/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer tænder, men intet skærmbillede?
Fra : Claus999
Vist : 570 gange
100 point
Dato : 04-01-13 18:52

Hej alle

Min efterhånden 5 år gamle pc lader til at have givet op. Når jeg starter maskinen op, kommer der lys i den og jeg kan høre blæseren kører, dog er der hverken lys i skærmen eller strøm til keyboard og mus.

Dette problem er pludselig opstået og ikke pga. computeren har været åbnet eller lignende. Efter at læst lidt på nettet omkring lignende problemer, har jeg prøvet at tage batteriet ud af bundkortet og sætte det i igen, hvilket ikke gav noget.

Jeg har ikke meget forstand på indholdet i en sådan computer, men jeg håber I kan komme med ideer til hvad der kan være galt og hvad der eventuelt kan gøres.

Lad mig høre fra jer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-13 19:27

Tag strømkablet fra.
Tag batteriet ud.
Tryk på startknappen i ca. 15 sek.
Start computer uden batteri (kun med strømkabel)

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 04-01-13 19:32

Eyvind - Jeg har netop prøvet at følge denne vejledning. Du mener batteriet i bundkortet ik?
Der er ingen forskel om batteriet er i eller ej ved opstart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-13 19:37

Min efterhånden 5 år gamle pc lader til at have givet op - det kunne jo også have været en bærbar.
Og det er det store batteri jeg mente.

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 04-01-13 19:40

Min fejl. Det er en stationær pc.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-13 19:51

hej ! jeg gætter på at dit grafikkort sidder løst
hilsen Xou

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 04-01-13 19:56

Hej Xou.

Der er ikke noget grafikkort i computeren. Det er integreret.
Har prøvet at se om diverse ledninger hang løst, hvilket der ikke umiddelbart var.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-13 20:46

Dit indbyggede grafikkort kan måske slås til og fra i bios.
Du skal sikkert bruge en F-tast for at komme i bios.
forslag:
F1 F2 F10 F12 eller tasten Del / ESC

Og så kigge i bios om der står noget om dit skærmkort.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-01-13 22:54

måske kunne et ekstra grafikkort gøre en forskel,men kan du ikke
claus999 fortælle hvad bundkortet hedder,det står på bundkortet
regning for pc eller et blad du fik med pcen,så vi kan komme ind i biosen...
hilsen Xou

Kommentar
Fra : clou

Dato : 05-01-13 13:28

Har du prøvt at sætte en anden skærm til? Måske er det "bare" skærmen der er "stået af"

Clou

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-01-13 15:03

Prøv og pil din ram ud, start computeren, hvis der "brokker" sig over at mængden af ram er andret så er det ikke dit bundkort, men noget andet. "Brokker" computeren sig derimod IKKE over at der er ændret på mængden af ram så er det næsten sikkert dit bundkort der er stået af og det forklare også hvorfor der ikke kommer noget på skærmen og keyboard/mus ikke virker.

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 05-01-13 15:49

Vi er kommet frem til at det må være bundkortet der er røget sig en tur.
Rammene har prøvet at være pillet ud uden nogen ændring.

Bundkortet der sidder i er:
Asrock K7S41

Jeg havde så tilfældigvis et andet bundkort liggende, som ikke længere blevet brugt, nemlig følgende:
Asrock M266A

Vi afmonterede det gamle bundkort og prøvede at sætte det nye i, da de meget ligner hinanden.
Resultatet heraf var at computeren startede op og efter et par sekunder kom der tekst op, om jeg ville starte computeren på normalvis eller i fejlsikret tilstand. Jeg prøvede alle muligheder, men resultatet er hver gang det samme, nemlig at computeren genstarter sig selv efter ca. 10 sekunders opstart.
Kan forestille mig at dette skyldes at bundkortet ikke arbejder sammen med de øvrige komponenter i computeren.

Er der mere at gøre for at få gang i computeren med det "nye" bundkort, eller skal der et nyt bundkort til?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-01-13 16:03

Genstarter den også når du er i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 05-01-13 17:14

Webnoob - Den genstarter også automatisk i fejlsikret tilstand

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-01-13 23:18

Hvilken version af windows køre du?

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 06-01-13 00:08

Webnoob - Windows XP

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-01-13 14:40

Hvis du har en windows XP cd så skal du bare følge denne her guide til at køre en reperation af din windows installation.
http://www.windowsreinstall.com/winxphome/sp2sp3installxpcdrepair/index.htm

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-01-13 15:07

Sidder cpu køler rigtigt prøv hvis du har mere køler pasta at gøre det om.
Tjek osse dine ram en ad gangen.
hilsen Xou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-13 13:45

Du kunne også hente en Linux ubuntu CD.
Den har selv drivere med og kører i dine ram.

Linux ubuntu CD kan hentes her:
http://www.oldapps.com/linux/ubuntu.php?old_ubuntu=33
lidt ned af siden: >> Ubuntu 10.04.1 (Desktop) (685.56 MB)<<
Det er en ældre udgave fra 2010 men jeg syntes det er den bedste til forsøget.

Når du har brændt den > start comp. med denne CD > skift til Dansk > og prøv den.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 24-02-13 14:08

Hvad er status på spørgsmålet?

Godkendelse af svar
Fra : Claus999

Dato : 24-02-13 16:30

Tråden lukkes her.

Fandt ikke frem til fejlen og ny computer er tilsluttet i stedet.