/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problemer med lys i instrumentpanelet
Fra : brygger73
Vist : 306 gange
20 point
Dato : 19-12-12 18:29

Jeg har et irriterende problem, som netop er opstået efter at jeg har skiftet pærer i instrumentbrættet. Baggrundslyset manglede 2 pærer... nu så til problemet. Efter at have monteret de 4 stik på bagsiden, så virker baggrundslyset... men kun når jeg blinker til højre/venstre!?? advarselslamperne og speedometer samt benzinmåler virker ikke, lampen til håndbremsen virker, men den lyser konstant... men slukket når jeg slår det lange lys til....

venstre pære i forlygten er sprunget delvis....

hmmm sidder og tænker mens jeg skriver om det er en sikring som er gået... men så skulle baggrundslyset vel ikke kunne blinke, så ville forbindelsen vel være helt cuttet

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-12-12 19:04

Det lyder mere som et / flere stik der sidder ukorrekt. Evt. noget manglende stel ledning ?
Alt efter hvilken bil der er tale om, vil jeg mene, at der sidder et eller flere multistik forbindelser. De kan godt være drilske, hvis det er den type der " bare " skubbes ind over en printbane.
Andre har en låseanordning, men får ikke altid fat i første forsøg. Det kan også give nogle " sjove " oplevelser a la dem du beskriver.
Så ud med instrumenthuset igen og kontrollere stik m.v.

Kommentar
Fra : brygger73

Dato : 19-12-12 19:25

Det er en peugeot 106 fra 1998.

Men du beskriver lige præcis hvordan det er konstrueret, så jeg tænker der er "lys" forude. Nu er det dog blevet mørkt, så det er er lidt svært at se det hele godt nok.

Der er godt nok sådan en låse anordning som du beskriver, faktisk er der vist knækket en eller 2 af de plastikpinde som låser stikket fast, så jeg håber jeg kan få det til at fungere. Har godt nok haft stikkene af og på nogle gange.

Nu skriver du stel, jeg bemærkede ikke en stelledning... jeg har kun monteret 4 multistik, tænker du at jeg mangler at montere en stelledning? ... i så fald må jeg jo tjekke om der ligger en inde bag.

Står og skal på juleferie fredag, så håber godt nok jeg kan få det lavet inden.

Kommentar
Fra : brygger73

Dato : 19-12-12 19:31

Og så tænker jeg lige videre... Der er 4 multistik monteret, da jeg trak det ud bemærkede jeg 4 multistik, men når jeg har monteret disse, så er der faktisk plads til et 5 multistik... og det er vel så sted???... men jeg har ikke bemærket at det sad i... kan det være løsningen?

Kommentar
Fra : brygger73

Dato : 19-12-12 20:11

Nå, der er kun 4 multistik. Jeg prøvede at rokke lidt ved det store, mens tændingen var til, så skiftede den fra at lyse permanent på pæren til håndbremsen, og til at markere en anden, så det er jo vel helt givet at du har ret i at det er multistkkene som driller...

Har du et godt råd til hvordan jeg får det til at virke, for jeg kan dårligt se hvordan jeg kan sætte stikkene anderledes på. Det er vel ikke blot snavsede stik og baner som skal renses.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 20-12-12 04:20

du har sikket lavet den fejl som jeg også har prøvet, og som jeg aldrig gør mere.
når du roder med elektronik på biler, tænding fra, helst batteri fra. du skriver at du hade tænding på, derved opstår der fejl. søm skal rettes med en computer på et værksted. men prøv lige at tage minus kablet fra batteriet et par minutter. og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-12-12 21:19

Jeg har med held fået et af de pokkers plastikstik til, at sidde i en Fiat ved, at klemme et stykke tyndt plastik imellem huset og stikket. Det med manglende stel ledning var rent gæt, da strøm har den kedelige egenskab, at det ligesom vand vælger den nemmeste rute / der hvor der er mindst modstand. Af samme grund opfører tingene sig besynderligt når f.eks. en pære pludselig trækker "stel " igennem en anden pære.
Så mon ikke du får det til, at fungere normalt igen hvis du flytter forsigtigt på stikkene ? Det er et velkendt fænomen på gamle vw transportere, at de ikke altid sidder " spot on " på printbanerne, så de mest mærkelige ting begynder, at ske.