/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Røg/sod lugt
Fra : jepser30
Vist : 529 gange
35 point
Dato : 28-12-12 21:35

Jeg havde et lille problem i julen at en advents krans gik i brand og heldigvis ødelagde den ikke andet end dugen og det fad den stod på og så lavede den en brandskade på spisebordet som ikke kan repareres. Heldigvis havde vi røgalarmer der advarede os i tide så vi kunne vågne og slukke flammerne.

Desværre er der stadigvæk en lugt i det område af huset hvor branden var, men der er ingen genstande i huset der kan afgive lugten... Hvor kommer lugten fra?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-12 23:06

Den sidder i vægmalingen, loftmalingen, møbelstoffer, kort sagt alt, som kan udveksle luft og lugt med omgivelserne. Et gammelt husråd i den sammenhæng er: Sæt små flade skåle eller tallerkener med eddike i overalt hvor lugten er. Brug bare den billigste lagereddike fra Fakta, ALDI eller Netto; eddikesyre er nok for stram til jobbet. Hvis Du har en stueventilator, som kan få eddikedampene godt rundt i lokalerne, så brug den og tag på indkøb nogle timer. Vel hjemkommet hælder du eddiken i vasken og laver ordentlig gennemtræk fra den ene side af huset til den anden i ti minutter, redder nedblæste potteplanter, hvis du ikke har bragt dem ud af farezonen, og åbner igen for radiatorventilerne (dem havde du jo lukket under gennemtrækken).
Det burde tage det meste.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-12 23:08

Åhjo forresten: Det brændte bord står også og afgiver tjære-/røglugt, så vask det af med eddiken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-12 23:35

Spild ikke tiden på eddiken.
Luft ud fem gange om dage i den kommende tid.

Vask alt som kan vaskes , inklusiv gulv vægge loft, gardiner møbler osv. med grundrens.
Det der ikke kan vaskes sætter du ud til gennemluftning i et par dage.

Husk også at vaske gulvbrædderne på undersiden, hvis du har revner i gulvet.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 28-12-12 23:43

Vi har prøvet at have en brandskade i stuen. Det kunne vi ikke gøre rent selv, lugten var bredt sig overalt i huset.
"Skadeservice danmark", jeg skal saft susemig lige love for, at de kan gøre rent, 3 damer en dag og alt var rent. Vægge lofter, i skabe, murstensvægge nedvasket, gulvtæpper drysset med pulver og renset, blomster, ja alt. De må have midlerne der virker. Bagefter fik vi en apparat med væske op på loftet, den tog lugten i isoleringen.
Men de sælger måske ikke midler til dette, det ved jeg ikke, men midlerne findes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-12 23:47

Citat
Heldigvis havde vi røgalarmer der advarede os i tide så vi kunne vågne og slukke flammerne.

Citat
Desværre er der stadigvæk en lugt i det område af huset hvor branden var

Det er så de røggener du må leve med et stykke tid, når du ikke slukker adventskransen før du lægger dig til at sove.

Du skal da være glad for, at en røgalarm kunne vække dig, så ikke hele hytten brændte ned.