/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tunmousse
Fra : Chirkeline
Vist : 755 gange
50 point
Dato : 28-12-12 22:07

Sidste år, til nytår, ville jeg rigtig gern have tunmousse, så derfor gik min "ingen koge kunst" igang med at finde en opskrift på nettet og prøve... resultatet blev en fuldstændig fiasko.

Nu sidder jeg så her et år efter og har mega lyst til tunmousse igen, så HJÆÆÆLP er der ikke en af jer der ligger inde med den bedste opskrift?

Hvis du gør så please del den med, så mange detaljer at selv en klovn i et køkken ikke kan lave noget galt

Tak

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 60 point
Dato : 28-12-12 22:42

Jeg har lige været til en julefrokost hvor følgende opskrift var anvendt:

http://www.arla.dk/opskrifter/Tunfiskemousse/

Det er den uden husblas, men der er også en med.

Jeg foretrækker denne- den smagte virkelig godt og så var den pyntet med store rejer.

god fornøjelse

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-12-12 22:44

iøvrigt velkommen til kandu.dk

Jeg synes der er mange gode mennesker her, som til enhver tid vil forsøge at hjælpe med svar.

så bliv du bare her

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 28-12-12 22:50

Tak for velkomsten

Jeg fik siden anbefalet af en god veninde, og så hoppede jeg jo straks herind :)

Håber da også at jeg bliver her :) mindst til årets udgang

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-12-12 23:30

Der plejer at være mere aktivitet omkring madlavning. Måske du har ramt et uheldigt tidspunkt. Det kan være der kommer flere forslag imorgen. Eller det kan være, at det bare lige er den opskrift som andre også synes er den bedste.

Iøvrigt kan man få Karolines køkken på en app. til mobilen- det er et fantastisk godt redskab, især lige når man står og skal købe ind og det er altså gode opskrifter.

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 28-12-12 23:35

app'er kan man vist ikke få til min gamle nokia ;) men ellers super idé til en køkken-klovn som mig

Ja nu må vi se om der kommer andre forslag, ellers bliver din eller karolines nok prøvet af her i huset til nytår ;)

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-12-12 09:43

Den opskrift smuller54 kom med, er ret go, men jeg ville udskifte citronen med lime, da der bruges smør, og lime giver den lige lidt mere modstand en citronen gør. Jeg putter desuden majs i og meget meget meget fint ½ hakket løg og lidt karry og paprika i.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-12 11:48

Jeg er enig med valget af opskriften fra Arla, jeg bruger dog lidt mindre smør, da jeg synes, den er lidt for fed. Erstat med lidt mere creme fraiche.

Godkendelse af svar
Fra : Chirkeline

Dato : 30-12-12 18:27

Tak for svaret smuller54. Så er tunmoussen lavet, og jeg tror jeg har fundet fejlene fra sidste år, smøret havde jeg vist ikke blødt nok og for lidt creme fraiche :)

Nu glæder jeg mig bare til i morgen hvor tænderne sættes i det

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 30-12-12 22:12

Arlas opskrift er ekstremt fed - omkring halvdelen er ren smør. Her er den rigtige:

Opskriften er til 6 personer, men så skal man portionsanrette, for alle vil have mere. Man bør gøre sig selv den tjeneste at lave dobbelt portion, for så er der måske lidt tilbage til dagen efter.

1/4L Creme Fraiche
1 Løg
Saft fra 1 citron
2ds tun i olie, men kun olie fra den ene
1,5DL Piskefløde
5 blade husblas
1 glas rød stenbiderrogn

Husblas lægges i blød i en skål vand.
Creme Fraiche, løg, citronsaft og tun blendes (i en rigtig blender).
Husblassen vrides og overhældes med et par skefulde kogende vand til den er helt flydende uden klumper. Lidt af massen fra blenderen hældes over og der røres. Den flydende husblas hældes i blenderen mens der blendes. Det hele hældes i en skål der stilles i køleskab en times tid, indtil det er stivnet en smule.
Piskefløde piskes til flødeskum og sammen med caviar vendes det i tunen. Smag til med salt, hvid peber og hvidvinseddike. Hældes evt i forme eller en serveringsskål og stilles i køleskab til den er stivnet. Kan pyntes med citronmelisse, brøndkarse eller cherrytomater. Serveres med brød og citronbåde.