/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kalvemørbrad nytårsaften& chokolademouse
Fra : steenfibiger
Vist : 636 gange
200 point
Dato : 28-12-12 21:59

Har I en god opskrift til helstegt kalvemørbrad nytårsaften? Skal den marineres først? Skal den i stegepose? Hvor lang tid skal den have i ovnen og ved hvilken temperatur?
Jeg har købt Hansens chokolademouse, som jeg tør op i køleskab 3 timer før serveringen. Hvad skal jeg pynte den med? Flødeskum? Mangofrugt?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 28-12-12 22:56

puha det var mange spørgsmål på én gang.

For at starte med desserten, så ville jeg anbringe en lille klat flødeskum og nogle frugter- du kan optø fra frost- en blandet pose med hindbær, blåbær mv.

Med hensyn til stegen - så har den da bedst af, at ligge i marinade i nogle timer i en pose.

Jeg kan næsten bedst henvise til en opskrift som jeg selv ville følge, hvis jeg stod i din situation, men det kan være der er andre der har bedre erfaringer- jeg valgte denne:
http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=461

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-12-12 12:01

Hejsa.
Din mørbrad gnider du godt med salt og peber. Bruner den på alle sider på en pande.
Varm ovnen op i mens til 220 grader,og læg den på et stykke bagepapir.

Steg den i ca 20 min. Alt efter størrelse. Tag den ud og lad den trække i 15 min pakket ind i staniol og et viskestykke. Så holder den sig varm.
Skær for og server.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-12 12:38

Du skriver ikke, hvad du vil servere til kalvemørbraden?

Mangler du idéer til tilbehør / sovs??

Du kan jo også vælge at lave den indbagt, det er en festlig måde at servere stegen på til en nytårsaften:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift-hverdagsmad.php?id=14328%5C

mht chokolademoussen så ser det festligt ud, hvis du kan få fat i spiseligt guldstøv (køb evt hos Specialkøbmanden eller konditoren) og så med en mango-coulis (kold mango sovs).
Du kan også lave den lidt utraditionel og drysse lidt lakridspulver på. Hvis du portionsanretter, så kan du også pynte med en chokoladekringle. Jeg ville ikke selv bruge flødeskum, for jeg synes, det er for meget fedt. Så hellere frisk frugt (kiwi, mango, appelsinbåde uden hinde eller lign.) .

Få evt inspiration på billedet her:

http://www.hotvegan.dk/Blog/files/d7906d3c6c1d7b41dc00f880f7a9cb46-53.php

kig nederst på siden

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-01-13 21:31

Tak for svaret smuller54. DEt var en udmærket inspiration og resultatet blev vellykket. Godt Nytår