/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
langtidsstegning ribbensteg - dagen før?
Fra : ingelein
Vist : 1094 gange
50 point
Dato : 25-12-12 15:11

Hej
Jeg skal til den igen - efter at have stegt and juleaften. Nu gælder det en ribbensteg til 2. juledags frokost. Den skal bare serveres til rugbrød og rødkål. Nu har jeg tænkt på om jeg kunne stege den allerede i dag for at undgå duften af steg i hele hytten i morgen. ????
Ellers må jeg jo til det i morgen. Hvem har erfaring? og kan jeg holde sværen sprød, hvis jeg evt. steger allerede i dag.
Alternativt kunne jeg skære sværen fra og først stege den i morgen efter at have stegt selve ribbensstegen i dag?
Mange hilsner Ingelein
Ps. Jeg kan lave mad, men det interesserer mig desværre ikke. Derfor mange madspørgsmål.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-12-12 16:19

Hejsa.
Du kan roligt stege den i dag/i morgen.

Når den er færdig så pakker du den ind i bagepapir så garanterer jeg dig sværen holder sig sprød.
Men den skal være kold først.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-12 17:50

Hej Pia
Tak for svaret -
Stegen skal selvfølgelig lunes inden den kommer på bordet. Hvordan vil den så arte sig?
Mange hilsner og god restjul til dig
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-12 18:01

Når jeg har en rest flæske- eller ribbensteg med sprød svær, så pakker jeg den ind i stanniol, men sådan, at stanniolen stopper lige ved sværen, så sværen ikke pakkes ind.

Så forbliver sværen sprød.

Sådan så jeg, at min mor gjorde.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 50 point
Dato : 25-12-12 19:55

Helt personligt, så synes jeg, at en ribbenssteg skal steges samme dag - ikke kun af hensyn til den sprøde svær (for den kan såmænd blive sprød igen i mikroovnen, hvis det er et problem), men også fordi kødet bare er bedre og mere saftigt den dag, den steges. Jeg synes ofte, at kødet har en tendens til at blive mere tørt og knap så saftigt dagen efter. Konsistensen er anderledes.
Men smag og behag er forskellig, så hvis ikke du mener, at du vil stå med stegeriet samme dag (man kan vel nå at lufte ud?), så kan du da godt stege den i dag.

Skal der ikke dufte lidt af steg her ved juletid?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-12 20:26

Hej pifo
Tak for svaret. Jeg har også bestemt mig for langtidsstegning i morgen, selvom jeg ikke bryder mig om hverken duften eller at det skal være i sidste øjeblik, hvor der er så meget andet, der skal rettes an, skæres ud osv. Sådan noget brandvarmt noget, som skal håndteres er ikke min livret. Men nu har jeg bestemt mig for at stegen bare kan være færdig 1 time før serveringen. Så holder den sig såmænd lun nok, hvis jeg pakker staniol omkring selve kødet.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-12 21:16

ingelein, stegen skal jo ikke være brandvarm umiddelbart før den skal spises, når det er til en julefrokost, den skal jo bare være lidt lun, så det er vist helt fint hvis den er færdig en time før den skal serveres.

Så er ovnen varm og ledig til evt. andre ting, der skal lunes.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 26-12-12 00:18

man kan også skære sværen af og lægge dem pænt på efter de er varmet i microen som gør dem sprøde igen. men ellers det med bagepapir er også fint , der bliver de heller ikke bløde :)
håber det blev godt det hele uden eller med lidt duft af flæskesteg

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-12-12 11:49

Ingelein.
Du sætter den bare i ovnen og luner den...har jeg altid gjort.
Gode sprøde svær forbliver sprøde.

God arbejdslyst.

Er selv lige blevet færdig med det samme + 40 frikadeller og hjemme gravet laks.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-12-12 11:56

God julefrokost

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-12 16:45

Tak for svaret pifo.
Det endte med at jeg stegte samme dag. Og da gæsterne var næsten 1 time forsinkede på¨grund af trafikuheld flere steder på motorvejene, gik det hele op i en højere enhed. Stegen blev god.
mange hilsner og godt nytår - Ingelein

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-12 16:52

Det var godt, at den blev god. Det er ikke altid skidt, at gæsterne forsinkes

Mine kom 10 minutter for tidligt, og det var ikke sjovt