/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Varmepumpe - bør den slukkes om vinteren
Fra : Oldboston
Vist : 740 gange
100 point
Dato : 01-01-13 07:30

Varmepumpen sidder i et fritidshus, der bruges på alle tider af året. God varme, god energibesparelse.
Men der kan være en måned eller to, hvor huset ikke bruges, især i januar kvartal. Bør man så slukke helt for varmepumpen (så er der lige så koldt i huset som før i tiden, hvor elradiatorerne var sluttet om vinteren). Eller bør man lade varmepumpen stå på 10 grader og køre hele vinteren igennem? Hvad mener I? Fritidshuset er et muret hus, men ikke ret godt isoleret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-01-13 08:38

Den sluger strøm, så?

Har du ellers lukket for vand, så ville jeg også slukke for EL
Den kan da rimelig hurtig varme hytten op igen.

Ellers undersøg om den på en eller anden måde kan fjernstyres, i tilfælde af at i ville på
uanmeldt besøg.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-01-13 08:54

hvis det handler om at holde huset frostfrit vil jeg anbefale at montere en extra termostat med extern føler der plaseres i gulvhøjde.Så stilles den på 1 til 2 grader og varmepumpen på feks 10 grader-på den måde vil du spare maser af strøm-har haft en sådan installation kørende i 4 år med virkelig godt resultat -dog med elradiatorer, men disses indbyggede termostater kan i praksis ikke stilles til uder 6-7 grader og det er jo alt for højt hvis det kun er frostfrihed der ønskes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-13 12:01

Et hus behøver normalt ikke at holdes frostfrit, hvis ellers vandinstallationerne er tømt.

forbruget fra varmepumpen er måske overkommeligt hvis du får en termostat som regulere ned til ca. +2° .
Pumpen kan have godt af at køre lidt engang imellem, uanset temperaturen.
Selv om sommeren bør den køre ca. 5 minutter en gang om ugen. Det handler om at fordele olie og holde pakninger smidige.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-01-13 12:38

Lad nu være med at spørge ikke fagfolk om sådan noget.

Valget er dit. Enten tømmer du for vand og lader huset stå uopvarmet, ellers bruger du den ret fornuftige 10° funktion, der iøvrigt er et krav på at varmepumper idag. At forsøge sig med at overliste varmepumpens styring og forsøge sig med ekstern styring til 1 - 2° er håbløs og er dømt til fiasko. Stopper du varmepumpen eksternt fra, jager du en pind i afrimningslogikken, og stoppes den f. eks lige inden en afrimning, går det galt når du starter den igen, idet den så så ikke får sig gjort ren for is. Det vil medføre tilblokning ret hurtigt. Ligeledes vil en for lav kondenseringstemperatur medføre at den ikke vil kunne tilvejebringe tilstrækkelig energi, til at få isen smeltet. Rent kølemæssigt er opretholdelse af kun 10° (og for Panasonics vedkommende 8°) på randen af hvad man overhovedet kan man en klimavarmepumpe!

Så enten holder du huset på de 10° eller undlader at varme. Mit valg ville klart være at holde huset på 10°. Det har huset helt klart bedst af. En god fjernbetjening med returnering af alarmer ved strømudfald og for lav temperatur er et must i sådan et fritidshus. Er huset ringe isoleret, er det dumt ikke lige at få smidt et par 100mm ekstra på, eller endnu bedre, få blæst et lag papiruld ind i tagrummet. Det koster ikke specielt meget, og lønner sig virkelig.

Kommentar
Fra : lan71

Dato : 01-01-13 13:33

Vil anbefale at lade den køre på 10 grader eller måske lidt mere og vurder, om strømforbruget ud fra måleraflæsning i perioden er noget du kan acceptere.

Har tidligere haft et træ fritidshus på 50 m2 med varmepumpe i 20000 kr´s klassen, hvor den kørte på 17 grader hele vinteren med forbavsende lavt elforbrug. Ved min varmepumpe var 17 grader det lavest mulige (alternativet var at være slukket), da det blev påstået, at det kostede for meget at varme huset op fra en temperatur under 17 grader.

Hvis det er en billig varmepumpe, kan den måske risikere at fryse til i en evt. periode med hård frost.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 01-01-13 13:54

Lad den køre, men pas på at den ikke iser til ved snefygning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-01-13 14:53

Korrekt er det at de ældre anlæg ikke kunne køre 10° funktion. Dette dog et krav idag. De forskellige modeller håndterer det ret forskelligt, men mærkevarerne klarer det normalt ret godt. Der findes normalt ingen indstillingsmuligheder mellem 16/18 ° og 10°. Dvs enten grundvarme eller rigtig varme. De 10° er fint, idet man normalt samtidig tvinger høj ventilatorfart og dermed får en god bestrygning af huset. Men anvendelse af en SMS fjernbetjening kan man så stille på 20° f. eks 4 timer før man ankommer og med mindre der er minus meget koldt klares dette så således huset er dejligt lunt når man kommer. Men man bør satse på de gode modeller fra Panasonic, IVT, Mitsubishi og holde sig langt fra kineserne (Appliance, Seasonair osv osv). De fleste af kineserne har kollossale problemer med afrimning og virkningsgrad og sågar drift uden Tude < 0°.

Og det er idag forbudt for ikke fagfolk at selvmontere.

Men svaret på spørgsmålet er: Det er bedst at holde lidt varme på huset. Brug 10° funktionen. Brug sommeren til at opgraduere isolationen lidt - det lønner sig. Få en SMS fjernbetjening - de fleste kan også bruges til indbrudsalarm og melder alarm ved svigt i strømmen, for lav temperatur osv. Er det en billigt Harald Nyborg/Bilka pumpe, kan udskiftning til noget ordentlig godt svare sig, idet billig-kineserne oftest kun kan præstere energiklasse C D E eller F, hvor de "fine" kan præstere A+.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 01-01-13 14:55

Iøvrigt er snefygning sjældent problemet, hvorimod isslag og rimfrost er langt mere problematisk. Men en korrekt monteret pumpe plejer at klare skærene (VP'en skal hæves over terrænet - gerne 30 cm eller mere).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-13 19:37

Nej selvfølgelig skal varmepumpen køre efter sine specifikationer, hvis den overhovedet skal køre. Men der er da ikke noget galt i at sommerhuset indvendig nøjes med 2° selv om pumpen indvendige dele kører lidt varmere. Den eksta termostat , hvis man bruger sådan en , skal da kobles, så den ikke generer pumpens korrekte funktion.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 01-01-13 19:42

Tak for svaret 3773. Tak fordi du svarede så udførligt, man kan mærke,. at du har forstand på det, du udtaler dig om. Det var et godt svar, som jeg kan bruge. Venlig hilsen Oldboston

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-01-13 19:47

Modsat Transor ved jeg en anelse om emnet Oldboston. Hvad er det for en varmepumpe du har?