/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad synes I om våbenloven i DK?
Fra : Tonganeseren
Vist : 806 gange
300 point
Dato : 22-12-12 15:34

Er våbenloven for lempelig herhjemme, og her tænker jeg på adgangen til at erhverve et utal af rifler i alle gængse kalibre - selv om man i realiteten kun har brug for 3 kalibre - nemlig .22LR, .22 magnum, .243 og 30-06?? Nåh - det var så fire kalibre.

Våbenloven omfatter også håndvåben. Er det rimeligt at et medlem af en skytteforening helt lovligt kan råde over 12 forskellige revolvere/pistoler i kalibrene fra .22LR til .357 magum?

Når en borger frit kan købe alle de våben, han ønsker sig, er amerikanerne så noget særligt i det henseende??

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-12-12 15:35

Duften af and breder sig. Vi holder reservejuleaften i aften. Mums.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-12 16:13

Citat
Hvad synes I om våbenloven i DK?
Skyd den......................

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-12-12 16:16

Den største forskel er vel, at i Danmark er det kun jægere og medlemmer af skytteforeninger, der kan købe våben, så hvad det angår, er amerikanere vel noget særligt.
Med hensyn til riffelkalibre vil jeg mene, at langt de fleste jægere kun har 1 eller 2, det er stadig mange våben, men de skal jo opbevares fornuftigt. Det største problem her i landet er vel alle de uregistrerede våben der findes.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 22-12-12 16:36

Hvis du er sikkerheds godkendt og du ikke kommer i konflikt med denne godkendelse, er våbenloven da helt i orden, borset fra de godkendes menneskers adgang til, at bære kniv det burde de selvfølgelig også have lov til.

Om du ejer en 243 eller en 338 WM kan vel ibund og grund være et fedt, hvis du har kriminelle tanker med dem, er de næsten lige farlige.

Jeg har heller ikke problemer med, at folk fra skytteforeninger har tilladelser til pistoler, hverken fin eller grov calb. også at de besidder flere af disse .

Det er ikke våbene som slår ihjel, men personen bag ved disse. Måtte springe for liv og lemmer idag, da en flok snothvalpe skulle over for rødt i en gammel Vectra, det er ikke Opelen, der er noget galt med, men fætteren som sidder bag ved styrepinden.

Våbenloven og grunden til at besidde våben, kan på ingen måde sammenlignes, når vi holder Danmark op imod f.eks. USA, og deres muligheder for bevæbning ser jeg nødigt praktiseret her hos os.

Så et rungende nej til amerikanske tilstand her i landet, det gearer bare volds spiralen endnu mere .

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-12-12 17:06

Jeg er fuldt ud på højde med din opfattelse - BW. Jeg går da også og afventer tillaldelsen til at få kløerne i en Colt 1911.

Mvh.
Tonganeseren
Yetiejer

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-12-12 18:04

Når alt kommer til alt, kunne de fleste drab eller drabsforsøg med skydevåben undgås, hvis omgivelserne skred ind, hvis de har mistanke om psykiske lidelser hos våbenbesiddere?

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 300 point
Dato : 22-12-12 18:18

Kære Tonganeser.

Jeg synes den nuværende våbenlov er passende til danske forhold - dog kunne jeg tænke mig en klar lempelse af knivloven, som jo overhovedet ikke forhindrer brug af knive i værtshus- og diskoteksmiljøerne, samt diverse bander. Her er det iøvrigt også ligegyldigt med skydevåben - hvis nogle af de betændte elementer ønsker at begå drab eller lign., ja så anskaffer de sig udstyr til det, uanset våbenloven. Det er den letteste sag af verden at anskaffe sig våben af enhver art, hvis man er på den "galaj" - men for os "normale" borgere er våbenloven tilstrækkelig !

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-12 19:08

Ham jeg snakkede med her, syntes godt om våbenloven.
Og som han siger:" Nu går rævejagten ind".
http://peecee.dk/upload/view/395336/full

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-12-12 14:09

Mvh.
Tonganeseren

Egentlig tror jeg, at Mikkel er i ildkamp med en riffelinstruktør i Ølsted. Instruktøren plejer jo at skyde til ræve på en afstand af 300 meter, og derfor er det godt at se, at Mikkel endelig er ved at skaffe sig lidt retfærdighed.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-12-12 15:50

Tak for svaret Provsten1.

Og en velsignet jul til dig og dine + en lige så vlsignet jul til alle deltagere på hjemmesiden. Nøj, hvor det sner herovre på djævleøen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 24-12-12 08:02

Kære Tonganeser.

Mange tak for point !
Du og din familie ønskes ligeledes en glædelig jul og et godt nytår.

De venligste hilsner
Provsten1
Multi-X