/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Kaj&andrea eller kajkagen hvem kom først
Fra : sebberdii
Vist : 1994 gange
20 point
Dato : 03-01-13 18:13

Hej derude.
Er der nogen som ved hvad blev opfundet først: Kaj og Andrea, eller Kajkagen (den grønne frø med creme i)

På forhånd til folkens

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-13 18:16

Ehm.... for at der kan være en Kajkage, skal Kaj vel opfindes først, derfor er mit bud Kaj

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-01-13 18:16

Det gjorde Kaj og Andrea som blev kendt i TV for mange år siden.

Kajkagen er ikke ret gemmel.

vic200

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-01-13 18:16

Der skulle selvfølgelig stå gammel.

vic200

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 30 point
Dato : 03-01-13 18:28

I virkeligheden blev Kaj-kagen opfundet af Ludvig d. 16., en meget kold januardag i 1793. Ludvig var, som de belæste må vide, gift med Marie-Antoinette, der om de fattige sagde: "Har de ikke råd til brød, så giv dem da Kaj-kager." Kaj menes at være en af Maries mange elskere, det var naturligvis ikke populært at sige højt, så Kaj blev slettet af censuren.

Kommentar
Fra : sebberdii

Dato : 03-01-13 18:32

Haha har fun2, hvor har du den viden fra?

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-01-13 18:38

fun2 kan også skrive eventyr ligesom HC Andersen.

vic200

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-01-13 18:40

Det skal retfærdigvis siges at ovennævnte blot er én af flere teorier om Kaj-kagens oprindelse. Andre mener at den blev skab til ære for Kaj Ikast, farven skulle ifølge denne teori være inspireret af Kajs ansigtsfarve, når han sejlede med storebæltsfærgen. Kaj Ikast var som bekendt medlem at den jyske trafik mafia, der fik gennemført storebæltsforbindelsen, mest fordi Kaj ikke kunne lide at sejle.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-01-13 18:48

Viki har naturligvis også deres at sige om Kaj-kager:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kajkage

Bemærk at kaj-kager også er/var kendt som Kermit kager, frøen Kermit blev født i 1955, så Kaj/Kermit kager er muligvis ældre end Andreas makker.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-01-13 21:27

Jeg kan ikke mindes, at have set en Kaj-kage da jeg var barn (er født i '64), men jeg så Kaj og Andrea på TV om morgenen inden jeg gik til skole i 1. klasse.

Så jeg er overbevist om, at Kaj og Andrea kom før Kaj-Kagen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-01-13 21:28

Ny viden giver nye muligheder

Jeg spørger ingeniøren http://ing.dk/debat/17209

I

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-01-13 22:46

Man kunne også spørge:

Hvem kom først Rudolf med den røde tud eller Rudolph med den røde klud?

Godkendelse af svar
Fra : sebberdii

Dato : 23-02-13 08:12

Tak for svaret fun2.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-02-13 09:07

Citat
Kaj blev slettet af censuren

Mon ikke han blev slettet af glasuren i stedet?

Kommentar
Fra : Melle93

Dato : 03-04-13 15:38

"The Frog cake is a dessert in the shape of a frog's head, composed of sponge cake and cream covered with fondant. It was created by the Balfours bakery in 1922, and soon became a popular treat in South Australia." - http://en.wikipedia.org/wiki/Frog_cake

Mon ikke at kagen stammer herfra? :) om så navnet "kajkage" først blev brugt EFTER at Kaj og Andrea blev vist i tv'et, det ved jeg ikke noget om.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-04-13 19:41

Det var da et spændende opslag du der kom med Melle93

Under rejste til Frankrig i begyndelsen af 1920'erne, fandt Gordon Balfour, nevø til John Balfour, (som var en af de medstiftere af Balfours Bakery), inspiration for frøen kage i europæisk konfekture . [ 4 ] Frøen kage blev indført af Balfours i 1922 efter Gordons tilbagevenden til Adelaide , i en tid, hvor tearooms stadig var populær i byen. [ 5 ] Det blev snart kendt som Balfours maskot, [ 5 ], og har traditionelt kun blevet solgt i South Australia., [ 4 ] selv om de nu sælges i Victoria, New South Wales og Queensland samt.
De oprindelige frø kager var grøn farve, og grøn er fortsat det mest populære af de muligheder, men chokolade og pink farvede udgaver blev senere føjet til rækken. [ 5 ] Hertil kommer, mens frøen motiv dominerer, har særlige lejligheder resulterede i en svagt forskellige designs - såsom julemanden og snemand kager frigives under jul sæsoner og "Chick" kager omkring påske. Frog kager har også blive frigivet i farverne på Adelaide Football Club . [ 1 ]
Frog kager har længe været betragtet som en South Australian ikon, og er til tider blevet brugt til at hjælpe med at fremme staten. [ 5 ] For eksempel blev i 2001 frog kager givet til dommere i løbet af Joan Hall 's endelige banen i en vellykket forsøg på at vinde 2007 Verden politi og brand Games for Adelaide. [ 6 ] Mens der har været tongue-in-kind og satirisk forslag til at bygge monumenter til frøen kage, såsom der er fremsat af Peter fest , [ 7 ], en mere realistisk erkendelse af frøen kage kom i 2001, da det var et af de første elementer, der skal vælges som en South Australian Icon af National Trust of South Australia i den 165. årsdagen for staten, [ 8 ], tilføjer frøen kage til National Heritage Listing som en "bevægelig aktiv". [ 3 ]

Acland Street bageri i Melbourne, Victoria viser efterligning frog kager til salg i højre side af billedet.
Historisk set har frøen kage solgt godt for Balfours, og til tider salget har toppet som reaktion på begivenhederne omkring selskabet. Da virksomheden blev placeret i betalingsstandsning i 2000, en kolonne i The Advertiser af Rex Jory opfordrede til folk til at støtte selskabet ved at købe kager, og som svar salget fordoblet til et "all-time high". [ 9 ] Tilsvarende 2001 inddragelse af frøen kage som en South Australian ikon oplevede en tilsvarende stigning i salget. [ 4 ] Den succes frøen kage har ført til efterligninger, og som svar Balfours registreret både navn og formen af produktet som et varemærke under 2001