/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kontanthjælp
Fra : mdk
Vist : 4586 gange
20 point
Dato : 05-06-03 11:54

Hvilke muligheder har jeg for kontanthjælp hvis jeg selv har sagt mit job op?
Jeg har faste ugifter for ca. kr. 6200 md. Men de satster jeg har set, kommer slet ikke i nærheden af det. Vuderer man ikke ikke ydelsen på baggrund af den enkeltes udgifter?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 12:07

Du har sagt dit job op. Er du medlem af en a-kasse? Hvis du er det kan du om ca. 5 uger få undetstøttelse. Jeg tror at det bliver svært med kontanthjælp, der kan dække en fast udgift på 6200 pr md. Du må da have haft en rimelig god indtægt, hvorfor så sige jobbet op?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 12:10

Hvis du selv har sagt dit arbejde op så er kontanthjælpen tilbagebetalingspligtig indtil den dag du kommer i aktivering. Ydelsen bliver ikke fastlagt på baggrund af dine udgifter, men man kan i nogen situationer få engangsydelser hvis udgifterne er husleje o.lign...... lån osv. skal kommunen ikke betale, og du må derfor genoptage afdrag efter du har fået arbejde.
Husk at du først er omfattet af hjælp fra den dag du personligt stiller op på kommunen

***Eric***

Kommentar
Fra : mdk

Dato : 05-06-03 12:29

jeg er ikke medlem af en akasse. sagde op pga dårlig trivsel.
hvordan og hvorledes med feriepenge. Jeg sagde op inden jeg fik afholdt de 5 ugers ferie. Får jeg den optjente ferie udbetalt iform af feriepenge?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 12:38

Hvis du har optjent feriepenge til udbetalig i dette ferieår, har du krav på at få dem udbetalt. Hvor lang tid var du ansat det sted, som du sagde op. Jeg tænker på i hvilken periode?

Kommentar
Fra : mdk

Dato : 05-06-03 12:42

jeg var ansat 2 år. 27/3-01 - 31/5-03.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 05-06-03 12:45

Det er vigtigt at få afklaret, om du bor alene og har børn hos dig eller ude. Dette er bestemmende for satserne, som IKKE bunder i dine udgifter, og nej, du ikke få dem dækket selv af højeste sats.
Som uffe29 skriver er der tilbagebetalingspligt, hvis du har opsagt dit arbejde ubegrundet. Denne vurdering foretages af kommunen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 12:53

Hvis du ikke i forbidelse med din opsigelse har fået udbetalt evt. tilgodehavende, har du krav på at få dine feriepenge udbetalt. Det vil være en god ide at kontakte de sociale myndigheder snarest muligt. Tal med en socialrådgiver, som kan vejlede dig med det problem, som du har. Du skriver at du sagde op p.g.a. dårlig trivsel, blev du moppet? Jeg kender ikke til dit personlige, men måske er der en løsning.

Kommentar
Fra : mdk

Dato : 05-06-03 13:01

Mange tak for de mange kommentarer. Det ser muligvis lidt lysere ud

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 13:08

Jeg har forståelse for at du ikke kan skrive alt på denne side, men det er vigtigt at du kontakter de sociale myndigheder snarest muligt, hvis du ikke meget finder dig et andet job. Selv om du får feriepengene udbetalt, syntes jeg at du skal kontakte kommunen, feriepengene er jo kun en stakket frist. Held og lykke med dit forehavende.
Hilsen ans

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 05-06-03 15:30

Ja jeg ved godt det her ikke er noget du kan lide at få at vide, og mange er sikkert også uenig med mig,men jeg mener nu "du ligger som du har redt"

Jeg kan IKKE forstå hvorfor man ikke sørger for at forsikre sig ved at være medlem af en A kasse (der er ingen der tvinger en til OGSÅ at være medlem af fagforeningen også, hvis man ikke har lyst)

Når man så kommer ud for en situation som din så regner man det som en selvfølge at man bare kan få bistandshjælp, som vi ALLE er med til at betale, bare fordi man ville bruge penge på andre ting end forsikre sig selv, så jeg vil sandelig håbe at det du evt. får er med tilbagebetalingspligt.

Det er simpelt hen for dumt at man bare tror samfundet skal betale.

Bantam

Kommentar
Fra : briani

Dato : 05-06-03 15:44

Hej Bantam
Vil bare lige sige,at jeg er 100% enig i alt det du skriver.
Mvh Og en forsat god dag
Brian

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 15:45

Til bantam
jeg tror ikke at mange er uenig i det du skriver. Det er "forholdsvis" billigt at være medlem af en A-kasse. Det er en god forsikring at have. Desuden er understøttelsen også større end bistandshjælp. Understøttelsen er ikke tilbagebetalingspligtig, men det er bistandshjælpen, når man selv er skyld i manglende indtjening

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 16:37

øhh..Understøttelsen er ikke tilbagebetalingspligtig...ganske korrekt...men her får man bare 5 ugers karantæne istedet

For børnefamilier (+2 børn) som har brug for institution og boligsikring kan det bedre betale sig at modtage den lavere bistandshjælp....

