/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forskellige korrespondancer på M1 og M2
Fra : taras
Vist : 921 gange
25 point
Dato : 22-12-12 02:31

Hej
Jeg er ved at mure ledninger inde i mit nye køkken.

I den forbindelse vil jeg have 2 b-korrespondancer, 2 lampeudtag, 2 dobbelt afbrydere.
Alt er forstået, og jeg har det rette antal leder mellem kontakter og lampeudtag, ingen ko på isen der.

Men her kommer så det punkt, hvor jeg bliver usikker...
Idet at jeg har ført en ekstra 3-leder mellem de 2 lampeudtag (2 er egentligt nok), har jeg principielt mulighed for at føre begge korrespondancer igennem begge lampeudtag, så mit spørgsmål er ret simpelt...
Må man føre den ene korrespondance kreds i M1 og den anden kreds i M2 i begge lampeudtag?

Og nej, jeg behøver ikke en løftet pegefinger omkring autorisation, jeg trækker kun kablerne sammen med min murer.
Og nej, jeg har ikke tænkt mig nogen flex rør.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-12-12 06:12

? Du vil have 2 korresp. Og 2 dob afb dvs 4
1 dob korresp kraver minimum en 7 leder i mellem afb.

Hvis det kun er 2 korresp.
Så ville jeg i den ene ende gøre følgene 3 leder forsyning til afb/stik, 2 - 5 leder i mellem dob korresp afb1 og dob korresp afb 2 og fra dob korresp afb 2, 1 - 5 leder til lampeudtag 1 og fra lampeudtag 1 til lampeudtag 2 en 5 leder

Dvs i den ene ende har du 13 ledninger og i den anden ende 15 ledninger og i lampeudtag 1 10 ledninger og lampeudtag 2 5 ledninger ( så ville du have begge tændningen i begge lampeudtag ) og du vil ikke komme ud i at skulle bruge blå ledning som nul og faseførende ledning og minimum af kabler i hver ende, og i hver ende bør du have stikkontakt under afbryderen for at have plads til alle ledningerne

Husk at du i henhold til sb kun må opsætte stikkontakter med jord dvs INGEN dob stikkontakter

Hvis det er 4 tændningen du vil have 2 korresp og 1 dob afb så ville jeg lave kiptænding

Kommentar
Fra : taras

Dato : 22-12-12 13:05

Nu er det således at begge afbrydere er forsynet.
Dvs. at 3 ledere fra hver enkelt korrespondance afbryde til den anden er nok... altså 6 i alt (2x3 da jeg ikke havde noget 7 leder kabel).
Der løber 3 ledere op til lampeudtag X; N+J + N-retur fra kreds 1.
Der løber 3 ledere op til lampeudtag Y; N+J + N-retur fra kreds 2.
Sidst men ikke mindst løber der 3 ledere mellem lampeudtag X og Y, således at N(1)-retur fra lampe X, kommer over til Y og visa versa.

Tog lidt tid at regne den ud, men jeg bruge så få leder som muligt, har mulighed for at have begge kredse i begge lampeudtag (X på M1 og Y på M2).
Derfor spørgsmålet... må Kreds 1 køre i M1 og Kreds 2 køre i M2 i begge lampeudtag?

...alternativt, dropper jeg ledningen mellem de 2 lampeudtag, og så bliver den 3 leder op til lampeudtagene blot retur fra samme kreds.

Got it?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-12-12 13:52

FUSK.........

Kommentar
Fra : taras

Dato : 22-12-12 15:20

Uddyb venligst hvorfor det er fusk?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-12-12 16:00

Man bruger da ikke så mange stykker 3x1,5 til sådan noget , så ligger man da bare 2 stykker 5 x 1,5. En til hver korresp. og køre kablener igenmen de lampesteder som vil have tændinger på, men der er jo heller ikke uden grund at man har opfunden elektrikren......

Bassebo.....

Kommentar
Fra : taras

Dato : 22-12-12 17:03

Bare rolig trikkeren kommer, d. 2. jan... jeg skal jo bare finde ud af hvor mange kabler jeg skal trække inden, og han er på ferie, så jeg kan ikke spørge ham!

Men jeg ikke helt sikker på hvordan din løsning skal fungere...
Du vil have 2x5 fra mellem afbryderne (som også er forsynet), forbi begge lampeudtag, således at de kan kobles på under vejs. Korrekt forstået?

Kommentar
Fra : taras

Dato : 23-12-12 00:21

rotw >> 7 ledere, nu tror jeg at jeg forstod. Sådan her...?
http://www.bredel.dk/dbl_korrespondance.jpg

(Tilgiv mig at jeg har kaldt bundklemmen M, kan ikke lige huske hvad den korrekt kaldes, men det er blot den faste fase)

Mit spørgsmål er stadig det samme... må jeg godt slutte M1 til den ene kreds og M2 til den anden kreds i begge udtag?

Kommentar
Fra : taras

Dato : 23-12-12 00:27

...der hvor jeg ser et problem er, at hvis det er tænding på begge kredse, kommer der jo smæk fra begge på en enkelt nul, og må man så det?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 23-12-12 00:36

Ja det vil jeg gøre når man ikke har en 7 leder, der er også nemmer at monter en 5 leder til hver afbryder , nullen er jo den samme .

Kommentar
Fra : RasR

Dato : 23-12-12 16:57

>>...der hvor jeg ser et problem er, at hvis det er tænding på begge kredse, kommer der jo smæk fra begge på en enkelt nul, og må man så det?<<

Ja, det må man gerne - det gør du i forvejen masser af steder...

/Rasmus

Kommentar
Fra : RasR

Dato : 23-12-12 16:58

Altså under forudsætning at de kommer fra samme gruppe. Ikke noget med at blande grupper.

/Rasmus

Kommentar
Fra : taras

Dato : 28-12-12 13:15

Hej med jer

Først og fremmest tak for jeres tid og hjælp!

Jeg fik et par tip, og endte med følgende løsning...

1 femleder fra tavle og rundt forbi alle loftudtag (fik tilføjet yderligere 3 udtag)
1 femleder til hver afbryder.
Derpå sætter jeg et kip/dæmper-relæ i tavlenog forbinder der hele deri.
...hold nu fest det er en let løsning i forhold til korrespondance, og så kan jeg vel at mærke have dæmpere (med impuls) på begge kredse i begge afbrydere.

Det fik mig endvidere til at trække hele gangen om, hvor jeg også havde korrespondance (og vel at mærke med et kryds).

Nu skal jeg bare have trikkeren til at sætte relæ, afbrydere og udtag sammen.

Igen mange tak og godt nytår!