og på samme sted er der masser af udfald, hvor der faktisk ingen var for 1 år siden. Jeg bor ca. 1 km fra en antenne på stor vindmølle og havde for 1 år siden fantastisk forbindelse. Fuld dækning i hele huset. Nu er jeg nogen gange nødt til at gå udenfor.

Men det er generelt overalt problemet er, bl.a. i bilen. Jeg kan sagtens følge at opkoblingen via bluetooth kan give problemer, men med samme teknik for 1 år siden var der ingen problemer og via anden teleudbyder (Telenor) var der heller ikke udfald. Her var tilgengæld massive problemer med ekko og forsinkelse.

TDC vil iøvrigt ikke anerkende problemet.

Altså, hvorfor er det blevet så meget ringere på bare 1 år?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-01-13 13:19

Ja det er et godt spørgsmål som man siger.
jeg skal ikke tage nogen af dem i forsvar for nogen måde. Har telenor deres egene master eller bruger de TDC, det husker jeg ikke lige. For mig at se har TDC et problem til ud til dig. Telenor har et problem et andet sted i deres net. Men da det vil koste mange penge at finde fejlene vil de hellere, lade dig sejle i din egen sø. Lidt brutalt men sikkert sandt. Men skriv til dem og måske kan du være heldig dit brev rammer en der forstår at lave en fejlordre på det og få den lavet.
hilsen Steen