Jeg er for såvidt enig, men det er systemet der skal laves om....ikke folks indstilling

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 16:47

Til Uffe: Jeg er klar over at der er 5 ugers karantæne. Derfor skal man også tænke sig om før man siger sit job op. I det tilfælde, der her er tale om er pågældende ikke medlem af en A-kasse, derfor burde man have tænkt sig ekstra meget om.
For børnefamilier med 2 børn, som har brug for institution????, Hvis man ikke har noget arbejde, så kan man jo selv passe sine børn. Er det din eller min indstilling, der skal laves om???????

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 17:31

jeg er enlig, og læser derhjemme til MCSE, men selv om jeg var "arbejdsløs" så skulle mit barn aligevel afsted for at have nogen at lege med....kammeraterne er jo i fritidshjem..... Det var de ikke i gamle dage

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 17:40

Til Uffe 29
Jeg ved jo ikke om den, der startede dette indlæg er enlig, gift eller har børn. Alligevel syntes jeg ikke at man skal tænke som du gør. Det kan ikke være rigtigt at man bare siger sit job op og så skal det offentlige forsørge en. Det var slet ikke det, der i begyndelsen blev spurgt om, men du har bragt det på bane.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 18:03

Det syntes jeg da heller ikke man bare skal opgive sit arbejde, og lade systemmet betale.....men:
1) Langt størstedelen af dem som får tilkendt revalidering er bistandsklienter
2) På bistandshjælp er der ikke karantæne, og man kan komme i aktivering indenfor 1 uge
3) For børnefamilier (+2 børn) som har brug for institution og boligsikring kan det bedre betale sig at modtage den lavere bistandshjælp....Dette giver større boligsikring og friplads hvilket giver flere penge udbetalt
4) man skal bare være dansk statsborger for at modtage....det koster ikke

Jeg så meget meget meget gerne systemet lavet om.....Men jeg kan da ikke fortænke folk i at spekulere i det
Hvem vil betale penge for at få mindre penge og muligheder end dem som ikke betaler.

Jeg ville ikke starte en diskution om hvad der er rigtig eller forkert....jeg konstaterede bare at det er systemet der er rådent.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 18:18

Til Uffe 29
Det er som om du kender pågældende, du bliver ved med at fortælle om 2 børn? Ved du om pågældende har to børn. Der nu en større glæde ved at arbejde. Du skriver at du selv læser. Klarer du dig ikke økonomisk?

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 05-06-03 18:20

hej mdk.
OK, som du har hørt, ville det ha` været rigtigt smart med en A-kasse/fagforbund ( dumme penge at spare ) Derved kunne du ha` sygemeldt dig, og næstefter modtage en fyreseddel fra din arbejdsgiver UDEN karantæne. Nu har du selv opsagt dit job, og det er korrekt, at denne er mod tilbagebetaling. Desuden vil din feriepenge være at betragte som "formue" og dermed fratrukket din bistandshjælp. Så længe du selv har "midler/penge" får du intet fra kommunen (eller det bliver fratrukket)
Næste gang du får job, så meld dig dog ind i en A-kasse, så er du MEGET bedre sikret/stillet
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 20:34

hmm...melder mig ud af diskutionen...læs evt. hvad jeg skriver...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 20:36

iøvrigt +2 betyder 2 eller flere....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-03 21:07

Til Uffe 29
Har du kendskab om "mdk" har børn? Jeg er godt klar over at +2 betyder 2 eller flere.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-06-03 23:02

nej...ingen kendskab, og derfor er denne diskution unødvendig

Den kommentar som jeg kom med her http://www.kandu.dk/dk/spg/16552#152726 og som var indledning til denne diskution, var:
1) En konstatering af at bantams kommentar ( http://www.kandu.dk/dk/spg/16552#152688 ) omkring forsikring i nogen tilfælde var en dårligere løsning... prøv at fortælle en enlig mor/far til 3 børn at de skal betale 900 kroner i måneden så de kan få 1000 kroner mindre udbetalt hvis de bliver arbejdsløs

2) En konstatering til din kommentar http://www.kandu.dk/dk/spg/16552#152700 hvor du skriver ""Understøttelsen er ikke tilbagebetalingspligtig, men det er bistandshjælpen, når man selv er skyld i manglende indtjening""
På bistandshjælp kan du komme i aktivering efter 1 uge...Dette betyder at man får udbetalt for 1 uge, men at pengene skal betales tilbage....
Er medlem af en A-kasse så får du 0,- kr i 5 uger.....Men kan gå på kommunen og få hjælp..... Om man får fuld bistand mod at pengene skal betales tilbage, eller man kan få overlevelses-hjælp på 1200+husleje ved jeg ikke, men hvad er fordelen

jeg konstaterede bare...... og syntes det her trækker for langt ud........

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-03 06:51

til mdk: er du enlig og har du børn?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-03 09:55

Ja så er det ca. et ½ år siden spørgsmålet blev stillet. Problemet må nu være løst. Kunne du ikke lukke dit spørgsmål ved at acceptere et af svarene?

mvh ans og god jul