/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lampehejs til montering på ledning
Fra : urban
Vist : 3712 gange
100 point
Dato : 03-01-13 23:00

De moderne ledningshejse/lampehejse man kan få i dag, er alle ud til at være monteret ved loft, men i 70'erne kunne man få en ledningsmonteret lampehejs, der ligende et æg, denne kan ses på denne side: http://www.designerdeals.dk/solgte-varer/114-fog-morup-50-er-lampe.html

Jeg leder efter et sted, hvor disse eller tilsvarende kan købes fra nye - kender du til et sted?
Jeg har ikke interesseret i at vide, hvor kan kan købe loftsmonterede ledningshejse - det kan man mange steder...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-01-13 23:20

Jeg tillader mig at tvivle på at det lampehejs der er på den lampe findes på andre lamper eller at det kan købes separat.

Det er jo netop en design lampe fra 50'erne...

Kommentar
Fra : urban

Dato : 03-01-13 23:59

Jeg har et par stykker allerede, brugte, og jeg har set lampehejset på flere andre brugte lamper (på nettet) af anden model en den du ser på billedet:
- http://www.retrodesign.dk/loftslamper/lyfa-kegle-lampe
- http://www.dba.dk/christian-dell-bordlampe/id-86716194/
- http://www.kinnerupantik.dk/images/87040.jpg
- http://www.designerdeals.dk/solgte-varer/1312-fog-morup-50-er-lampe.html

De to jeg har er i henholdsvis hvid og messing - jeg tror, de har kunnet købes løst.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 04-01-13 01:05

Så hvidt jeg ved er de udgået.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-01-13 03:34

Prøv hos en marskandiser og skift ledningen til en ny stofledning. Brug endelig ikke plastledning!

Kommentar
Fra : urban

Dato : 04-01-13 10:33

Som jeg skreve: "...Jeg leder efter et sted, hvor disse eller tilsvarende kan købes fra nye..." Så jeg leder altså ikke efter en marskandiser.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-01-13 12:01

Kære urban
Så skal du nok lede længe! Det er en 50er-/60erting.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-01-13 13:35

Klassisk hejselampe
Hejselampen lanceredes i begyndelsen af 1920'erne som en videreudvikling af den mere enkle skomagerlampe og blev med det samme uhyre populær.
Skærmens meget koncentrerede fordeling af lyset kendte man jo allerede. Det nye var imidlertid, at et hejseværk, med let rullende hjul af porcelæn, nu gjorde lampen justerbar i højden.
Den såkaldte baldakin, ligeledes i hvid porcelæn, øverst, skjulte såvel ledning som ophæng i loftet.
Tibberup Høkerens hejselampe er fremstillet ud fra en original model fra tiden.

Lampen leveres komplet med høj, hvid skomagerskærm samt 2 m glat, hvid stofledning.

NB! Ønsker du en anden skærm, en anden type ledning el.lign. kan dette sagtens lade sig gøre. Du skal blot sende os en mail med angivelse af, hvorledes du ønsker din hejselampe skal se ud. Så udregner vi en special pris til dig.

http://www.tibberuphoekeren.dk/preview2.asp?idn=Klassisk%20lamper

Kommentar
Fra : urban

Dato : 04-01-13 15:11

Tak for linket til en meget smuk lampe... Den vil jeg bestemt overveje!

Jeg hører dog stadig gerne, hvis der er nogen, der ved hvor man kan købe det efterlyste hejseværk.