/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Kedelig belysning
Fra : mig-selv
Vist : 582 gange
50 point
Dato : 21-12-12 20:40

Se billede og? hvem gider se på det?
http://www.gratisimage.dk/image-21E9_50D4B9F1.jpg
Der sidder et almindligt rør til daglig (sol lys) og ellers er der et ? grolux rør
men farverne er de helt ude på en farve-skala jeg ikke orker at se på.

Kan jeg bare smide et normalt rør i den anden? lampe.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 21-12-12 21:57

fisk og planter skal have speciallys for at trives gå til en dyrehandler jeg køber i bygma men en hel kasse måske vil de tage en enkelt rør hjem men det er dyrt billigere er en kasse pr styk

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 22-12-12 07:57

Det er et optisk problem som skyldes dit valg af baggrund ...ikke lysets intensitet/styrke eller farveglød målt i Kelvin.

Det er den latterlige 'naturbaggrund' som forstyrrer oplevelsen for betragteren. Du vil blive forbavset over den effekt en sort (..som jeg selv benytter) eller en helt neutral meget mørk grøn/blå/rød baggrund vil give.

Så kommer fisk og planter til deres ret. PRØV DET!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-12-12 11:04

Følg Molos råd, selv bruger jeg en lys blå baggrund, og så er det helt fint med at lade det andet rør have farven varm hvid

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-12 19:59

dabj -> Korrekt, men en lys baggrund ville jeg nok vælge til pelagiske ( http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/%C3%98kologi/pelagisk ) fisk.

...eller til et koldt-/saltvands-akvarie.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-12-12 19:52

Citat
Det er et optisk problem som skyldes dit valg af baggrund ...

prøver lige at fjerne den, så vender jeg tilbage igen, - den havde jeg ikke tænkt på

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-12-12 20:46

Pillede baggrunden af, men syntes ikke der er den store forskel, måske skal baggrunden først klæbes fast til ruden, men der er stadig en mærkelig farve
http://www.gratisimage.dk/image-A0E8_50D8AE84.jpg
Men synligt pænere omgivelser - kan ikke se´s så tydeligt på billedet.
Citat
effekt en sort (..som jeg selv benytter) eller en helt neutral meget mørk grøn/blå/rød baggrund vil give.

Da jeg startede med akvarie 1960´rne, malede jeg også bagsiden blå, og dengang havde jeg ikke problemer hverken med ? grolux eller andre rør til planterne
Men som skrevet, sidder der et varmt hvidt/ rødligt skær/ normalt rør fortil og et blåt? bagved, prøver lige at bytte dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-12 13:38

UHA-DADA.. en rigtig 'begynderfejl:
Du må ikke udelade en baggrund helt. Lyset skinner jo lige igennem og det ser ud af H til !!!
Du må klæbe et stykke karton på bagsiden med tape rundt langs kanten.
Du kan evt. prøve effekten af med et stykke ensfarvet stof fra 'garderoben: Et håndklæde, et lagen ...eller noget.
Eksperimentér med farven. Dette kan være en smagssag
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-12 13:46

Ps. Akvariet's sideglas kan du evt. også forsøgsvis samtidig afdække.
Så kommer der ikke 'falsk lys' derfra!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-12 18:47

Har prøvet det hele, men kan ikke lige PT smide et billede med sort baggrund op
men - det giver stadig det kedelige ´blå/grønne´ skær

Dog ser det meget pænere ud nu kan jeg trods alt se mine 30 Pristillaér
som eller var næsten usynlige.

Takker for deltagelse, men tror jeg køber et stærlere rør (hvidt)

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-12 18:48

Smider et andet rør i ´ lampen.