/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine-tromle er blevet grå og mat
Fra : larslyn
Vist : 1859 gange
20 point
Dato : 02-01-13 14:18

Min sprit-nye vaskemaskines tromle blev mat og grå efter en vask eller to. Den vasker fint, alt fungerer godt, og jeg doserer omhyggeligt vaskemidlet, som der står på pakken.
Den gamle vaskemaskine fik samme symptom, kort tid før den døde.

Hvad går galt?

Venlige hilsner
Lars

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-13 15:44

Jeg vil tro at det er kalk eller en forbindelse mellem vaskemiddel og kalk.
Brug calfort eller et tilsvaremde middel.

Når du skal dosere vaskemidlet skal du kende vandets hårdhed og vandvolumen i karret, for at kunne gøre det korrekt.
Hvis du har en builligmaskine med plast kan det også skyldes et aggressivt vaskemiddel med blegemiddel i. eller et tilsvarenmde aggressivr pletmiddel.
Hvike og hvor meget middel bruger du.

Kommentar
Fra : larslyn

Dato : 02-01-13 16:13

Tak for svaret.
Det er en vældig fin topmodel fra LG. Vandets hårdhed ca. 14 dH. Vaskemiddel (pulver) "Coop Änglamark" uden blegemiddel, som jeg har brugt i mange år med stor tilfredshed og aldrig før den slags tromlemisfarvning. 50 ml vaskemiddel til 3-5 kg tøj.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-13 19:03

Hvis du vasker murer- eller struktørarbejdstøj, kan tromlen blive mat af skurende eller ætsende partikler (sand og cement). Vaskemidlet er noget af det bedste, der kan købes her til lands.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-13 22:08

Dit vaskemiddel er fint. Om doseringen er rigtig afhænger mere af vandmængden end af tøjmængden. Dog justere moderne maskiner vandmængden en del efter tøjmængden.

Men prøv en kogevask med rigelig tilsat calfort.